Radiohistorisk spørgsmål

Ejendommen jeg bor i er bygget 1929-31. På fotografier fra beg. af
30'erne kan man se der i gården står to høje pæle som foroven er
forsynet med en slags kabelholder. Folk som ved mere end mig (jo,
dem er der nogen af!) fortæller at det var datidens luftantenner til
radiomodtagelse. Ledningerne gik fra toppen af stolperne over til et
par porcelænsknopper på tagryggene, en mod øst og en mod vest
cirka.

Og nu kommer vi til spørgsmålet: Hvornår holdt man op med at bruge
den slags fællesantenner?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt  /  Mails til mig er minus 'men'

Man er sådan set ikke gået væk fra det... det er en AM antenne..

Da jeg boede hos mine forældre havde jeg en "ledning" i hele tagets længde,
er du færdig jeg kunne høre radio Luxembourg dengang da den levede..

Men efterspørgslen efter AM er ikke det store mere, derfor ser du dem ikke
så meget mere.. du ved nok at folk lytter til FM istedet.. Men AM er stadig
langtrækkende.. så derfor kører "nettet" stadig.. Radio Kalunborg har du
måske hørt, den har eksisteret siden 1927, så det kunne godt være den de har
modtaget på den antenne.
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/programmer/kortboelge/Kalund.htm
Denne kan stadig nydes i mono fra udlandet..

Idag kan du stadig se disse ledninger hænge rundt omkring, men idag er det
nok 99% sikkert at det er en antenne til radioamatører..

MVH Bojer

Re: Radiohistorisk spørgsmål

ikke
AM
bølgelængder
det
Ja jeg ved det godt.. men jeg tænkte.. at begynde at snakke om kort, mellem
og lang bølge ville bare forvire manden...

og jeg gad ikke lige til at forklare ham forskelllen :-)

men ok.... nu har du gjort det

MVH Bojer

Re: Radiohistorisk spørgsmål

mellem

Ja, den virkelige verden er ikke så enkel, og jeg lider af det problem, at
jeg somme tider ikke kan forklare tingene enkelt og letforståeligt.

Bo //

Re: Radiohistorisk spørgsmål
Hej Jørgen

Nu skal man passe på med at dømme for hurtigt, det er rigtigt at der på
billeder fra den tid meget tit er master med isolatore og tråde, men mange
gange er det telefonledninger der er tale om. Trådantenner til AM brug
forsvandt i løbet af halvtredserne da FM radioen slog igennem for alvor.

Mvh Max

Re: Radiohistorisk spørgsmål
On Fri, 4 Jul 2003 14:43:52 +0200, "Max"

Men billederne var fra begyndelsen af 30'erne, dengang var
langbølgeradioer ret udbredt.

--
Jens

I woke up, and yes...it was all a dream!

Re: Radiohistorisk spørgsmål

mange

Ja, det er jeg klar over, jeg gør bare opmærksom på at man skal se sig
for før man kan afgøre om det er antenner elle telefon. Og på den tid var
krystalapparater stadigvæk meget udbredt, og de kræver jo i sagens
natur en laaaang antenne.

Forøvrigt ser det ud som at AM radio godt kan risikere at få deres anden
ungdom med digital teknik, såkaldt DRM radio.

Mvh Max

Re: Radiohistorisk spørgsmål
On Fri, 4 Jul 2003 20:40:22 +0200, "Max"

Det lyder da meget interessant, men det er vel kun aktuelt i de lande
hvor man kan bo rigtig langt ude på landet, længere ude end Lars
Tyndskids mark, alle andre steder er der da FM sendere i nærheden.

Og når jeg sådan tænker efter er det 20+ år siden jeg sidst lyttede
til en AM station ("You are listening to: Two-O-Eight, BIIIIG L, Radio
Luck-Lucky-Luxemburg")

--
Jens

Can you repeat the part after "Listen very carefully"?

Re: Radiohistorisk spørgsmål
Hej Jens

Ja det er det nok, AM radio forsvandt jo i europa for 25 år siden, men er
stadigvæk meget brugt i andre lande, bl.a. i USA findes der uhyggelig
mange små lokalstationer der stadigvæk bruger AM, enda i stereo.

Ja, suk, The Naugty Forty, jeg byggede mit første krystalapparat i 1967
og faldt tit i søvn med hovedtelefonerne på til lyden af netop Radio
Luxemburg på 1440 Khz.

Mvh Max

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Er du nu sikker på det, mig bekendt kan man *ikke* sende stereo på AM....

Claus

Re: Radiohistorisk spørgsmål
On Sat, 5 Jul 2003 11:58:19 +0200, "Claus Tersgov"

http://ourworld.compuserve.com/homepages/kevtronics /

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Jamen, er det ikke utroligt hvad de finder på. Jeg kunne nu godt tænke mig at
høre det, det må lyde lidt som dårlig mp3...

Claus

Re: Radiohistorisk spørgsmål
On Sun, 6 Jul 2003 14:38:44 +0200, "Claus Tersgov"

Hvilket tilfælde. Der er faktisk nogle dårlige mp3 på siden, så du kan
høre det ;-)

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Ja, men der er ikke kanaler nok.....

Claus

Re: Radiohistorisk spørgsmål
On Sat, 5 Jul 2003 11:57:02 +0200, "Claus Tersgov"

Der er rigeligt til mig, jeg hører aldrig andet en DR P1 :-)

--
Jens

Stop picking your nose and go to the next message

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Tak for svarene.

Hvis nogen af jer har et bud på hvordan en sådan (langbølge)antenne så
ud, så vil jeg se om jeg kan finde ud af at sende et af de omtalte fotos via
dk.binaer.historie til almindelig vurdering og evt. opklaring. Okay?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt  /  Mails til mig er minus 'men'
Re: Radiohistorisk spørgsmål
Hej Jørgen

via

Noget billede kan jeg ikke lige finde, men disse antenner er typisk en
kobbertråd hængt op så højt som praktisk muligt og så lang som muligt,
i hver ende er den så forsynet med ægformede procelænsisolatore.
Nedføringen er ligeledes en kobbertråd der er ført ned ad husmuren på
nogle afstandsstykker forsynet med en porcelænsisolator af den type
man bruger til elhegn, ved hver lejlighed var der så lavet et udtag der
var ført gennem vindueskarmen til radioen indenfor. Hvis man køre rundt
i byerne og kikker på tagene på gamle ejendomme, ja så ser man tit
rester af disse installationer.

Mvh Max

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Hej Max -

- men det kunne jeg. Jeg kom i tanke om jeg jo faktisk har lagt omtalte
billede ind på ejendommens hjemmeside. Det ligger som foto nr. 2 på
http://www.ingerslevsgaard.dk/Albummer/album1.htm

Venligst: Jørgen

Re: Radiohistorisk spørgsmål
Hej Jørgen

Jeg tror du skulle prøve at vise det billede til nogle gamle telefonfolk,
jeg
syntes det virker meget sært at stille stolper op i gården til en antenne
når den ville fungere bedre hængt over tagryggen.

Mvh Max

Re: Radiohistorisk spørgsmål

Jeg tror de har haft en helt anden udnyttelse...  jeg tror ikke på antenner
pga. placeringen.. og telefon.. nej det er de alt for høje til... hvorfor
bruge så høje master..

Nu står de jo pænt placeret i denne "park" mon de kan være brugt til noget
forlystelse...

Sikke en gåde.....

De ligner lidt de der dimser de bruger i tyskland/østrig til at hænge en
krans op i.... ved ikke lige hvad sådan en hedder...

kan det mon være så simpelt som en flagstang... men en lidt sjov top til
det...

Nu er jeg sur på dig Jørgen.. nu skal jeg gå og tænke over det hele
weekenden... :-)

MVH Bojer

Site Timeline