radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?

De 100A er langt fra teoretisk. Det er et meget reelt tal for det faktiske forbrug. Jeg har selv målt (tadaaaa. Førstehåndsberetning ;-) strømmen til en af de forslugne motorer her tidligere på året. Jeg mener det var omkring 108A. Men det var fra en NiCd batteripakke. NiMH vil ikke rigtig være med deroppe (endnu).

Ja, vi bruger faktisk kun nogle ganske få forskellige celler til de høje strømme. Der er ikke så mange typer, der kan holde til det.

Jeg har hørt om at der er et vist "frafald" af celler, der ikke overlever behandlingen. Hvor stor en procentdel det er, ved jeg dog ikke.

Jeg har også set nogle, der basker den en med en hammer i stedet for. Jeg ved ikke hvad du siger til den, men jeg grinte da jeg så det.

SÅ ABSOLUT NEJ. Herom skal der ikke herske nogen tvivl. Pushing/zapping af celler bruges fortrinsvist indenfor konkurrenceverdenen, hvor hver lille brøkdel ekstra ydelse kan være afgørende for en plads på sejrspodiet.

Jeg har ikke noget konkret på pushing/zapping, simpelt hen fordi jeg ikke ejer en eneste celle, der har fået den behandling. Jeg flyver kun for min egen fornøjelses skyld, og er fuldkommen ligeglad med at jeg langt fra har det hurtigste fly i klubben. Mit kraftigste elektriske fly har motorkraft for sølle 350-400 W. Set i forhold til de "helvedesmaskiner" med motorer på 1-2 kW, så er det jo ingenting. Det er dem, der typisk trækker 100A eller mere, men kun i 10-20 (måske endda 30) sekunder ad gangen for ikke at brænde sammen ;-)

Men vent lige til vi når ned til de varme batterier. Så kommer jeg gerne med lidt fakta fra min egen testbænk.

Tja. Det var bare et gæt, for jeg har ikke nået at "bruge en pakke op" endnu. Jeg har en enkelt 8-celles pakke med Sanyo 3300 mAh NiMH celler i. Den bruger jeg med stor success meget varm. Den bliver ladet op i et håndklæde eller lignende. Pakken har indtil nu cirka 40 opladninger på samvittigheden, og jeg har endnu ikke mærket noget til at den skulle være ved at være træt.

Det vil jeg da gerne gøre. Betaler du for det nødvendige udstyr? ;-) Nej pjat. Det ville være den eneste rigtige måde, en gang for alle, at bevise (eller det modsatte) at det virkelig giver noget.

Næh. Ikke umiddelbart. Vi modelfly/biltosser render som regel ikke rundt og laver videnskabelige afhandlinger eller lignende. Vi bruger bare det der virker, og så er vi glade ved det.

Nå, men tilbage til mit varme batteri. Jeg kørte en test for et par uger siden, som jeg har fundet data frem fra. Først lod jeg batteriet lade op efter de gode gamle forskrifter: 1/10 C i 14 timer ved almindelig stuetemperatur. Dernæst røg batteriet på min aflader, og afladningen blev logget. Dernæst fik batteriet lov til at køle af oven på afladningen.

Til test nummer to blev batteriet pakket ind i et stort håndklæde, og hurtigladet med 3A indtil det peakede. Dermed blev batteriet 68 grader varmt. Efterfølgende blev det pakket ud af håndklædet og sat direkte til afladning. Denne afladning blev ligeledes logget.

Resultaterne har jeg samlet her:

Spænding, strøm og kapacitet for første afladning er markeret med henholdsvis blåt, rødt og grønt (samme farver som akserne). Den anden afladning er med orange, cyan og gul, men passer i øvrigt til de samme akser. Der er altså ikke noget størrelsesforhold, der er skævvredet mellem de to målinger.

Der er klart mere "spark" i det varme batteri, og det kan mærkes når jeg flyver med det. Til gengæld er der ikke helt så lang driftstid på det. Det dør cirka

30 sekunder hurtigere, men til flyvning betyder det ikke noget. Vi flyver aldrig batterierne helt tomme.

Dettte er bare en lille, og sandsynligvis ganske ubrugelig, test ;-) Den siger intet om hvor mange opladninger, der bliver tabt ved at bruge varme batterier. Og jeg har desværre heller ikke et batteri af samme model, der ikke har været kørt varmt. Det ville ellers have været glimrende at sammenligne med.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen

Det aner jeg ikke om de gør..... men det er vel ligemeget om den er

1000 gange højere aller lavere, bare effekten er der.

Aner det ikke, men dem der har brug for mere effekt ofrer gerne et par opladninger i det lange løb.

Næh...... sidestil det med at bilfabrikanternes garantier på biler ryger sig en tur når de tunes...... mange gør det jo alligevel, på trods om formaninger om lavere levetid.

RC piloter der zapper deres celler er mere effekt mere interessant end hvis der skal gives afkald på et par opladninger.

hehe.... linket til Mr. VooDoo var såmænd bare for at vise dig at der er folk som Zapper batterier mod betaling.

Ja, det lyder meget højt.

I topklasserne er det marginalerne der vindes på, men jow jow :-) Mr. VooDoo overdriver en anelse. Effekten pr. celle ligger i mV området.

Af dem jeg kender, der har brugt denne teknik, og rejst dette spørgsmål har engang skåret et batteri op, og den eneste umiddelbare forskel var at der er nogle små stifter i batteriets samling som strømmen løber igennem.... disse stifter var brændt fast i den plade som de ellers før rørte. Jeg kunne forestille mig at der ved store strømme er mindre spændingstab over denne overgang end ved fabrikantens stifter.

Sikkert.

Det er rigtigt at batterier godt kan have dette problem, dog ser man der ikke på batterier til RC, da de oplades og aflades fuldt, og med effekter, som fjerner disse krystaller. Der er ingen (eller ringe) krystal opbygnig på nye batterier, men det er ikke for at behandle dette at denne zap'ning foretages.

hehe.. :-)

Alene det at du bruger batteriet er jo livsnedsættende, når vi bevæger os uden for specifikationerne så sker dette hurtigere.... lige som alt man belaster mere end beregnet til. Men batterier i den mere ekstreme RC sport bliver belastet langt ud over specifikationerne, og det er jo det "trade off" man laver..... præcis som dem, der tuner deres bil eller PC.

Ja, men de betterier jeg har vold ladet (og afladet) overlevede i lang tid, men genske sikkert kortere end hvis de behandlet inden for spec. Men det var sjovt, og det gik stærkt :-)

Enig...

Med venlig hilsen Rene Nielsen

Reply to
Rene Nielsen

De 100A er ikke højt skudt..... når det flyves VM i den klasse der hedder F5B med 26 celler i modellen, trækkes der omkring de 120A der er målt (jeg har overværet det). Trænings flyvninger foretages gerne i 100A området.

Ja.... på et batteri påtrykt 2000mAh, og du har ret i denne behandling er ud over spec. med dertil lavere levetid til følge. Så hvis zapningen også tager lidt af levetiden...... well..... det betyder intet.

Sanyo sidder på langt den største del af markedet til RC sporten med NiCd celler.

Det med skruestikken har jeg dog hørt om før, men har ikke set det i praksis. Men den elektriske zapning anvendes i de fleste RC sporter, hvor man ønske mere ydelse.

Nej, men det tog jo en drejning da du stillede spørgsmålstegn ved tekniken.

Jeg har " mærket" det.... selvom man mærker ikke ret meget i en RC sport :-) men motoren "skriger" højere og den kan stige med en større hældning. Jeg er ikke i tvivl om at det virker.

Ja, du har ret de bliver voldtaget, de lever kortere sikkert af flere grunde. Men så investeres der i et sæt nye når de er slidt ned..

De bliver udskiftet når de taber deres effekt.

Med venlig hilsen Rene Nielsen

Reply to
Rene Nielsen

Hej Mikael,

Jeg vil gerne se et 2'000 mAh udføre det stunt i de fulde 4 minutter der vist blev nævnt at et løb varer.

Kapaciteten er 2'000 mAh ved et træk på 100 mA Allerede ved et træk på 2'000 mA er kapaciteten faldet kraftigt - til mellem ca. 50% og 75% af de 2'000 mAh (og det er så nede på mellem 1'000 og 1'500 mAh). Ved et træk på 108'000 mA kan jeg kun gætte på hvor lidt kapacitet der er tilbage.

Ved 100 mAh træk er der altså ~20 timer at trække på. Ved 2'000 mAh er der mellem 30 og 45 minutter. Selv hvis vi blot regner med 1-times-kapaciteten, vil der med et konstant strømtræk på 108'000 mA være ca. _67_sekunder_ at løbe på og det er altså meget optimistisk regnet - hertil kommer at terminalspændingen falder omkring 36% fra fuld ladning til tom, hvilket ikke er medregnet, så tallet reduceres igen mht. den effekt der kan afgives.

Mon ikke det er inrush-strømmen du har målt ?

Det tror jeg på :)

Det tror jeg også på ;)

Tror jeg ville græde stille og gå min vej inden skidtet eksploderede ved næste opladning ;)

Den lader jeg lige stå for Kims skyld.

Det kan jeg relatere til :)

Nu nærmer vi os noget der er realistiskt (mht. RC2000).

Jeg ryster allerede ;)

Tester du restkapaciteten på dem af og til ? (Det koster jo godt nok nogle cycles, men giver en klar idé om hvorvidt man behandler dem på den, efter forholdene, bedste vis).

Nope, du betaler batterierne - jeg har udstyret ;)

Ja, men kun for det testede fabrikat/model.

Der må da være nogle der er interesserede i, hvorvidt det kan gøres endnu bedre ? (Og der skal der da næsten en afhandling til :)

Ja, det taler jo for sig selv.

OK.

Ja, har du prøvet at lade det varme køle af før du måler på det ? Der er jo noget nyt i at en kemisk proces er mere villig i varme, men det er lige så kendt at varme nedbryder.

Men OK.. Er man ligeglad med hvor meget man nedbryder dem, kan jeg da godt se at det kan være værd at gøre, hvis målet er energi frem for levetid - for enhver pris.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Rene,

Nu skrev Peter Bech om det i forhold til driftstider på over 4 minutter, så der vil jeg stadig fastholde, at det er at pynte på sagerne (i herrestørrelse endda). (Se venligst mit svar til Mikael for begrundelsen, så får jeg ikke skrivekrampe :)

Ja, det er ved at gå op for mig... Det synes jeg er en af de ting PB burde have nævnt. Hvor mange enthusiaster har mon klemt deres celler af andet fabrikat efter at have læst den side. Mange mennesker tager det for den fulde sandhed, når de først har læst noget på en web-side, uden at søge at blotlægge skriverens autoritet på feltet - ret sørgerligt når man tænker på hvor meget vrøvl og misinformation der findes på nettet (og i skriftlige medier ikke at forglemme).

Tjaa, jeg kunne godt tænke mig at se opskårne celler der har været behandlet sådan (sammen med nogle der har været behandlet pænt) - både på den påståede svejsningsforbedring (gerne gennem røntgen) og på selve cellens overflade (i et elektronmikroskop fx.).

Gad nok vide hvordan man ville slippe afsted med at selektere celler og så sælge dem som "zappede" uden at det var tilfældet - hvem ville kunne påstå med sikkerhed (eller blot med usikkerhed) at de overhovedet ikke var behandlet ? (Ikke at det ville være en forretningsform jeg kunne have lyst at drive, men en der var tilstrækkelig samvittighedsløs kunne vel lave sig en pæn formue på den konto ;)

Nu vender du da rækkefølgen på hovedet... Jeg udtrykte min forundring over _at_ det _havde_ taget den drejning _ved_forslagene_ fra S.K.N. (samt at de var stilet til mig :)

Feel the Force Luke... ;)

Maybe it's the Dark Side ?

Ja ja, hvis pungen er stor nok :)

Tjaa, min sans for økonomi er godt nok en anden...

Men hvordan afgør du så, at de har "tabt deres effekt" ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Rene,

Hvis nogle argumenter halter sætter man automatisk spørgsmål ved resten.

Der er tale om meget mere end "et par opladninger".

Det har da ingen sammenligning !

"however, the battery manufacturers remain non-committal." udtrykker at batterifabrikanterne ikke anerkender at der skulle være en positiv effekt ved det. Modsat er der ingen bilfabrikanter der vil benægte at en tunet bil yder højere effekt.

Der er som nævnt tale om meget mere end "et par opladninger", men igen har du helt fejltolket hvad jeg skriver... Det der er sigende i den omtalte tekst er, at Buchmann skriver om ting han har hørt/læst andre steder uden at han har verificeret noget som helst af det, hvilket jeg finder slemt sørgerligt, for han er ellers en kapacitet inden for sekundærbatterier og desværre bruger han heller ingen kildegengivelser, hvilket man bør når man skriver om noget man har andre steder fra (i hvert fald hvis man vil opfattes som seriøs).

Selvfølgelig er der det... Der var også folk der kørte rundt i en prærievogn og solgte Snake Oil i Det Vilde Vesten ;)

Hvis du _insisterer_ på, at du kan løbe hurtigere med grøn maling på næsen skal jeg da også gerne male den for dig for en halvtredser (plus moms ;)

Specielt da nye celler af den størrelse ikke burde have så høj indre modstand som fx. PB påstår, men så ser det jo mere imponerende ud - og jo mere imponatoreffekt der kan lægges i det, jo større "guru" fremstår de som for almenvellet (og det skæpper vel i kassen).

Det er klart at man kan få gavn af "småting" når det gælder splitsekunder

- lige som den konkurrencesvømmer der barberede _alle_ hår af kroppen (incl. øjenbryn etc.) i håb om at forbedre tiderne en bitte anelse (at han nok sinkede sig selv ved det, idet kropshårene forbedrer ens "glideevne" i vand lige som en hajs ru skind, er så en helt anden side af sagen :)

I det lange løb (altså set i cycles), svarer den form for "zapping" nok til at barbere hele kroppen ;)

En anelse er da vist normalt kun nogle få procent ;)

Jeg har svært ved at tro at den "stift" blot "rører" når der er tale om en

2'000 mAh celle, men jeg tror også at det kræver _store_ forstørrelser at afgøre en evt. forbedring ved syn.

Nej, det er jeg så blevet klar over :)

Ikke rigtigt, for cellerne er beregnet til at bruges og der er derfor defineret en levetid (ved normal brug) og holder den, er det ikke "livsnedsættelse" i almen forstand.

Nemlig.

At "tune" betyder at "finindstille" og _det_ tager en bil ikke skade af, tvært imod (jeg ved godt at det nok er i en anden betydning du bruger ordet tuning og der kan det være både og).

Moderat overclocking af en PC slider mere end normal brug, men levetiden for en PC afgøres normalt ikke af hvornår den er "slidt op", men af hvornår brugeren synes at en hurtigere/større/smartere/etc. ny PC er påkrævet.

Ja sålænge man bare er klar over omkostningerne ved det er det da også helt OK (hvis man ikke går så langt at man får cellerne til at eksplodere og dermed lave skader).

Det er også sjovere at drikke en hel flaske whisky på en aften, end at nippe den ned over et helt år, men det er også både dyrere og mere skadeligt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det er rigtigt....

Teoretisk har du ganske sikkert ret, jeg har ikke ført logbog over mine pakker og kan derfor ikke komme med de knastørre facts om deres liv, men de mest brugte pakker er der ihvertfald over 100 flyvninger på og de er "still going strong". Med det mener jeg at modellerne flyver som de altid har gjort, og min lader/aflader måler kapaciteten til meget nær det påtrykte

Hmm... jeg kan godt se hvad du mener. Jeg tror ikke at en stor virksomhed vil anerkende eller udtale sig om en process som ikke er 100% dokumenteret.

Igen..... Mr. VooDoo var blot et lille bevis på at denne zapning foretages. Den sidste flyveklub jeg var medlem af var der et af medlemmerne som kom i sin "prærievogn" og tog imod celler og zappede dem for andre, han tog såmænd også en lille skilling for det. Det er 100% sikkert at han ville miste sit salg hvis det ikke havde nogen effekt. Han har ingen hjemmeside jeg kunne henvise til, så derfor var Voodoo siden det eneste jeg lige kunne finde for vise dig at der er folk som zapper andres celler.

Peter B siger 5-6 mOhm, hvor lille mener du at modstanden burde være ?

Forøger du effekten vil du også forøge slidet på diverse dele i motoren end før effektforøgelsen. Og det vil nedsætte levetiden - at den nok som oftest bliver skiftet ud inden den er slidt op er en anden sag.

Så kunne man måske endda påstå at overclockning FORLÆNGEDE levetiden på en PC..... :-)

De batterier som døde, var fra da jeg begyndte at flyve modelfly, batterierne var nogle der var beregnet til en sattelit terminal, og de

10A jeg hev ud af dem fik dem til at miste væsentlig kapacitet efter 10-20 flyvninger........ ja, det var vist levetidsnedsættende. De celler jeg flyver med idag har mange hundrede flyvninger på bagen, og jeg har ikke målt nogen forringelse af kapaciteten.

Den holdning havde jeg også engang :-)

Med venlig hilsen Rene Nielsen

Reply to
Rene Nielsen

Jeg ser nu lidt andre resultater.... her er lige et dug-friskt eksempel. Jeg tog netop nu og cyklede en pakke 8x600mAh igennem, de blev opladet med 4.5A (godt lune) og med en umiddelbar afladning på 2A bagefter blev der hevet 542mAh ud af dem. Ca. 10% forringelse i forhold til den påtrykte kapacitet, som de ikke engang havde den dag jeg købte dem.

Hvad er det for celler du har målt på ?

De modeller som trækker op mod (og over) 100A har en praktisk motortid på ca. 40 - 50 sek. Modellen er en slags svæver blot med motor, så meget af flyvetiden er uden motoren tændt. Ved start går modellen lodret som en raket, og vil efter 4-5 sek. være meget højt oppe.

2Kg og 2.5KW er en ret spændende cocktail :-)

Med venlig hilsen Rne Nielsen

Reply to
Rene Nielsen

Jepper. Jeg kan ikke lige finde hvor PB omtaler 4 min..... i så fald er det ikke rigtigt.

Sådan er det... tror folk ikke på det, så sig at det er en computer, der har fundet svaret.

OK... got it :-)

Det er nu ikke så slemt, det er ikke ret dyrt i batterier da de holder (forbavsende) længe på trods af den hårdhændede behandling.

Siden mine første forsøg med dårlige/uegnede batterier som kreperede, har jeg kun brugt celler, som blev anbefalet til dette formål, og de virker endnu, selv efter 2-3 år. Den eneste pakke som er gået hen og blevet slidt, er en pakke med

16x3000mAh NiMh som har ligget længe i ubrugt stand da jeg smadrede den model de skulle sidde i..... Nu kan jeg kun hive 2000mAh ud af dem, og de ryger ud hvis et par motionerings cycles ikke kan bringe dem på banen igen. Det ser desværre ikke sådan ud :-(

Med venlig hilsen Rene Nielsen

Reply to
Rene Nielsen

Hej Rene og Søren

Det er fantastisk som mit svar til en simpel forespørgsel om "hvordan der kan fåes hurtigere accelerationen i en radiobil" har udviklet sig. Jeg har stor forståelse for, at personer, der ikke til daglig beskæftiger sig med modelflyving, kan stille sig tvivlende overfor den måde som vi behandler vore batterier, men at mit svar skulle skabe så meget skriveri kom bag på mig.

Når der flyves konkurrence gælder det om at få mest muligt ud af grejet - det er klart, at der så betales med nedsat levetid, men hvad gør det for udviklingen gør jo alligevel at det batteri, den motor eller den flyver, der var dagens vinder er overhalet af en ny bedre model imorgen. Sådan lidt i forlængelse heraf, er der jo ingen bilproducenter der efter en sejr i f.eks et 24 timers løb, direkte efter sejren, ville stille op med den samme bil i en nyt løb - den bil er helt sikker afgået ved døren, men den vandt, det var det der talte !.

Jeg vil foreslå, at Søren holder lidt øje med denne kalender:

- når der er et F5B/F5F stævne i nærheden af hvor du bor, skulle du tage ud og se det - det er en helt fantastisk oplevelse at se modellerne gå lodret op med omkring 250 km/t - uanset om du måske er tvivlende overfor om zapning virker, kunne du få en snak med piloterne, der har arbejdet med dette igennem mange, mange år.

Der findes mange - rigtig mange målinger der viser at zapningen virker. Derudover findes der mange tekniske artikler der fortæller hvordan zapningen svejser forbindelserne i cellerne således den indre modstand mindskes - læs f.eks i det tyske margazin: Elektro Modell. Det er fakta, at det virker.

Denne diskussion er ved at være lang, hvad med om den stoppede nu......jeg har helt ondt af personen, der bare ønskede en bedre acceleration fra sin radiobil - jeg håber du fik bilen til at blive bedre !

Søren Kjær Nielsen (når nu der er flere med samme navn får I den fulde længde)

Reply to
Soren Kjaer Nielsen

Så voldsomt er det heller ikke. I hvert fald ikke på de celler, vi bruger. Se f.eks. bare på min afladekurve fra forrige post. Du siger at kapaciteten er nede på 50-75% ved 1C. Mit batteri blev afladet ved cirka 5C, men kunne dog levere 3000mAh ud af de 3300 som cellerne er opgivet til. Det er nærmere 90%.

Nej da. Det ville der jo ikke være noget sjov ved.

Ikke systematisk. For det meste kun hvis jeg har en mistanke om at en pakke er ved at blive dårlig.

Hey. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Det vil jeg da lige prøve en af de nærmeste dage.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen

Hej Rene,

OK, hvilket fabrikat ?

Nej da skulle de jo først lige "sættes i gang" :)

De fleste test, af den art, har været med 4V8/455mAh-batterier både fra Varta, Sanyo og nogle mexicanskt producerede erstatninger.

Det tror jeg bedre på.

OK, jeg fik indtrykket af at der var tale om 4 minutters konstant drift.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Mikael,

OK, har du målt kapaciteten ved de strømtræk der blev talt om ?

OK.

Hvad gav det ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Rene,

Så er vi da lidt enige :)

:)

OK.

Ikke dårligt. Hvilket mærke/type og hvad giver du for dem ?

Mon ikke de kan bruges til noget knap så krævende, det er da synd at kassere dem (hvis det ikke allerede er sket).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Rene,

OK.

Tror du ? Jeg kunne da nævne mange varer uden effekt der sælges i stor stil - Tror kunden at det virker er det jo ligemeget om det reelt gør.

Vel omkring det halve for celler af den størrelse, men det er et gæt, da jeg ikke har testet nogle af lige den type/størrelse.

Tjaa, hvis tuningen samtidig fjerner nogle livsnedsættende uhensigtsmæssigheder kan det sagtens være lige omvendt.

I nogle henseender ja :)

Må få fat på nogle af dem... Så snart du har fortalt mig hvor, hvilke og hvor meget hvidt jeg skal pille ud af øjnene :)

Ja, man kunne tåle mere da man var "i form" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren,

Ja, vind-for-enhver-pris-mentaliteten er udbredt, men godt det ikke er min pung det går ud over ;)

Sikkert, men nok ikke så fantastiskt (for mig) i forhold til mine andre interesser, siden jeg ikke selv har taget det op.

Tvivler på at de har dokumentation med ud at flyve :)

Et par troværdige henvisninger må jo så være en let sag ?

Det har jeg ikke adgang til, men hvis der findes "mange artikler" har nogle af dem vel fundet vej til nettet ?

Og dokumentationen er at finde hvor ?

Hvorfor må en diskussion nu ikke være lang ? Så længe der er dokumenterbare argumenter kan den da fint fortsætte :)

Hvorfor ? Han har da ikke krav på at holde debatten kort og kan blot stå af hvis han ikke gider den.

Mee too :)

Den må jeg huske til næste gang jeg ser kæresten ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ved C/20 eller noget lignende lavt strømtræk? Der må jeg sige nej. Det har jeg ikke lige haft tålmodighed til.

Det gav et ordentligt klask i panden på mig selv. Jeg har glemt alt om det igen, så jeg har ikke fået prøvet noget. Jeg skal se om jeg får tid til det her i weekenden.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen

Hej Mikael,

Nej, det var de heftige strømme jeg tænkte på.

Haha, du skal ikke jage for min skyld :) Men hvis du får prøvet det af må du meget gerne sige til - jo flere data der kan findes jo bedre.

--
Venlig hilsen,
Søren

Næh, jeg har heller ikke selv prøvet oppe i nærheden af de 100A. Jeg har ikke noget, der kan sluge de strømme. Min aflader (en Schulze batterilader i kombination med en 0.66 ohm /

250W modstand) kan kun aflade med op til cirka 18-19 Ampere. Jeg har også et par motorer, der tilsammen nok skulle kunne sluge 40-45 A, men så har jeg ikke nogen ordentlig mulighed for at logge data fra afladningen.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen