radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan? - Page 2

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
On Mon, 19 Jan 2004 04:24:39 +0000 (UTC), "Søren"

Jeg ser nu lidt andre resultater.... her er lige et dug-friskt
eksempel.
Jeg tog netop nu og cyklede en pakke 8x600mAh igennem, de blev opladet
med 4.5A (godt lune) og med en umiddelbar afladning på 2A bagefter
blev der hevet 542mAh ud af dem.
Ca. 10% forringelse i forhold til den påtrykte kapacitet, som de ikke
engang havde den dag jeg købte dem.

Hvad er det for celler du har målt på ?

De modeller som trækker op mod (og over) 100A har en praktisk motortid
på ca. 40 - 50 sek.
Modellen er en slags svæver blot med motor, så meget af flyvetiden er
uden motoren tændt. Ved start går modellen lodret som en raket, og vil
efter 4-5 sek. være meget højt oppe.
2Kg og 2.5KW er en ret spændende cocktail :-)

Med venlig hilsen
Rne Nielsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Rene,

OK, hvilket fabrikat ?

Nej da skulle de jo først lige "sættes i gang" :)

De fleste test, af den art, har været med 4V8/455mAh-batterier både fra
Varta, Sanyo og nogle mexicanskt producerede erstatninger.

Det tror jeg bedre på.

OK, jeg fik indtrykket af at der var tale om 4 minutters konstant drift.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
On Mon, 19 Jan 2004 04:24:39 +0000 (UTC), "Søren"

Så voldsomt er det heller ikke. I hvert fald ikke på de celler, vi
bruger.
Se f.eks. bare på min afladekurve fra forrige post. Du siger at
kapaciteten er nede på 50-75% ved 1C.
Mit batteri blev afladet ved cirka 5C, men kunne dog levere 3000mAh ud
af de 3300 som cellerne er opgivet til. Det er nærmere 90%.

Nej da. Det ville der jo ikke være noget sjov ved.

Ikke systematisk. For det meste kun hvis jeg har en mistanke om at en
pakke er ved at blive dårlig.

Hey. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Det vil jeg da lige prøve en af
de nærmeste dage.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Mikael,

OK, har du målt kapaciteten ved de strømtræk der blev talt om ?

OK.

Hvad gav det ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ved C/20 eller noget lignende lavt strømtræk? Der må jeg sige nej. Det
har jeg ikke lige haft tålmodighed til.

Det gav et ordentligt klask i panden på mig selv. Jeg har glemt alt om
det igen, så jeg har ikke fået prøvet noget. Jeg skal se om jeg får
tid til det her i weekenden.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Mikael,

Nej, det var de heftige strømme jeg tænkte på.

Haha, du skal ikke jage for min skyld :)
Men hvis du får prøvet det af må du meget gerne sige til - jo flere data
der kan findes jo bedre.

--
Venlig hilsen,
Søren

Næh, jeg har heller ikke selv prøvet oppe i nærheden af de 100A. Jeg
har ikke noget, der kan sluge de strømme.
Min aflader (en Schulze batterilader i kombination med en 0.66 ohm /
250W modstand) kan kun aflade med op til cirka 18-19 Ampere. Jeg har
også et par motorer, der tilsammen nok skulle kunne sluge 40-45 A, men
så har jeg ikke nogen ordentlig mulighed for at logge data fra
afladningen.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
On Wed, 14 Jan 2004 23:23:11 +0000 (UTC), "Søren"

De 100A er ikke højt skudt..... når det flyves VM i den klasse der
hedder F5B med 26 celler i modellen, trækkes der omkring de 120A der
er målt (jeg har overværet det).
Trænings flyvninger foretages gerne i 100A området.

Ja.... på et batteri påtrykt 2000mAh, og du har ret i denne behandling
er ud over spec. med dertil lavere levetid til følge.
Så hvis zapningen også tager lidt af levetiden...... well..... det
betyder intet.

Sanyo sidder på langt den største del af markedet til RC sporten med
NiCd celler.

Det med skruestikken har jeg dog hørt om før, men har ikke set det i
praksis. Men den elektriske zapning anvendes i de fleste RC sporter,
hvor man ønske mere ydelse.

Nej, men det tog jo en drejning da du stillede spørgsmålstegn ved
tekniken.

Jeg har " mærket" det.... selvom man mærker ikke ret meget i en RC
sport :-)  men motoren "skriger" højere og den kan stige med en større
hældning.
Jeg er ikke i tvivl om at det virker.

Ja, du har ret de bliver voldtaget, de lever kortere sikkert af flere
grunde.
Men så investeres der i et sæt nye når de er slidt ned..

De bliver udskiftet når de taber deres effekt.

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Rene,

Nu skrev Peter Bech om det i forhold til driftstider på over 4 minutter,
så der vil jeg stadig fastholde, at det er at pynte på sagerne (i
herrestørrelse endda).
(Se venligst mit svar til Mikael for begrundelsen, så får jeg ikke
skrivekrampe :)

Ja, det er ved at gå op for mig... Det synes jeg er en af de ting PB burde
have nævnt. Hvor mange enthusiaster har mon klemt deres celler af andet
fabrikat efter at have læst den side.
Mange mennesker tager det for den fulde sandhed, når de først har læst
noget på en web-side, uden at søge at blotlægge skriverens autoritet på
feltet - ret sørgerligt når man tænker på hvor meget vrøvl og
misinformation der findes på nettet (og i skriftlige medier ikke at
forglemme).

Tjaa, jeg kunne godt tænke mig at se opskårne celler der har været
behandlet sådan (sammen med nogle der har været behandlet pænt) - både på
den påståede svejsningsforbedring (gerne gennem røntgen) og på selve
cellens overflade (i et elektronmikroskop fx.).

Gad nok vide hvordan man ville slippe afsted med at selektere celler og så
sælge dem som "zappede" uden at det var tilfældet - hvem ville kunne påstå
med sikkerhed (eller blot med usikkerhed) at de overhovedet ikke var
behandlet ? (Ikke at det ville være en forretningsform jeg kunne have lyst
at drive, men en der var tilstrækkelig samvittighedsløs kunne vel lave sig
en pæn formue på den konto ;)

Nu vender du da rækkefølgen på hovedet... Jeg udtrykte min forundring over
_at_ det _havde_ taget den drejning _ved_forslagene_ fra S.K.N. (samt at
de var stilet til mig :)

Feel the Force Luke... ;)

Maybe it's the Dark Side ?

Ja ja, hvis pungen er stor nok :)

Tjaa, min sans for økonomi er godt nok en anden...

Men hvordan afgør du så, at de har "tabt deres effekt" ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Jepper.
Jeg kan ikke lige finde hvor PB omtaler 4 min..... i så fald er det
ikke rigtigt.

Sådan er det... tror folk ikke på det, så sig at det er en computer,
der har fundet svaret.

OK...  got it :-)

Det er nu ikke så slemt, det er ikke ret dyrt i batterier da de holder
(forbavsende) længe på trods af den hårdhændede behandling.

Siden mine første forsøg med dårlige/uegnede batterier som kreperede,
har jeg kun brugt celler, som blev anbefalet til dette formål, og de
virker endnu, selv efter 2-3 år.
Den eneste pakke som er gået hen og blevet slidt, er en pakke med
16x3000mAh NiMh som har ligget længe i ubrugt stand da jeg smadrede
den model de skulle sidde i..... Nu kan jeg kun hive 2000mAh ud af
dem, og de ryger ud hvis et par motionerings cycles ikke kan bringe
dem på banen igen. Det ser desværre ikke sådan ud :-(

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Rene,

Så er vi da lidt enige :)

:)

OK.

Ikke dårligt.
Hvilket mærke/type og hvad giver du for dem ?

Mon ikke de kan bruges til noget knap så krævende, det er da synd at
kassere dem (hvis det ikke allerede er sket).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det aner jeg ikke om de gør..... men det er vel ligemeget om den er
1000 gange højere aller lavere, bare effekten er der.

Aner det ikke, men dem der har brug for mere effekt ofrer gerne et par
opladninger i det lange løb.

Næh...... sidestil det med at bilfabrikanternes garantier på biler
ryger sig en tur når de tunes...... mange gør det jo alligevel, på
trods om formaninger om lavere levetid.

RC piloter der zapper deres celler er mere effekt mere interessant end
hvis der skal gives afkald på et par opladninger.

hehe.... linket til Mr. VooDoo  var såmænd bare for at vise dig at der
er folk som Zapper batterier mod betaling.

Ja, det lyder meget højt.

I topklasserne er det marginalerne der vindes på, men jow jow :-) Mr.
VooDoo overdriver en anelse.
Effekten pr. celle ligger i mV området.

Af dem jeg kender, der har brugt denne teknik, og rejst dette
spørgsmål har engang skåret et batteri op, og den eneste umiddelbare
forskel var at der er nogle små stifter i batteriets samling som
strømmen løber igennem.... disse stifter var brændt fast i den plade
som de ellers før rørte. Jeg kunne forestille mig at der ved store
strømme er mindre spændingstab over denne overgang end ved
fabrikantens stifter.

Sikkert.

Det er rigtigt at batterier godt kan have dette problem, dog ser man
der ikke på batterier til RC, da de oplades og aflades fuldt, og med
effekter, som fjerner disse krystaller.
Der er ingen (eller ringe) krystal opbygnig på nye batterier, men det
er ikke for at behandle dette at denne zap'ning foretages.

hehe.. :-)

Alene det at du bruger batteriet er jo livsnedsættende, når vi bevæger
os uden for specifikationerne så sker dette hurtigere.... lige som alt
man belaster mere end beregnet til.
Men batterier i den mere ekstreme RC sport bliver belastet langt ud
over specifikationerne, og det er jo det "trade off" man laver.....
præcis som dem, der tuner deres bil eller PC.

Ja, men de betterier jeg har vold ladet (og afladet) overlevede i lang
tid, men genske sikkert  kortere end hvis de behandlet inden for spec.
Men det var sjovt, og det gik stærkt :-)

Enig...

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Rene,

Hvis nogle argumenter halter sætter man automatisk spørgsmål ved resten.

Der er tale om meget mere end "et par opladninger".

Det har da ingen sammenligning !

"however, the battery manufacturers remain non-committal." udtrykker at
batterifabrikanterne ikke anerkender at der skulle være en positiv effekt
ved det.
Modsat er der ingen bilfabrikanter der vil benægte at en tunet bil yder
højere effekt.

Der er som nævnt tale om meget mere end "et par opladninger", men igen har
du helt fejltolket hvad jeg skriver... Det der er sigende i den omtalte
tekst er, at Buchmann skriver om ting han har hørt/læst andre steder uden
at han har verificeret noget som helst af det, hvilket jeg finder slemt
sørgerligt, for han er ellers en kapacitet inden for sekundærbatterier og
desværre bruger han heller ingen kildegengivelser, hvilket man bør når man
skriver om noget man har andre steder fra (i hvert fald hvis man vil
opfattes som seriøs).

Selvfølgelig er der det... Der var også folk der kørte rundt i en
prærievogn og solgte Snake Oil i Det Vilde Vesten ;)

Hvis du _insisterer_ på, at du kan løbe hurtigere med grøn maling på næsen
skal jeg da også gerne male den for dig for en halvtredser (plus moms ;)

Specielt da nye celler af den størrelse ikke burde have så høj indre
modstand som fx. PB påstår, men så ser det jo mere imponerende ud - og jo
mere imponatoreffekt der kan lægges i det, jo større "guru" fremstår de
som for almenvellet (og det skæpper vel i kassen).

Det er klart at man kan få gavn af "småting" når det gælder splitsekunder
- lige som den konkurrencesvømmer der barberede _alle_ hår af kroppen
(incl. øjenbryn etc.) i håb om at forbedre tiderne en bitte anelse (at han
nok sinkede sig selv ved det, idet kropshårene forbedrer ens "glideevne" i
vand lige som en hajs ru skind, er så en helt anden side af sagen :)

I det lange løb (altså set i cycles), svarer den form for "zapping" nok
til at barbere hele kroppen ;)

En anelse er da vist normalt kun nogle få procent ;)

Jeg har svært ved at tro at den "stift" blot "rører" når der er tale om en
2'000 mAh celle, men jeg tror også at det kræver _store_ forstørrelser at
afgøre en evt. forbedring ved syn.

Nej, det er jeg så blevet klar over :)

Ikke rigtigt, for cellerne er beregnet til at bruges og der er derfor
defineret en levetid (ved normal brug) og holder den, er det ikke
"livsnedsættelse" i almen forstand.

Nemlig.

At "tune" betyder at "finindstille" og _det_ tager en bil ikke skade af,
tvært imod (jeg ved godt at det nok er i en anden betydning du bruger
ordet tuning og der kan det være både og).

Moderat overclocking af en PC slider mere end normal brug, men levetiden
for en PC afgøres normalt ikke af hvornår den er "slidt op", men af
hvornår brugeren synes at en hurtigere/større/smartere/etc. ny PC er
påkrævet.

Ja sålænge man bare er klar over omkostningerne ved det er det da også
helt OK (hvis man ikke går så langt at man får cellerne til at eksplodere
og dermed lave skader).

Det er også sjovere at drikke en hel flaske whisky på en aften, end at
nippe den ned over et helt år, men det er også både dyrere og mere
skadeligt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det er rigtigt....

Teoretisk har du ganske sikkert ret, jeg har ikke ført logbog over
mine pakker og kan derfor ikke komme med de knastørre facts om deres
liv, men de mest brugte pakker er der ihvertfald over 100 flyvninger
på og de er "still going strong".
Med det mener jeg at modellerne flyver som de altid har gjort, og min
lader/aflader måler kapaciteten til meget nær det påtrykte

Hmm... jeg kan godt se hvad du mener.
Jeg tror ikke at en stor virksomhed vil anerkende eller udtale sig om
en process som ikke er 100% dokumenteret.

Igen..... Mr. VooDoo var blot et lille bevis på at denne zapning
foretages.
Den sidste flyveklub jeg var medlem af var der et af medlemmerne som
kom i sin "prærievogn" og tog imod celler og zappede dem for andre,
han tog såmænd også en lille skilling for det.
Det er 100% sikkert at han ville miste sit salg hvis det ikke havde
nogen effekt.
Han har ingen hjemmeside jeg kunne henvise til, så derfor var Voodoo
siden det eneste jeg lige kunne finde for vise dig at der er folk som
zapper andres celler.

Peter B siger 5-6 mOhm, hvor lille mener du at modstanden burde være ?

Forøger du effekten vil du også forøge slidet på diverse dele i
motoren end før effektforøgelsen. Og det vil nedsætte levetiden - at
den nok som oftest bliver skiftet ud inden den er slidt op er en anden
sag.

Så kunne man måske endda påstå at overclockning FORLÆNGEDE levetiden
på en PC..... :-)

De batterier som døde, var fra da jeg begyndte at flyve modelfly,
batterierne var nogle der var beregnet til en sattelit terminal, og de
10A jeg hev ud af dem fik dem til at miste væsentlig kapacitet efter
10-20 flyvninger........ ja, det var vist levetidsnedsættende.
De celler jeg flyver med idag har mange hundrede flyvninger på bagen,
og jeg har ikke målt nogen forringelse af kapaciteten.

Den holdning havde jeg også engang :-)

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?

Hej Rene og Søren

Det er fantastisk som mit svar til en simpel forespørgsel om "hvordan der
kan fåes hurtigere accelerationen i en radiobil" har udviklet sig.
Jeg har stor forståelse for, at personer, der ikke til daglig beskæftiger
sig med modelflyving, kan stille sig tvivlende overfor den måde som vi
behandler vore batterier, men at mit svar skulle skabe så meget skriveri kom
bag på mig.

Når der flyves konkurrence gælder det om at få mest muligt ud af grejet -
det er klart, at der så betales med nedsat levetid, men hvad gør det for
udviklingen gør jo alligevel at det batteri, den motor eller den flyver, der
var dagens vinder er overhalet af en ny bedre model imorgen.
Sådan lidt i forlængelse heraf, er der jo ingen bilproducenter der efter en
sejr i f.eks et 24 timers løb, direkte efter sejren, ville stille op med den
samme bil i en nyt løb - den bil er helt sikker afgået ved døren, men den
vandt, det var det der talte !.

Jeg vil foreslå, at Søren holder lidt øje med denne kalender:
http://efk87.indexdata.dk/nyheder/kalender.html - når der er et F5B/F5F
stævne i nærheden af hvor du bor, skulle du tage ud og se det - det er en
helt fantastisk oplevelse at se modellerne gå lodret op med omkring 250
km/t - uanset om du måske er tvivlende overfor om zapning virker, kunne du
få en snak med piloterne, der har arbejdet med dette igennem mange, mange
år.

Der findes mange - rigtig mange målinger der viser at zapningen virker.
Derudover findes der mange tekniske artikler der fortæller hvordan zapningen
svejser forbindelserne i cellerne således den indre modstand mindskes - læs
f.eks i det tyske margazin: Elektro Modell. Det er fakta, at det virker.

Denne diskussion er ved at være lang, hvad med om den stoppede nu......jeg
har helt ondt af personen, der bare ønskede en bedre acceleration fra sin
radiobil - jeg håber du fik bilen til at blive bedre !

Søren Kjær Nielsen (når nu der er flere med samme navn får I den fulde
længde)

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Søren,

Ja, vind-for-enhver-pris-mentaliteten er udbredt, men godt det ikke er min
pung det går ud over ;)

Sikkert, men nok ikke så fantastiskt (for mig) i forhold til mine andre
interesser, siden jeg ikke selv har taget det op.

Tvivler på at de har dokumentation med ud at flyve :)

Et par troværdige henvisninger må jo så være en let sag ?

Det har jeg ikke adgang til, men hvis der findes "mange artikler" har
nogle af dem vel fundet vej til nettet ?

Og dokumentationen er at finde hvor ?

Hvorfor må en diskussion nu ikke være lang ?
Så længe der er dokumenterbare argumenter kan den da fint fortsætte :)

Hvorfor ?  Han har da ikke krav på at holde debatten kort og kan blot stå
af hvis han ikke gider den.

Mee too :)

Den må jeg huske til næste gang jeg ser kæresten ;)

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
Hej Rene,

OK.

Tror du ?  Jeg kunne da nævne mange varer uden effekt der sælges i stor
stil - Tror kunden at det virker er det jo ligemeget om det reelt gør.

Vel omkring det halve for celler af den størrelse, men det er et gæt, da
jeg ikke har testet nogle af lige den type/størrelse.

Tjaa, hvis tuningen samtidig fjerner nogle livsnedsættende
uhensigtsmæssigheder kan det sagtens være lige omvendt.

I nogle henseender ja :)

Må få fat på nogle af dem... Så snart du har fortalt mig hvor, hvilke og
hvor meget hvidt jeg skal pille ud af øjnene :)

Ja, man kunne tåle mere da man var "i form" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Se det er noget nyt for Søren.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: radiobiler - hurtigere acceleration - hvordan?
tak for de mange svar..men jeg har set andet sted at man kan bruge en 1500uF
16v kondensator, så det prøver jeg...

Det med et ekstra batteri, duer ikke for så risikere jeg bare at brænde
moteren af..

Men tak for de mange ideer...