Radiobølger omkring hjørner?

Hej.

Jeg og en kammarat overvejer lidt at finde ud af noget trådløst netværk.
Problemet er at finde noget der potentielt kan rækker op til 10 Km.
Så derfor vil jeg gerne spørge om der er nogen der kan fortælle mig ved
hvilken frekvens man begynder at skulle have "line og sight" for at
kunne transmittere til hinanden.
Vi har kikket lidt på retningsbestemte antenner til 2,4 GHz og det ser
ud til at vi uden at bryde lovgvningen kan sende over den krævede
distance, men jeg er ikke helt klar over hvor meget forhindringer i
landskabet vil influere.

Mvh
John Smith

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Ved 2,4Ghz skal der være fri sigt.

Men ellers er afstand ingen hindring, på arbejde har vil 100Mbit til en
mølle der står 5 km væk.....

Re: Radiobølger omkring hjørner?
Det må jeg nok sige 100Mbit til en mølle som er 5 km væk...

Hvilken standart bruger i...?

802.11g den går op til 54Mbit/s.

802.11n den går til 100Mbit/s ( men dens standart er vist ikke på plads
endnu )

Men ok det lyder meget spændene med den hastighed.....hvilket udstyr
bruger i til dette formål?

De bedste hilsner

J.

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Proff udstyr :-)

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Jo tak det må jeg nok sige men hvilken standart benytter i ???

Og hvilken typer prof. udstyr ?

Har du evt. et link til udstyrets hjemmeside.??

Det er ikke for, at være påstålig men jeg mener ikke, at det kan lade
sig gøre.
Det er derfor jeg gerne vil vide noget mere for, at blive overbevist om
ægtheden.

Men ok, det skulle ikke undre mig, at det er rigtig hvad du siger.
Jeg kender bare ikke noget prof. udstyr der kan sende så langt (ca.5 Km
) med en hastighed på 100Mbps og max 100mW i sende styrke.

De bedste hilsner

J.

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Ja mistro er en slem ting,  men 100M bit/sec. er en standard og ja det er
proff udstyr, - harselv cæret med til at lave den nye radiokæde oppe på
Grønland med udstrækning på ca. 3000 km alene på vestkysten.  Gå ind på
Siemens hjemmeside og kik lidt på: "Radio Link" men ok drn nye radiokæde på
vestkysten kostede lid over 2 milliarder kroner
PS: 100Mbit er en standard inden for ATM

Re: Radiobølger omkring hjørner?
Sorry mine batterier til mit tastatur gik døde

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Ja det er, men ok jeg er jo bare nysgerrig..

men 100M bit/sec. er en standard og ja det er

Det var ellers ikke så lidt.

  Gå ind på

Det vil jeg gøre, det lyder rigtig spændene

men ok drn nye radiokæde på

Det er jo også en slags penge

OK

Hedder deres 100 Mbps 802.11n i standart eller hvad hedder den så?

De bedste hilsner

J.

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Uhh jeg kan undersøge det, men det er 10 år siden vi blev færdig med
projectet - du kan gå ind på Tele Greenlands hjemmeside
http://www.tele.gl/gl/index.htm der tror jeg nok der ligger informationer
mht. radiokæden. Hvis du er meget interesseret kan du lige give en lyd fra
dig igen.

mvh
Allan

Re: Radiobølger omkring hjørner?
1000 tak for din meget brugbare info.

De bedste hilsner

J.

Re: Radiobølger omkring hjørner?

iflg. <http://www.netscum.com/~clapp/wireless.html skulle man kunne skyde
over .7 mil (~1km) uden alt for store tab.

Jeg ved dog ikke hvordan det går med over 10km.

Der skal helst være helt fri vej.

Evt. kig på
   <http://www.swisswireless.org/wlan_calc_en.html
som også fortæller lidt om andre steder du taber signal, og andet
udregning du skal have med i tankerne.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Et tillægsspørgsmål - kan man få en indgangsforstærker, sådan at man
bedre kan "suge" det tilladte 100mW signal ind?

Mvh
John Smith

Re: Radiobølger omkring hjørner?
Hejsa

Husk lige at de 100 mW er udstrålet effekt.
Forøvrigt tror jeg de ved en del mere om det i dk.edb.netvaerk.traadloes

Mvh Hauge

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Ja, en ordentlig antenne.

Afaik findes der sågar devices som adskiller TxD og RxD, således at TxD
bliver smidt over på en yagi, og RxD modtages fra en parabol.

Det skulle efter sigende optimere linket væsentligt, især ved koloenorme
afstande.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Det er der selvføligelig også nogen, der har testet, dog med de små usb
adaptere: http://www.usbwifi.orcon.net.nz /

(meget fornøjelig læsning :-)

KJ

http://www.cetus.dk

Re: Radiobølger omkring hjørner?
hej

hvis du flg. nedenstaaende link.... kan ikke lige huske hvilket det er
..men det er paa siden , støder du paa en makker der har lavet et stsyem
med en rækevide paa mere end 40 km.... med en daase, og en parabol...

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

/f

Re: Radiobølger omkring hjørner?

Lidt inspiration: