Radio spørgsmål

Inden gruppen forsvinder udenfor rækkevidde på Facebook eller lignende,
vil jeg stille et spørgsmål til de som ved mere om radio end jeg:

Når jeg kører i min bil (Subaru Legacy 2004) og hører lidt trafikradio
morgen og eftermiddag til almindelig oplysning og adspredelse, oplever
jeg med få minutters mellemrum at udsendelsen afbrydes, som om en anden
kanal bryder in over et halvt eller helt sekund. Det er mest udbredt på
DR's P4.

Jeg oplever det lidt forskelligt fra dag til dag, som en klassisk
periodisk fejl. På en tur til Jylland i sidste uge, oplevede jeg slet
ikke fænomenet.

Jeg har to gange haft et værksted til at jage løse forbindelser, uden at
de har fundet noget, og uden at det har ændret noget. Så hvad kan det
skyldes? Er det en fejl på modtageren? Eller er det DR der har fejl på
signalet? Har andre oplevet noget lignende?

Mvh
Jørgen Mangor Iversen
- -
Usenet leve, Hip, Hip!

Re: Radio spørgsmål

Ja, omkring Randers oplever jeg af og til at P1 bliver trampet lidt ned
af en lokal sender. Sådan er radio signaler. Jeg kører i en VW Caravelle
med dieselmotor, og jeg har ikke spurgt værkstedet, om de kan gøre noget
ved det ;-)

Det opstår typisk, når der ligger en meget kraftig lokalsender på en
frekvens klods op ad det, man gerne vel høre. Typisk i en lavning, hvor
P1 signalet er svagt.

Ud over det skifter min radio til trafikmeldinger, hvis der er nogen,
men det har jeg selv "bedt om" i opsætningen af radioen,

Bo //

Re: Radio spørgsmål

Det havde hjulpet lidt hvis du fortalte hvor du oplever det :)

Når jeg kører den daglige tur fra kalundborg egnen til Ballerup,  og
har glemt at slå den automatiske statinossøgning fra, laver min
Pioneer radio det samme nummer -   Så kig lige i din manual til
radioen ,  eller fortæl os hvad det er for en.

--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: Radio spørgsmål

Kører du på Sjælland - "tæt på Sverige"? En mulighed er, at P4s RDS
indeholder en AF-frekvens som også benyttes i Sverige. Det kan evt. få din
radio til at skifte til den forkerte station, og lynhurtigt skifte tilbage,
da stationens PI-kode ikke matcher P4.
Prøv at at slå AF fra på din radio næste gang du oplever problemet.

mvh
Henning

Re: Radio spørgsmål
Amager <-> Ballerup er relativt tæt på Sverige, i hvert fald i den ene
ende. Jeg prøver at slå AF fra, som foreslået andetsteds.

Tak for svar.

Re: Radio spørgsmål
Endelig lykkedes det mig at finde (instruktionsbogen) ud af hvordan man
ændrer indstilling. Dog hedder den REG og ikke AF. Lidt forvirrende. Jeg
har nu kørt med AF/REG slået fra nogle uger, men det bliver det bare
værre af.

Slået fra skifter den fra P4 København (kører mellem Amager og Ballerup)
til P4 Sjælland i længere tid ad gangen. Også ret forvirrende når de
deler play-lister. Spontane kanalsøgninger kan også forekomme.

Slået til er det kun korte klip som beskrevet ovenfor.

Tak til de af jer der har hjulpet mig med at blive klogere. Jeg må nok
leve med at AF/REG funktionen kun virker delvis, eller skifte radioen ud.

Sikke et held at man kan få den slags viden på USENET. Hvis det havde
være Facebook, havde både spørgsmål og svar været Zuckerbergs ejendom.

Mvh
Jørgen

Site Timeline