Radio - Mixer - Direct conversion?

Hejsa

Efter at have arbejdet uafbrudt uden søvn i 2 dage på nogle møg elendige IC
radio moduler jeg har lovet at lave har jeg besluttet mig for at skal man
lave noget ordentligt skal man sgu lave det selv. Min erfaring med HF
svinder tilbage til 7 skoleperiode og Sailor RT2048 så tilgiv mig det nok
"latterlige" design forslag jeg har lavet.

www.electro-logic.com/mixer.pdf

Der er tale om en direct conversion 433.92MHz modtager til ASK (99% AM) og
jeg er så dødtræt af IC'er der lover rækkevider som en jordomsejling og i
praksis begrænser de sig til enden af mit 2m skrive bord. :o/  så jeg vil
gerne undgå IC'er i dette design.

Jeg har kigget de professionelle over skuldrene med Mixeren og "tegnet den
af" men hvordan finder jeg ud af hvor stort mit RX signal skal være i
forhold til LO'en ?
skal forholdet mellem de "blandene signaler" være 1:1 ?

Har i nogle gode bud? måske endda en bedre mixer (helst uden
transformatorer! - skal kunne laves møg billigt og i SMD)

Og evt. et bud på dekodning af ASK vil værre lækkert (tror måske at alm. AM
diode dekoder ville virke men er usikker!).

Kunne man anvende et 455KHz filter efter mixeren hvis jeg satte min LO op i
frekvens til 433,465MHz ?

Er det realistisk at opnå 30-50 meters rækkevidde med sådan en type radio
modtager hvis senderen sender med 0 til 6dBm?

Med venlig hilsen
Lasse

Re: Radio - Mixer - Direct conversion?

Hvis det er dit udgangspunkt tror jeg det kommer til at koste dig flere
flere søvnløse nætter at lave det selv, end at få "den færdigkogte ret "
smagt til med passende kryderier ;-)

--
/carsten

Re: Radio - Mixer - Direct conversion?

Carsten, nu ikke så negativ. Det ligner da noget af det vi byggede i PRG for
30 år siden :-))

Skal det være let og noget der bare vierker, så tag et kig nidenfor på:
http://www.nvlsi.no /

73 de Bo //

Re: Radio - Mixer - Direct conversion?

for
Hmm... jeg er nu enig med Carsten og vil i stedet for anbefale at prøve
nogle af de Evaluation Kit, som SRD IC fabrikanterne falbyder. Med et sådant
kan du i ro og mag tilslutte din signalgenerator og måle modtagerfølsomheden
med den modulation, du havde tænkt dig. Det er helt sikkert nødvendigt at
måle således, hvilket var meget vanskeligt i PRG for 30 år siden, da vi ikke
der havde målesendere, der gik så højt op i frekvens...

Ad dit mixerspørgsmål: LO-signalet skal være mange, mange gange større end
dit modtagne signal; i din opstilling ca. en volts penge.

Og hvorfor ikke bare købe et færdigt modtagersæt med indbygget antenne og
det hele? Det vil også lette CE-mærkningsprocessen.

Sven Lundbech
OZ7S, OZ1AWJ
Re: Radio - Mixer - Direct conversion?
Hej Lasse

Jeg har indlejret svarene.

Hvis designforslaget virker efter hensigten er det per definition ikke
latterligt.

Hvis de kun rækker 2 meter er der noget grundlæggende galt:
*Bor dit skrivebord i et Faraday bur?
*Er udstyret anvendt med de anbefalede antenner?
*Har du checket om der er støj eller andre utilsigtet anvendelse af kanalen?

Man kan muligvis optimere efter 3 ting:
*Følsomhed
*Forstærkning/Dæmpning
*Storsignalhåndtering

Hvis det skal være uden trafo og med nogenlunde udfasning, er der
Gilbertcellen:
F.eks.:
SO42P (op til 350-550MHz) Gammel
MC1496P (op til nogle MHz) Gammel

Gilbert Cells:
http://members.tripod.com/michaelgellis/gilbert.html
Citat: "...Figure 1. Harris HFA3101 5 GHz Gilbert cell array..."

Demodulator Schematic/Design.
Gilbert Cell Mixer (with Biasing and Current Mirror) [til 3V i CMOS]:
http://www.eece.ksu.edu/vlsi/bluetooth/demod/NHDemodDesign.html

(Hovedadresse:)
K-State's Digital Radio Microelectronics Design Class
http://www.eece.ksu.edu/vlsi/bluetooth /

"The project required the entire class to work together toward a complex
system design -- a complete Bluetooth-compatible transmitter-on-a-chip":
http://www.eece.ksu.edu/vlsi/bluetooth/s01class/home.html

Ja, så ligner det en superheterodynmodtager.

Ja, hvis udbredelsesforholdene er OK.

En af rekorderne var radiotransmission mellem Danmark og England med
10mW = 10dBm (ERP?) vistnok på VHF under specielle atmosfæriske forhold.

Herudover synes jeg du burde kigge på Bluetooth - lavt strømforbrug og
stor rækkevidde.

Kig også på billige trådløse termometre/vejrstationer.

Kig evt. efter superregenerative modtagere - de bliver i rigt mål
anvendt i billigt fjernstyret legetøj og andet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Superregenerativ_modtager

August 18, 1994 EDN Magazine -- 08.18.94 $10 receiver has microvolt
sensitivity. Charles Kitchin, Analog Devices Inc, Wilmington, MA:
http://www.edn.com/archives/1994/081894/17di4.htm#fig1
Citat: "...The regenerative stage of Q1 operates at less than 30 µW (50
µA at 0.6V)..."
http://www.edn.com/archives/1994/081894/graphs/17di4fg1.htm

Suppl. info.:

Introduction to Mixers.
Michael Ellis, All Rights Reserved, 1999
http://members.tripod.com/michaelgellis/mixersin.html

mvh/Glenn

Re1a: Radio - Mixer - Direct conversion?

Her forudsættes at enten:
*Båndbredden er til strækkelig lav og med god fejlkorrektion/detektion.

Eller at du for højere datahastigheder supplerer med frekvenshop og en
egnet modulation for at undgå evt. interferens med støjkilder og
multipath-forvrængning.

mvh/Glenn

Jeg nævner Bluetooth fordi jeg tror chipsene er billige pga.
masseproduktion og fordi de er godkendt til det meste af verdenen. Hvis
man kan lave det billigere (produktion og design) til 433,92 MHz er det
fint.

Lidt om Bluetooth:

Vigtigt ved køb af chips/evaluering:

30. september 2003 TDK advarer mod falske Bluetooth-produkter.
TDK Systems advarer mod en bølge af ikke-certificerede
Bluetooth-produkter, som ikke har gennemgået den officielle
kvalitetskontrol.
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id15%278
Citat: "...Forhandlere og forbrugere bør være på vagt overfor uægte
Bluetooth-produkter, som ikke bærer den officielle godkendelse fra
Bluetooth SIG (Special Interest Group)..."

-

Følgende er vist med mindst en retningsbestemt antenne:

2. november 2004 Ny rekord for overførsel via Bluetooth.
Teknologi:  To nordmænd har sat rekord i overførsel af data via
Bluetooth. Rekorden lyder på 2.125 meter, hvilket er langt over den
definerede Bluetooth standard.
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id19%861

9. august 2004, Bluetooth-hacking på to kilometers afstand.
Teknologi:  Et eksperiment viser at Bluetooth-mobiltelefoner kan hackes
over en afstand på to kilometer:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id18%683
Citat: "...Bluetooth har kun en rækkevidde på 10 meter, og risikoen
burde dermed være begrænset - men nu viser et eksperiment, at det
såkaldte »bluesnarfing« kan gennemføres over en afstand på næsten to
kilometer...."

Re2: Radio - Mixer - Direct conversion?

Hej Lasse

Jeg synes du skulle teste de IC-moduler du har.

*Check med en 1/2-bølge antenne med en (Schottky)-diodemodtager. Check
om der er udstråling i fornødent omfang.

*Tilslut et oscilloskop og kig på signalet. Sluk senderen for at teste
om det faktisk er din sender som modtages.

*Evt. kan du indbygge senderen i et hf-tæt æske (blikdåse med batteri)
med et eller flere smd pi/T-leddæmpere (vistnok max. 20dB per led i hver
deres afskærming anvend f.eks. 1+2+2+5+10+20+20+20...evt. med stik så du
sætte flere ind eller fra). Nu måler du så med et egnet
hf-voltmeter/oscilloskop/spektrumanalyser om det er stærkt nok. Check om
modulationen er OK.

Husk at hf(vhf,uhf) også rider på ydersiden, så alt skal være hf-tæt og
med batteri - evt. signallinier skal gå gennem egnede pi-led
ferritperler+SMD-kondensatorer som er egnet til frekvensen. F.eks. skal
det checkes om den lille serieinduktion sammen med 10nF ikke virker som
en serieresonanskreds. Det er bedre at anvende 10 gange 10pF ved 10GHz i
stedet for 100pF. 1nF er "bandlyst" som afkobling ved 10GHz.

-

*Test så modtageren ved at sende det dæmpede signal ind den 10-100 uV?
*Er det demodulerede signal OK?

-

2 dage til at udvikle din egen modtager/sender på de frekvenser er ret
optimistisk.

mvh/Glenn

Site Timeline