Råd til køb af oscilloskop

Jeg skal bruge oscilloskopet til
 - fejlfinding på clocke kredsløb i forbindelse med MPU'er (pulsbredde
etc.)
- fejlfinding på seriel kommunikation (RS485, RS232)
 - måling/fejlfinding af analoge kredsløb - switch mode
strømforsyninger

Jeg er ikke ekspert i nogen af delene, men jeg har ofte brug for nogle
målinger og jeg er villig til at give op til 8-9000 kr.

Jeg har overvejet et PC-baseret oscilloskop som alternativ til
transportabelt oscilloskop. Jeg har næsten altid en PC i nærheden,
hvilket gør det PC-baserede oscilloskop transportabelt.

Indgangen på oscilloskopet skal være galvanisk isoleret fra jord (jeg
har dårlige erfaringer med at kortslutte switched mode supplies med
oscilloskopets probe).

Har I nogen kommentarer til mine overvejelser?
Hvor kan I anbefale mig at handle (er momsregistreret) og er der evt.
et forslag til en specifik model?

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: Råd til køb af oscilloskop

http://www.instruments.dk/fr_index.htm

GDS820 / 820C

OK scop til pengene :) og så har det USB og Seriel og Printer port

det har en del fordele og lidt ulemper i forhold til tektronix TDS 202 tror
jeg det hedder eller 2002

jeg vil jo mene et DSO er nødvendigt med dine serielle data, og dertil har
det her scop en lang hukkommelse til at gemme det i...

der findes et slideshow der sammenligner de 2 scop på nettet / ders side et
sted

Hver for sig eller ?

men jeg tror ikke det findes.. derfor har man en skilletraffo på når man
arbjeder med main direkte :)

Kasper

Re: Råd til køb af oscilloskop

Så behøves du strengt taget ikke meget over 40Mhz.

Flukes scopemeter (men der strøg prisen vidst)

Re: Råd til køb af oscilloskop

Jeg har selv et Tektronix TDS1002. Digitalt med to kanaler på 60 MHz.
Det er jeg meget glad for. Jeg kan ikke se, at der skulle være problemer
med at måle de ting du nævner ovenfor.

Jeg gav ca. 8000 incl. moms hos http://www.teleinstrument.dk /, men det var
vist et special tilbud (sendte et gammelt scop til dem og fik 12% rabat).

Lars

Re: Råd til køb af oscilloskop
Hej igen

Tak for input!

Nu har jeg kigget på Fluke Scopemeter 124, der  unægteligt ser lækker
ud. Det koster "kun" et par tusind mere (11000kr) end Tektronix GDS
820S.

Er der nogle ulemper ved, at det er småt?

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: Råd til køb af oscilloskop

Hej Nils Emil.

Jeg har prøvet Fluke's Scope metre for ca. 2-3år siden. De ser smarte
ud men jeg blev meget skuffet og irriteret over at bruge den. Bla.
langtsom display opdatering af skærmen. Såvidt jeg husker var trigger
mulighederne ikke noget at skrive hjem om. Batteriet blev hurtigt
afladet, så man var nødt til at sætte lader på permanent
Der var heller ikke en særlig stor hukommelse til at gemme data. Det
ville jo være et must ved tolkning af serielle data. Men de kan jo
være forbedret imellemtiden.

Til Microprocessor formål CLK/serielle data/PWM signaler ville jeg
foretrække en Logikanalysator til USB porten på en PC. Der er nok
hukommelse og fin opløsning. Der skulle nok en nivau omsætter til.
feks www.tech-tools.com digiview til ca 3500kr. Den kan samle data i 5
minutter med en opløsning på 10ns!

Til analoge målinger ville jeg bruge Tektronix TDS210 storage scope
eller lignende.

Mvh
Jan

Site Timeline