Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?) - Page 2

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Sådan et fik min far i konfirmationsgave og ca. 25 år senere fik jeg den så
af ham - der har jeg nok været 8 år..
Det virkede såmænd stadigvæk og det meste var der - jeg kunne lige netop
(med lidt kreativitet pga. nogle få manglende komponenter) samle den største
opstilling - et elorgel med 8 tangenter mener jeg. :-)

Men jeg brugte den skam i mange år - nogle af transistorerne mistede deres
ben, men jeg fandt nogle brugbare alternativer ved den lokale
komponentpusher - dog kunne jeg ikke få dem med lige så lange ben som der
f.eks. var på AC126 - så jeg måtte selv forlænge dem.

Det eneste jeg har tilbage i dag er manualen - den nænner jeg ikke at smide
ud. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Nu ved jeg ikke hvor du bor i verden, men hvis du nogensinde kommer til
Flensborg, så kig i legetøjsbutikken overfor McD i gågaden.
Du skal ca op til hvor de har tog, og så ligeomkring trappen. Der har de
5-10 små sæt som du beskriver hvor man sætter dele sammen og wupti ;)

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
hej her et link til bruningens i flensborg
http://www.postorder.de /
kanon butik for store og små lege børn ,jeg har selv købt en del til
fjernstyret bil ,samt biler
mvh sloth
ps de sender til danmark og kan snakke dansk hvis du ringer til dem
mvh sloth

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Jake

Man må heller ikke glemme en billig og meget lærerig metode
til at lave elektroniske kredsløb på. Metoden med træplade, et
diagram og så messingsøm. En metode vi brugte i folkeskolen
til at lære elektronik med da jeg gik i skole. Jeg har set et komplet
stereoanlæg lavet på den måde, så der er muligheder nok. Der
er også udgivet flere bøger i danmark med sømbrætsopstillinger
som emne, og jeg tror jeg har en liggende derhjemme et sted.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hejsa

Var i så rige dengang? Jeg brugte selv alm. galvaniserede søm der fik en
gang med filen på hovedet, så kunne de loddes på ;O)

Meget lærerigt og nemt at gå til.

Mvh Hauge

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Hauge

Det var jo i skolen, hjemme stod den på blanke søm, dem kan man
også lodde på, dem til at sømme træskogummi på med var gode.

Ja, jeg har en bog hvor man bruger en løsning med kronmuffer
i samlingspunkterne, også en let måde at gøre det på.

Jeg lavede også denne her

http://www.sandcastle.dk/Artikler/fk.pdf

den gav meget underholdning og mange stød :)

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Citat: "Det kan være enten et koldtvandsrør eller en metalstang, der drives
godt ned i jorden."

hvilken herlig sætning... :-)

Rasmus

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Rasmus

Problemet var nu nok mere at jeg ingen trafo havde til
anodespændingen, så den blev lavet ved at enkelt
ensrette netspændingen direkte.  Hvis man så vendte
netstikket korrekt, ja så var fasen direkte på hoved-
telefonerne og så vidre, jo en spænnende tid :)

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

hehe... vendte netstikket korrekt?? :-)
den leg har jeg desværre aldrig selv haft fornøjelsen af... hehe

Rasmus

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Rasmus

Eller forkert, det kommer jo an på hvordan man betragter det :)

Og det var også før HiFi-relæets tid, idag kunne man nok slet ikke
få det til at køre uden det faldt ud, egentlig heldigt nok :)

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

En antik udgave af den elektriske stol?

--
mvh Uffe

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Uffe

Nej, en praktisk måde at lære på at plastaksler på
potentiometre kan være en god ting og at pinol-
skruen i knappen på drejekondensatoren ikke
må rage ud, men skal være skruet langt ned i
knappe.

Men metoden med den slags enkeltensretning
var meget normalt dengang, på den måde kunne
radioerne jo både køre på veksel- og jævnstrøm.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

og ungdommen påstår stadig at electric-boogi er af nyere dato :-)

Jeg kan ikke anbefale at komme i nærkontakt med anoderne på denne:

http://www.marketworks.com/StoreFrontProfiles/DeluxeSFItemDetail.aspx?sid=1&sfid86%409&c62%0562&i14%857478

Det gør avs :-(

--
mvh Uffe

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Uffe

Ja, det er sikkert, jeg har en 5 kV tester der bruges til at
teste netledninger og filtre med, der lære man også at
holde sig på afstand af DUT.