Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Hejsa,

Da jeg var en lille knægt fik jeg et elektronisk byggesæt af mine forældre.
Det var både sjovt og udfordrende at lege med. Med sættet kunne jeg
bygge en radio og meget andet blot ved at følge en manual. Alle
komponenterne
var lavet som små grønne byggeklodser med et symbol på toppen, som fortalte
hvilken slags komponent der var tale om. Man skulle så blot følge en manual
der viste hvilke komponenter man skulle anvende og hvor de skulle monteres
på den platform der fulgte med. Jeg mener, at byggesættet hed "ingeniøren"
eller
"den lille ingeniør".....anyways...Jeg er nu på udkig efter et elektronisk
byggesæt
til min nevø som fylder 6 år.

Jeg har fundet den her:

http://www.brainbox.dk/shop/productinfo.asp?idBB%%2D180

Men ved ikke om det er værd at købe eller om der måske findes noget
der er bedre....så er der nogen derude der har et råd eller et tip, så post
venligst et svar :o)

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Jake

Vent nogle år endnu, selv på det E.X.KIT du havde
stod der fra 8 år og opefter, og min personlige
mening er at det er fra 12 år og opefter. LEGO
og den slags er bedre til børn der f.eks. ikke
kan læse rigtigt endnu.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Max

Jeg havde selv et "Gakkens elektroniske byggesæt" da jeg var 7 år., og det
var suverent lærerigt, og jeg mindes det stod som "over 12 år".
Der er meget forskel på børns evner, og der er mange på 15 der stadig er
dummere end snot, og heldigvis også nogle få på 5 der er rimelig kloge og
ikke mindst kreative. Så pas på med at smide børn i en kasse pga. alderen.
Jeg ved godt at kreativiteten er dalet en del de sidste år, da børn i dag jo
skal nusses i hoved og røv hele tiden, og ikke har en jordisk chance for
selv at tænke!

/Hauge

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Hauge

Jeg læste det med de 8 år direkte på Gakkens kasse :) , jeg har en
E.X.-60 stående her i kontoret, købte det for en tier på et skrammel
markede, det ser ikke ud til nogensinde at have været brugt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gakken_EX-System

Jeg byggede min første radio i en cigarkasse som 12 årig, der
hvor jeg kommer fra var der ikke råd til byggesæt selv om
Philips lavede nogle lækre sæt med fjedre og hulplader.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

haha...det var sgu det sæt jeg havde :o)

Kan man stadigvæk få det? Det var helt vildt sjovt at lege med....

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Havde jeg også, og har brugt rigtig mange timer med det :o)
Det var egentlig en fin ide, for man kan bygge efter tegningerne
(diagrammer) uden at forstå noget som helst af kredsløbet, lige som den
engelske tekst heller ikke var et problem.

hehe, jeg skulle lige til at stille samme spørgsmål. Hvis man kan, skal
ungerne have et.
I teksten står at produktionen stoppede i 1986, men kittet blev relanceret i
Japan i 2002, så mon ikke det kan findes online ved lidt sgning på Google.

Jeg byggede et par af de helt små Vellemann sammen med mine piger for ca. et
år siden (dengang var de 6 og 9), hvilket de syntes var vildt spændende. Det
kræver naturligvis at man selv hjælper til hele vejen, men det var veldig
hyggeligt. Den ældste fik faktisk lært at lodde lidt.

PS: Prøv evt. at kik forbi http://www.captoy.dk De har mange spændende ting
fra "dengang far var knægt" også elektronik-, fysik- og ingeniør-sæt.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Tyske Fischer har el/ havde nogen gode sæt i form af klodser. Ved ikke om de
fås endnu. Jeg tror de passer aldersmæssigt.

B'ørge

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Jake

Jeg tror man stadigvæk kan få det, jeg har bare ikke fundet noget
sted man kan købe det på nettet.

http://www.sciencekits.com/electron.html

Laver nogle kit der samles uden ledninger, det hele
er klik elementer.

De kan købes i DK hos http://www.captoy.dk

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Jake

Der findes forretninger der annoncere med at de sælger det

http://www.karakuricorner.com/servlet/StoreFront

http://hobbyworld.aoshima-bk.co.jp/scripts/hw/kengte.aspx?sc32%///100///896&page=1

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Jeg har sådan et par sæt stående i kælderen.

Mvh
Gert K.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Vil du sælge et sæt til mig?

Du kan kontakte mig på extranet3000 snabel-a yahoo.dk med oplysning om
pris samt sættets alder og indhold. Du må meget gerne inkludere et billede
af
sættet.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
On Fri, 4 May 2007 12:20:29 +0200, "Max"

Jeg plagede min far om et elektronik byggesæt da jeg var omkring 8 år,
vi tog i Rødovrecenteret og kigge på et Gakken sæt. Min far synes det
var noget mærkeligt noget med de der plasticklodser, så da vi kom hjem
fik jeg hans gamle Philips sæt med hulplade og fjedre. (bare lidt
ærgeligt at transitorerne var brændt af)

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Jeg fik mit Philips som ca 12 årig, juleaften.
Var meget skuffet over så lidt i så stor en pakke ;-)
Men så dog mulighederne, og fik bygget 2-3 forskellige ting (forstærker,
morse, radio) i juledagene, og så ville det ikke mere.

Min mor fik så til opgave at tage de 3 transistorer med til en radio
forretning i Holstebro, og de kunne skam også udbedre skaderne på BF194
og 2xBC148 (med køleplade!), såvidt jeg husker.
Af en eller anden grund havde jeg regnet ud, at det var i transistorerne
at problemet var.

Christen

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
jeg vil tro at de udskiftede transistorerne... :-)

Rasmus

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Grave grave grave...

1 stk udvidelseskasse Philips Electronic Engineer 8/20 Kr 66.00
Der var en bunke af papirkortene med optegning af opstilling.
I min udgave er det nu germaniumtransistorer, AF116 og ac126.
/hjj

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Hans Jørgen

Den vil jeg godt købe hvis den er til salg.

Jeg har en EE20 liggende, og den kunne jeg så supplere.

I kassen jeg har ligger der et brevkort der er skrevet, men
aldrig sendt trods det at det er frankeret. Det er til Philips
Radio i Kbh. og af teksten fremgår det at den dreng der
har haft sættet oprindelig efter en uge står med transistore
hvor benene er knækket af og det er han jo noget træt af.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Den er nu langt fra at være i nærhedden af orginalindholdet.
Så det tror jeg ikke du kan være tjent med.
/hjj

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)
Hej Hans Jørgen

Ok, jeg er interesseret i en komplet udgave, jeg samler for
at gemme til eftertiden så det skal være komplet.

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

Min havde nu også gernanium AF116 og AC126, kunne stadig fås et sted i
Roskilde hvor jeg løb som knægt.
Kan huske manualen var to-delt, en teoridel og en praksis del.

http://ee.old.no /

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: Råd søges: Elektronik-byggesæt til knægt der fylder 6 år (brainbox?)

wow, takker mange gange

Det var en EE1003 jeg havde. Jeg har stadig manualen, godt slidt ;-) og
fundet frem igen.

Det var en meget god manual. Min egen knægt på 9 har et byggesæt fra
legetøjs butikken. Dimserne deri er black-bokse med ben 1,2,3,4,5 og
hvis man forbinder 3 til plus, 2 til noget andet osv, så er det en
tyveri alarm, ellers noget andet.
Men overhovedet ingen forklaring på noget som helst. Det er alt for
ringe lavet, blot lidt mere papir, og så ver det da rimeligt.

Og det var BF194 og BC148
Man kunne lave en FM radio, se bare side 21 af
http://ee.old.no/library/EE1003-en.pdf (38MByte)

Se bare transistor printet
http://ee.old.no/transistor-plan.gifselvom
mine nu var de der 6 kantede typer med korte ben.
Det bringer minder frem

Christen, nu i Ølstykke

Site Timeline