Råd søges B&O 3662

Jeg har fået foræret et noget ældre B&O TV, som jeg bruger i sommerhus. Det dækker fint mit behov.

Der er opstået et problem. Sommetider går billedet, det bliver nærmest rhombeformet og har nogle flimrende tværstriber og er altså umuligt at se på.

Et blidt bank på siden af TV'et genopretter billedet.

Kan det betale sig at få det repareret? Er der nogen, der ved, hvad det er symptom på?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Reply to
Vidal

Hej Ja det er bare l=F8se forbindelser, der er ikke andre TV app. der vinder flere +++++ p=E5 l=F8se forbindelser end B&O og is=E6r de tv app. fra 80=B4erne, de er s=E5 bef=E6ngt med dem at man sku= lle tro det var l=F8gn. =C5bn dit tv og se dig omkring mange af de l=F8st forbindelser er s=E5 tydelige at de er revnet rundt om benene p=E5 komponenteren, og for det meste meget lette at se, og s=E5 efter lodder du den bare. N=E5r du kan banke " rimelig h=E5rdt " med sk=E6ftet p=E5 en skruetr=E6kker= over alle print og billedet statig er helt stabil uden at filmre eller ryste , s=E5 er du f=E6rdig, men hvis det flimre eller ryster lidt, s=E5 er du IKKE f=E6rdig, det skal v=E6re helt stabil uden at g=F8re det mindste selv om du sl=E5r over det hele. God forn=F8jelse, jeg har laver over 30 B&O tv p=E5 den her m=E5de med blot l=F8se forbindelser. Mvh MPC

Reply to
MPC

Øhh - nå - det tror jeg så ikke du har ret i.

Ja, B&O TV der er ca 25 år gamle - skræmmende. Hvor mange andre apparater findes der at sammenligne med fra samme periode ?

Jeg har i min tid lavet mindst 3000 B&O TV (Før 2000)- og generelt har loddekvalitet og mekanisk stabilitet været mange klasser over alt andet.

Kender intet til dagens standard fra Struer - udover at de stadig laver flotte produkter.

Reply to
Ole Geisler

Vidal skrev:

Tak for svarene. Der er vel ingen af jer, der bor mellem Hinnerup og Hvide Sande, så smutter jeg lige omkring. :-)

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Reply to
Vidal

NEj kun hvis du kan f=E5 en hobbymand til at reparere dit tv for en hund .

jeg tror osse at jeg har repareret nogle af dem.. men kan ikke huske om den du n=E6vner er med flade knapper eller de er "spidset".. hvis als=E5 det er en af dem hvor der sidder et s=E6t knapper i h=F8jre side, so= m kan trykkes ind.til program valg.

Der er meget store forskelle p=E5 de to typer. Hvis det er typen med knapper der spidser lidt ,s=E5 var det ofte vertical modulet ,is=E6r et stik p=E5 dette modul der lavede den fejl. og desuden var det ofte lodninger p=E5 konvergens printet som sidder ovenp=E5 billedr=F8ret . Hvis det var den med de flade knapper ,kan jeg ikke huske =E5rsagen. ,men vil g=E6tte p=E5 b=E5de fejl i h=F8jsp=E6nding og konvergensboxen.. . Men hvis du ofrer feks. 600 for en reparation, s=E5 skal du v=E6re klar over at netop trykknapperne ofte er slidt.. og billedr=F8ret er som regel ogs=E5 slidt efter s=E5 mange =E5r.. resten af apparatet er langt ud over den tid enhver komponent er konstrueret til at leve i. Hvis disse apparater ikke var kvalitet, s=E5 ved jeg ikke hvad . Alex

Reply to
Alex

Ja, det kunne være dejligt.

Der er overhovedet ingen knapper på apparatet. Man kan kun bruge fjernbetjeningen. Men det er en ældre model, antager jeg, jeg har ikke kunnet finde noget om den ved søgning på Google.

Det lyder ikke så rart.

Billedet ser fint ud i mine øjne. Jeg vil tilføje, jeg ikke er feinschmecker på området. Men der et en udtalt forskel mellem scart-'billedet' og fjernsynets eget, om man man kan sige det sådan. Jeg ved ikke, om det betyder noget.

Jeg synes apparatet er pænt, langt fra de plastik- kasser man ellers kan købe for 'normale' penge. Derfor kunne jeg godt tænke mig at beholde det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Reply to
Vidal

, som

vis

ud

JAAA s=E5 er jeg vist helt bagud.. ud fra indl=E6g i debatten og type nummer mente jeg det m=E5tte v=E6re de meget gamle som jo ogs=E5 var i tr=E6kabinetter. det kan ikke v=E6re 8800 ol? . De har en skuffe.. ovenover sidder afbryderen og IR modtageren. den skuffe vippes ud ved at trykke ind for oven.. har den heller ikke s=E5dan en ??? S=E5 var der jo lx L typerne som der ogs=E5 er mange af , og de har ingen skuffe eller knapper .for det er nok ikke en MX -den kender du nok ,den der har "k=F8leribber " p=E5 siderne. Pr=F8v at se p=E5 denne side

der kan du finde modellen og derefter chassis og ogs=E5 fejl der er typiske.. manden i ABO centret ville ogs=E5 lige v=E6re en jeg kan st=E5 inde for.. o= g forresten ,du siger Hvide Sande.. hvor langt er der til harbo=F8re.. for der kender jeg jo Per Hastrup. PH SOUND eller Jerry Motylinsky i hmm Galten.. husker ikke lige firmanavnet... m=E5ske kan jeg ogs=E5 finde en n=E6rmere jeg stoler p=E5. De er alle professionelle. ..Se f=F8rst bagp=E5 ,om der st=E5r andet p=E5 label.. Og de fleste B&O ha= r als=E5 modellens nummer st=E5ende meget sm=E5t =F8verst eller nederst.. fin= d det og du kan s=F8ge den p=E5 ABO hilsen Alex

Reply to
Alex

MPC skrev :

Det er direkte forkert !

Nåehhh - så skulle du da bare have oplevet ITT modellerne .....

Da jeg sad og lappede fjernsyn var det bestemt ikke dårlige forbindelser der var hovedproblemet i B&o'erne

--
Jan_stevns
Reply to

Hej!

jan_stevns wrote: ...

De B&O tv jeg har set har løse forbindelser været hovedårsagen til fejlen i omkring 90% af tilfældende (et slag på tasken). Ihvertfald når vi taler MX3000/3500/4000/5000/5500/6000/7000/8000 :)

Men selvfølgelig er der da også mere klassiske lytfejl / tunerfejl o.lign. ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev :

Der er nok den detalje at jeg dengang ikke så ret mange apparater, der var udover sidst holdbarhedsdato ;)

--
Jan_stevns
Reply to

Hej!

jan_stevns wrote: ...

Sikkert nok :) De gamle Philips fik ihvertfald også løse forbindelser på højspændingstrafoen i *massevis*.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev :

og andre fik tilsvarende ... de sidste jeg så var jo K12 og generationen efter..

Tænk hvad man ikke er blevet sparet for ? ;)

--
Jan_stevns
Reply to

Hej!

jan_stevns wrote: ...

Nåede lige at se lidt K12 da jeg startede i "sin tid" ;-)

En masse fornøjelige stunder :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Kim Voss Schrader skrev :

En af specialiteterne med K12 var jo de fandt på et nyt modulsystem, hvor vi fik øvelsen i at skifte sokler, så det ville noget , indtil man blev træt af det og ganske enkelt loddede nogle trådstumper på printets "øer", og udvidede hullet i printer, så benet gik gennem

Finito med problemer på *det* fjernsyn !

Tjaehhhh....... jeg havde da mine fornøjelser med visse apparater - ingen andre i firmaet kunne fordrage den sidste hybridmodel af B&o

3100/3400 - så dem hyggede jeg mig da svært med - efter rep nummer 3000, gad jeg ikke holde regnskab mere - man kunne det lort i søvne.

Konvergenskredsløbet var "rigtig sjov" ...

Ligeså Philips K9 og K11 - ren barnemad, og bortset fra det , var det faktisk rigtigt gode tossekasser , sammen med Beovision 02 modellerne

Hvis du mener vi havde det nemt, har du Ferguson/Thorn på programmet - tal lige om los modulos infamos !

Og nogle forbandede tykfilmkredse på billedrørsprinter

Vi fik et engelsk fjernsyn under eget brand - et General Electric produkt - med dobbeltsidigt print, og sjove gennempleteringer, der manglede loddetin fra tid til anden.

Så var efterfølgeren fra SABA dælme klasser bedre

Grundig'erne med thysristor i horisontaldelen - Bwadrrrrr, og endnu værre de fremmede der kom med deres Salora fjernsyn - Gisp !

Mit favorit TV var da Telefunken med 710/11, eller 714 chassi'en - dem kunne man nemt få til at vise særdeles gode billeder, bevares - hvem var det også der havde "opfundet" PAL systemet.

En sjov fejl på 71x modellen var øst/vest fejl - løsning :

man samlede kernen til spolen op fra bunden af fjernsynet, satte en elastik i klemme, der holdt kernen på plads, indtil araldit'en var størknet - hehe....

En ingeniør havde lavet et hul i printet lige under spolen - tosset !

Nej - Jeg er ikke spor ked af jeg forlod tossekasserne dengang - slet ikke ... der var mange sjove timer, og herlige stunder, især når man loddede den sidste ledning fast, og TV'en tændte - well... u know the feeling ?

Eller en lærling faldt i søvn, med hele femøren hvilende på højspændingsprintet - tænk man kunne modstå fristelsen til at tænde ?

Jeg mener bestemt radio/tv branchen var sjovere før 85 !

derefter gik der vist inflation i tingene...

En tidligere kollega fortalte om arbejdsforholdende hos et meget stort "centralværksted" .. de havde kun afmålt tid til hvert enkelt apparat, hvordan mener du kvaliteten af en eventuel opjustering bagefter vil se ud ?

Vi havde i det mindste tid at trille tingene op til en standard vi selv ville kunne tåle at have stående hjemme.

Hov ! Sorry - der gik lige nostalgi i mig ;)

--
Jan_stevns
Reply to

[rødmer] Faktisk er typenummeret 3862. Der står B&O øverst på kabinettet, men ellers intet.

Ingen skuffer, intet kan vippes. Nederst til højre sidder der et jackstikhul, en knap, hvor der står step - og en knap til at tænde, godt skjult under skærmen.

Jeg kender ikke B&O andet end af omtale. Min tegnedreng er desværre ikke indrettet til den slags sjov.

Desværre er der ingen billeder.

Måske skulle jeg køre forbi Jerry Motylinsky, som ganske rigtigt bor i Galten.

Den forreste del er ligesom "sandwichet" - skærm - mellemstykke - kasse. Ingen anden tekst, kun

3862 og et serienummer på en etiket på bagsiden.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Reply to
Vidal

Vidal skrev :

Spøjst - på mit LX 2502 står hele navnet øverst i fronten

at dit hedder 3862 betyder det er lavet med TeleText modul

hvad med enten at lime et lille stykke plastic fast henover knapperne, alternativ finde en kæp frem ?

--
Jan_stevns
Reply to

jan_stevns skrev :

På Google giver denne søgning

"beovision 3862" pletskud ....

Glem venligst denne del af teksten :

tænkte på et andet indlæg

--
Jan_stevns
Reply to

Ja jeg fik også helt nostalgisk tilbageblik ved at læse dine historie,har selv været med siden starten af 70'erne og kan genkende det hele. Jeg nåede dog aldrig at lave så mange 3400 så jeg blev rigtig goe venner med dem. En 3100 blev jeg så træt af at den blev slagtet, billedrøret fik et nyt men meget kort liv (ca 15 sekunder)i en Tandberg.Den oplevelse lærte mig om betydningen af den kondensator(ca 10nF) som var parallelt med BU'en.!!

Mange kaldte den boosterkondensatoren, men det er vist ikke den rigtige benævnelse (snarere omvendt) og er vel en reminisens fra s/h rørdagene.

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.tele.dk...

Reply to
Lars Arup

jan_stevns skrev:

Ja, det er nøjagtig den.

Jeg var ellers igang med det. Det lød til at være en nem fremgangsmåde. :-)

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard
Reply to
Vidal

Uha der er jeg ikke helt med på hvad du mener(jeg var ikke fuldtids i faget).

Helt enig, der er mere logisk fejlsøgning, og ikke så meget spild.

Ja den lavede jeg en del af, og også de engelske Rank'er Hvad hed de B112 og B114 ?. Der var både de tykmavede 90° og så 110° (bl a det meget lille inlinerør på 18")

MVH Lars Arup

Reply to
Lars Arup