Råd søges B&O 3662

Jeg har fået foræret et noget ældre B&O TV, som
jeg bruger i sommerhus. Det dækker fint mit behov.

Der er opstået et problem. Sommetider går billedet,
det bliver nærmest rhombeformet og har nogle
flimrende tværstriber og er altså umuligt at se på.

Et blidt bank på siden af TV'et genopretter billedet.

Kan det betale sig at få det repareret? Er der nogen,
der ved, hvad det er symptom på?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Re: Råd søges B&O 3662

Ja det er bare lF8%se forbindelser, der er ikke andre TV app. der vinder
flere +++++ pE5% lF8%se forbindelser end B&O
og isE6%r de tv app. fra 80B4%erne, de er sE5% befE6%ngt med dem at man sku=
lle
tro det var lF8%gn.
C5%bn dit tv og se dig omkring mange af de lF8%st forbindelser er sE5%
tydelige at de er revnet rundt om benene pE5%
komponenteren, og for det meste meget lette at se, og sE5% efter lodder
du den bare.
NE5%r du kan banke " rimelig hE5%rdt " med skE6%ftet pE5% en skruetrE6%kker=
 over
alle print og billedet statig er helt stabil uden
at filmre eller ryste , sE5% er du fE6%rdig, men hvis det flimre eller
ryster lidt, sE5% er du IKKE fE6%rdig, det skal vE6%re
helt stabil uden at gF8%re det mindste selv om du slE5%r over det hele.
God fornF8%jelse, jeg har laver over 30 B&O tv pE5% den her mE5%de med blot
lF8%se forbindelser.
                                                          Mvh MPC

Re: Råd søges B&O 3662

Øhh - nå - det tror jeg så ikke du har ret i.

Ja, B&O TV der er ca 25 år gamle - skræmmende. Hvor mange andre
apparater findes der at sammenligne med fra samme periode ?

Jeg har i min tid lavet mindst 3000 B&O TV (Før 2000)- og generelt har
loddekvalitet og mekanisk stabilitet været mange klasser over alt
andet.

Kender intet til dagens standard fra Struer - udover at de stadig
laver flotte produkter.

Re: Råd søges B&O 3662

Det er direkte forkert !

Nåehhh -  så skulle du da bare have oplevet ITT modellerne .....

Da jeg sad og lappede fjernsyn var det bestemt ikke dårlige
forbindelser der var hovedproblemet i B&o'erne

--
Jan_stevns

Re: Råd søges B&O 3662
Hej!

De B&O tv jeg har set har løse forbindelser været hovedårsagen til fejlen i
omkring 90% af tilfældende (et slag på tasken). Ihvertfald når vi taler
MX3000/3500/4000/5000/5500/6000/7000/8000 :)

Men selvfølgelig er der da også mere klassiske lytfejl / tunerfejl o.lign. ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Råd søges B&O 3662

Der er nok den detalje at jeg dengang ikke så ret mange apparater, der
var udover sidst holdbarhedsdato ;)
--
Jan_stevns

Re: Råd søges B&O 3662
Hej!

Sikkert nok :) De gamle Philips fik ihvertfald også løse forbindelser på
højspændingstrafoen i *massevis*.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Råd søges B&O 3662

og andre fik tilsvarende ...   de sidste jeg så var jo K12 og
generationen efter..

Tænk hvad man ikke er blevet sparet for ?   ;)

--
Jan_stevns

Re: Råd søges B&O 3662
Hej!

Nåede lige at se lidt K12 da jeg startede i "sin tid" ;-)

En masse fornøjelige stunder :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Råd søges B&O 3662

En af specialiteterne med K12 var jo de fandt på et nyt modulsystem,
hvor vi fik øvelsen i at skifte sokler, så det ville noget , indtil
man blev træt af det og ganske enkelt loddede nogle trådstumper på
printets "øer", og udvidede hullet i printer, så benet gik gennem

Finito med problemer på *det* fjernsyn !

Tjaehhhh.......  jeg havde da mine fornøjelser med visse apparater -
ingen andre i firmaet kunne fordrage den sidste hybridmodel af B&o
3100/3400 - så dem hyggede jeg mig da svært med -  efter rep nummer
3000, gad jeg ikke holde regnskab mere - man kunne det lort i søvne.

Konvergenskredsløbet var "rigtig sjov" ...

Ligeså Philips K9 og K11 -  ren barnemad, og bortset fra det , var det
faktisk rigtigt gode tossekasser ,  sammen med Beovision 02 modellerne

Hvis du mener vi havde det nemt, har du Ferguson/Thorn på programmet -
tal lige om los modulos infamos !

Og nogle forbandede tykfilmkredse på billedrørsprinter

Vi fik et engelsk fjernsyn under eget brand - et General Electric
produkt -  med dobbeltsidigt print, og sjove gennempleteringer, der
manglede loddetin fra tid til anden.

Så var efterfølgeren fra SABA dælme klasser bedre

Grundig'erne med thysristor i horisontaldelen - Bwadrrrrr,  og endnu
værre de fremmede der kom med deres Salora fjernsyn -  Gisp !

Mit favorit TV var da Telefunken med 710/11, eller 714 chassi'en - dem
kunne man nemt få til at vise særdeles gode billeder,  bevares - hvem
var det også der havde "opfundet" PAL systemet.

En sjov fejl på 71x modellen var øst/vest fejl - løsning :

man samlede kernen til spolen op fra bunden af fjernsynet, satte en
elastik i klemme, der holdt kernen på plads, indtil araldit'en var
størknet -  hehe....

En ingeniør havde lavet et hul i printet lige under spolen -  tosset !

Nej - Jeg er ikke spor ked af jeg forlod tossekasserne dengang - slet
ikke ...  der var mange sjove timer, og herlige stunder,  især når man
loddede den sidste ledning fast, og TV'en tændte - well...  u know the
feeling ?

Eller en lærling faldt i søvn, med hele femøren hvilende på
højspændingsprintet - tænk man kunne modstå fristelsen til at tænde ?

Jeg mener bestemt radio/tv branchen var sjovere før 85 !

derefter gik der vist inflation i tingene...

En tidligere kollega fortalte om arbejdsforholdende hos et meget stort
"centralværksted" ..  de havde kun afmålt tid til hvert enkelt
apparat, hvordan mener du kvaliteten af en eventuel opjustering
bagefter vil se ud ?

Vi havde i det mindste tid at trille tingene op til en standard vi
selv ville kunne tåle at have stående hjemme.

Hov !  Sorry - der gik lige nostalgi i mig ;)

--
Jan_stevns

Re: Råd søges B&O 3662
Ja jeg fik også helt nostalgisk tilbageblik ved at læse dine historie,har
selv været med siden starten af 70'erne og kan genkende det hele. Jeg nåede
dog aldrig at lave så mange 3400 så jeg blev rigtig goe venner med dem.
En 3100 blev jeg så træt af at den blev slagtet, billedrøret fik et nyt men
meget kort liv (ca 15 sekunder)i en Tandberg.Den oplevelse lærte mig om
betydningen af den kondensator(ca 10nF) som var parallelt med BU'en.!!

Mange kaldte den boosterkondensatoren, men det er vist ikke den rigtige
benævnelse (snarere omvendt) og er vel en reminisens fra s/h rørdagene.

Re: Råd søges B&O 3662

Uha der er jeg ikke helt med på hvad du mener(jeg var ikke fuldtids i
faget).

Helt enig, der er mere logisk fejlsøgning, og ikke så meget spild.

Ja den lavede jeg en del af, og også de engelske Rank'er Hvad hed de B112 og
B114 ?. Der var både de tykmavede 90° og  så 110°  (bl a det meget lille
inlinerør på 18")

MVH Lars Arup

Re: Råd søges B&O 3662

Tandberg havde en modelrække med en Switch mode netdel, der brugte
præcis de samme stumper som Luxor - så vi købte da bare repsæt med
stumperne hos Luxor (billigere, og virkede hver gang)

Hvis det er typen med den sjove klik fjernbetjening , kender jeg dem
så ganske vel
--
Jan_stevns

Re: Råd søges B&O 3662
Hej!

Det må man sige. Men tak for historien, det var underholdende læsning (det er
dine beretninger jo generelt:)).

Var iøvrigt ude ved Stevnsfortet for 3 uger siden. Kiggede dog ikke forbi dig,
idet klokken blev "mange" da jeg var færdig derude.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Råd søges B&O 3662

Tak for svarene. Der er vel ingen af jer,
der bor mellem Hinnerup og Hvide Sande,
så smutter jeg lige omkring. :-)

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Re: Råd søges B&O 3662
NEj kun hvis du kan fE5% en hobbymand til at reparere dit tv for en
hund .

jeg tror osse at jeg har repareret nogle  af dem.. men kan ikke huske
om den du nE6%vner er med flade knapper eller de er "spidset".. hvis
alsE5% det er en af dem hvor der sidder et sE6%t knapper i hF8%jre side, so=
kan trykkes ind.til program valg.

Der er meget store forskelle pE5% de to typer. Hvis det er typen med
knapper der spidser lidt ,sE5% var det ofte vertical modulet ,isE6%r et
stik pE5% dette modul der lavede den fejl. og desuden var det ofte
lodninger pE5% konvergens printet som sidder ovenpE5% billedrF8%ret . Hvis
det var den med de flade knapper ,kan jeg ikke huske E5%rsagen. ,men vil
gE6%tte pE5% bE5%de fejl i hF8%jspE6%nding og konvergensboxen..  .
Men hvis du ofrer feks. 600 for en reparation, sE5% skal du vE6%re klar
over at netop trykknapperne ofte er slidt.. og billedrF8%ret er som
regel ogsE5% slidt efter sE5% mange E5%r.. resten af apparatet er langt ud
over den tid enhver komponent er konstrueret til at leve i.  Hvis
disse apparater ikke var kvalitet, sE5% ved jeg ikke hvad .
Alex

Re: Råd søges B&O 3662

Ja, det kunne være dejligt.

Der er overhovedet ingen knapper på apparatet.
Man kan kun bruge fjernbetjeningen. Men det er
en ældre model, antager jeg, jeg har ikke kunnet
finde noget om den ved søgning på Google.

Det lyder ikke så rart.

Billedet ser fint ud i mine øjne. Jeg vil tilføje,
jeg ikke er feinschmecker på området. Men der et
en udtalt forskel mellem scart-'billedet' og
fjernsynets eget, om man man kan sige det sådan.
Jeg ved ikke, om det betyder noget.

Jeg synes apparatet er pænt, langt fra de plastik-
kasser man ellers kan købe for 'normale' penge.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at beholde det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Re: Råd søges B&O 3662

JAAA sE5% er jeg vist helt bagud.. ud fra indlE6%g i debatten  og type
nummer mente jeg det mE5%tte vE6%re de meget gamle som jo ogsE5% var i
trE6%kabinetter.
det kan ikke vE6%re 8800 ol?  . De har en skuffe.. ovenover sidder
afbryderen og IR modtageren. den skuffe vippes ud ved at trykke ind
for oven.. har den heller ikke sE5%dan en ???  SE5% var der jo lx L
typerne som der ogsE5% er mange af , og de har ingen skuffe eller
knapper .for det er nok ikke en MX -den kender du nok ,den der har
"kF8%leribber " pE5% siderne.
PrF8%v at se pE5% denne side      http://www.abo-center.dk/ der kan du
finde modellen og derefter chassis og ogsE5% fejl der er typiske..
manden i ABO centret ville ogsE5% lige vE6%re en jeg kan stE5% inde for.. o=
forresten ,du siger Hvide Sande.. hvor langt er der til harboF8%re.. for
der kender jeg jo Per Hastrup. PH SOUND eller Jerry Motylinsky i hmm
Galten.. husker ikke lige firmanavnet... mE5%ske kan jeg ogsE5% finde en
nE6%rmere jeg stoler pE5%. De er alle professionelle.
 ..Se fF8%rst bagpE5% ,om der stE5%r andet pE5% label.. Og de fleste B&O ha=
alsE5% modellens nummer stE5%ende meget smE5%t F8%verst eller nederst.. fin=
det og du kan sF8%ge den pE5% ABO
hilsen Alex

Re: Råd søges B&O 3862!

[rødmer] Faktisk er typenummeret 3862. Der står
B&O øverst på kabinettet, men ellers intet.

Ingen skuffer, intet kan vippes. Nederst til højre
sidder der et jackstikhul, en knap, hvor der står
step - og en knap til at tænde, godt skjult under
skærmen.

Jeg kender ikke B&O andet end af omtale. Min
tegnedreng er desværre ikke indrettet til den
slags sjov.

Desværre er der ingen billeder.

Måske skulle jeg køre forbi Jerry Motylinsky, som ganske
rigtigt bor i Galten.

Den forreste del er ligesom "sandwichet" - skærm -
mellemstykke - kasse. Ingen anden tekst, kun
3862 og et serienummer på en etiket på bagsiden.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Re: Råd søges B&O 3862!

Spøjst -  på mit LX 2502 står hele navnet øverst i fronten

at dit hedder 3862 betyder det er lavet med TeleText modul

hvad med enten at lime et lille stykke plastic fast henover knapperne,
alternativ finde en kæp frem ?
--
Jan_stevns

Site Timeline