Rørteknologi

Jo da. Stort set alle forstærkere var/er lavet med udgangstrin i puhs-pull. Hvor mange har ikke set både 2 x EL84 eller 2 x EL34, 2 x KT66 2 x KT68, 2 x

807 eller 2 x 829B.

Singel-ended fandtes stort set kun i dampradioer. Dvs B&O lavede engang en spille Grandessa svjh. Den var med elektronisk delefilter og 2 x EBL21 til bas og 1 EBL21 til diskant, der var et multicellehorn (bakkelit). Så de kunne noget den gang.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Karsten H. Jensen skrev:

Imponerende.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Så blev jeg det klogere. Tak :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hej Karsten!

Lader til at du har lidt begreb om emnet. Jeg har selv en VOX AC30 som jeg købte brugt i tresserne (4xEL84) Jeg har desuden en gammel Dane (Larsson forstærker) (inkl. 2 kabinetter med 4x12" højttalere). Begge lyder bedre end noget jeg nogensinde har hørt (til guitarbrug). Hvis nogen kan hjælpe med et diagram over en udgangsforstærker med KT66 vil jeg være meget taknemmelig. Unge guitarister skulle have lov til at spille på sådan en. Tilsvarende kan jeg anbefale at man afprøver en gammel Gretsch guitar amp! Transistorteknik lever slet ikke op til den lyd man får fra disse gamle rørforstærkere.

Reply to
RK

RK skrev:

KT66

rsson

dre end

med et

elig.

de kan

eknik

re.

Den mest kendte forst=E6rker med kt66 er jo nok Marshalls JTM45 ( ogs=E5 kendt Claptons Bluesbreaker) Her er diagrammet :

flemming-hansen

RK skrev:

[...]

Ja, så er der jo ingen grund til at gå over åen efter vand. Det er så blot spørgsmålet, om det kan betale sig at bygge selv - eller finde en brugt til en fornuftig penge.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
 Click to see the full signature
Reply to
Karsten H. Jensen
"

Tak for linket. Trænger nok til en rentegning. Jeg har prøvet at skifte til EL34 i min egen forstærker. Det gjorde lyden markant dårligere!

Reply to
RK

Tube

Er de nu også det?

Der er næppe tale om een enkelt specifik forskel. Hvis man fx sammenligner en rørforstærker til guitar og en transistorforstærker til hifi kunne man fx tilføje følgende forskelle :

  • Rørforstærkere indeholder ofte eet eller flere separate forforstærkertrin, som er koblet med overføringskondensatorer. Transistorforstærkere benytter ofte dc-kobling og en del modkobling.
  • Et rør har større forstærking (svjh) og linearitet end en transistor, og rørforstærkeren kan derfor bygges med færre aktive komponenter, hvilket er med til at give en mere 'gennemsigtig' lyd (less-is-more).
  • Forbetoning. I rørforstærkere, hvor flere forforstærkertrin overstyrer hinanden, er det ofte nødvendigt at filtrere dele af bassen væk og hæve den øvre mellemtone for at undgå en mudret, 'buzzy' lyd. Denne filtrering kan fordeles over flere trin og hvordan det gøres bestemer hvilke harmoniske overtoner der dannes. I en transistorforstærker er der selvfølgelig ikke nogen sådan forbetoning.
  • Rørforstærkere anvender som regel passive tonekontroller, som mere eller mindre bortfiltrerer et givent frekvensområde. For at give en sprød og ren guitarlyd skal mellemtonen typisk reduceres væsentligt (måske 10 til 15 dB). Ofte har tonekontrollerne denne frekvensresponse indbygget, andre gange er der et særligt filter til at reducere mellemtonen. Atter andre tonekontroller har et response, der minder lidt om et notch-filter (resonans), og som er med til at give tonen 'karakter'. I transistorforstærkere anvendes ofte aktive tonekontroller (ifm modkobling), som er frekvenslineære i neutral indstilling.
  • I rørforstærkere anvendes ofte en moderat modkobling i udgangstrinnet (ca
20 dB), og nogle rørforstærkere anvender sågar slet ingen modkobling. Dette giver en lille dæmpningsfaktor og forstærkeren har derfor ikke særlig god kontrol med højttaleren (løs bas). Rørforstærkeren har også en relativ høj udgangsimpedans og højttalerens impedansforløb har derfor indflydelse på frekvensresponsen. I transistorforstærkere er dæmpningsfaktoren meget større og udgangsimpedansen meget mindre.
  • Ægte rørforstærkere anvender rør til ensretning af højspændingen, og disse ensrettere har en anden dynamik ('blødere') end halvleder ensretterbroer.
  • Rørforstærkere (combo'er) er typisk bestykket med særlige højttalerenheder beregnet til gengivelse af guitar. Disse enheder er meget effektive og har typisk membraner og kantophæng af papir, der er designet til at bryde op og bidrage til lyden. I en hifi-højttaler er dette et big no-no.
  • Endelig er en rørforstærkers højttalerkabinet ikke akustisk dæmpet, men 'svinger med' og er med til at farve lyden. Kabinetterne er ofte åbne. Frontbaflen kan svjv være monteret så den kan svinge med og bidrage til en øget bas. I en hifi-højttaler er det selvfølgelig også et big no-no.

At en guitar-forstærker er bygget med rør betyder dog ikke at den automatisk lyder godt - man kan sagtens købe eller bygge en forstærker med rør, som ikke nødvendigvis lyder specielt godt. YMMV.

-- TA

Reply to
TA

"TA"

- og så er der udgangstrafoens indvirkning:

?

´s hjemmeside / klogeskolen er der flere artikler om emnet.

Per

Reply to
per

ing2.asp?

Transformeren blev nævnt tidligere i tråden, men tak for linket. Det var nyt for mig, at nogle forstærkere bevidst anvender en underdimensioneret udgangstransformator mhp mætning. Iøvrigt gør mætning sig vel først gældende ved lave frekvenser (dvs frekvensafhængig) ?

Der er dog meget hokus-pokus forbundet med design af transformatorer. Fx kan nævnes, at viklingernes stramhed og oplægning påståes at have indflydelse på lyden (erfaring fra gamle, håndviklede transformere og guitar pick-up'er). Er der mon en teknisk forklaring på dette fænomen ?

-- TA

Reply to
TA

TA skrev i meddelelsen ...

kan

Mekanisk stabilitet. Vibrerende viklinger i en trafo > tab/tilføjelse af information i overførte signal.

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

Måske, men jeg tvivler. Den nævnte mekaniske stabilitet er også det man forstår ved 'mikrofoni', som viser sig ved at pick-up'en hyler pga akustisk feedback eller støjer når man banker på den. Svjv var Lindy Fralin een af de første til at fremstille pick-up'er på gammeldaws, håndviklet manér (). Disse pick-up'er er dyppet i varm voks for netop at forhindre mikrofoni.

-- TA

Reply to
TA