Rørteknologi

Jeg sidder og roder med at designe en distortion enhed (pedal) til
guitarbrug. I den forbindelse har jeg rodet litteraturen igennem for at se
på udviklingen af sådanne enheder igennem tiderne. Jeg opdager da at man i
60érne faktisk ikke brugte sådanne enheder meget fordi man anvendte
rørforstærkere der hvis de blev overstyret havde den ønskede
forvrængningslyd. Alt hvad man laver idag iform af Fuzz, Distortion og Tube
Streamers er faktisk lappeløsninger der skal efterligne den originale rør
forvrængning.

Mit spørgsmål er derfor : Hvad er så specifikt i en rørforstærkers måde at
forvrænge på set i forhold til halvlederforstærkere ?

Indeholder rørforstærker forvrængningslyd flere lige harmoniske ?

Re: Rørteknologi
Hej Jan

De indeholder kun lige harmonisk forvrængning.

Mvh Max

Re: Rørteknologi

Tilsat lidt forvrængning fra trafoen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi

Ja, alle tænker "kun" i udgangsforstærkere  ;-)  Rørforstærkertrin har lige
som ulige forvrængning, blot er fordelingen generelt anderledes, og især nær
"klippegrænsen" hvor ligeorden kan dominere.

Med en smule omtanke, så kan et rørtrin designes så hver højere ordens
forvrængning har mindre niveau end den forrige. Derved ligner forvrængningen
det der sker i et almindeligt akustisk instrument, som "presses"/spilles
højt. Det er denne facinerende effekt "vi" rørelskere holder af, og som gør
at "vi" kan leve med de forholdsvis effektsvage rørudgangsforstærkere.

På denne måde "synes" en rørforstærker at genskabe noget af den dynamik, som
er gået tabt i processen i indspilningen. For guitarristen giver
rørforstærkeren, gennem sit forvrængningsmønster, en understøtning af
instrumentets originale dynamik.

Det kan selvfølgelig siges, at det ikke er særligt hi-fi-agtigt bevist at
eftersøge en egenskab/forvrængning, som dybest set er en fejl/defekt. Og det
er da heller ikke underligt at elektronikdesignere, uden musikinstrument,
og/eller musik kendskab, ryster på hovedet, (skulle de designe en
forstærker, der åbenlyst er defekt ?), Tjae, hvorfor ikke ? Der kommer
alligevel ikke noget der ligner hi-fi ud af noget pladestudie, eller
koncertoptagelse, så hvorfor ikke tilføre "defekter" der understøtter, og
genskaber en smule af den originale oplevelse ?

mvh
Orla

Re: Rørteknologi
On Thu, 1 Dec 2005 23:27:46 +0100, "Jan Pedersen"

Det er et komplekst spørgsmål - men jeg kender i det mindste en del af
svaret.

Men med din uddannelse kan du vel selv regne det ud.
Re: Rørteknologi

at
Ja jeg kan regne ud at rør ikke indgik i min uddannelse fordi Århus tekniske
skole betragtede rør som udfaset teknologi :) Hvilket de jo stort set også
er hvis ikke det lige var fordi der var nogle skøre musikere og militærfolk
der stadig vil anvende dem :) Derudover roder jeg kun med analog elektronik
på hobbybasis da mit speciale er digital elektronik :)

Men jo jeg kan ved at sætte en spektrum analyzer (FFT analyse) til
henholdsvis en rørforstærker og en bipolar transistorbaseret forstærker ,
som begge overstyres, se at der er forskel på signalerne, flere lige
harmoniske i rør forstærkeren ( Gad ikke i praksis men anvendte programmet :
Proteus Isis ). Den transistorbaserede forstærker klippede bare toppen af
signalet, benhårdt....

Men hele pointen i mit spørgsmål...årsagen til at jeg brugte nyhedsgruppen ,
var at jeg dels ikke gad bruge google ej heller gad lave forsøget selv :)

Re: Rørteknologi

Faktisk er størstedelen af TVsenderene stadig rørbaseret.

Og lidt endnu, ses de fleste TVudsendelser da på et billedrør.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi

Ifølge forhandlerne af tv apparater er billedrørs baserede TV hvis på vej
ud....
desværre......

Men rør bliver aldrig min kop te. De arbejder sku ved for høje spændinger i
de fleste situationer til at jeg vil udvikle udstyr med den slags :) Men de
har da en dejlig egenskab: de er ligeglade med EMP så efter en lille A krig
spiller de stadig :)

Men radiorør er en nichéteknologi så det er da godt at der findes nogle
derude der kan rode med den slags :) ellers ville mange en guitarist blive
enddog meget ked af det....for ikke at snakke om de HIFI nørder der
ligeledes sværmer for rørforstærkere.

Men det jeg så gik efter var rørs specielle egenskaber i en forstærker der
bliver overstyret...det fik jeg belyst og alt hvad jeg skulle bruge det til
var at designe min distortion effekt pedal så den efterlignede denne effekt
mest muligt...med halvlederteknologi: TL074 opamps + diskrette  FETs.

Re: Rørteknologi

Sjovt du nævner det, det er ikke mere end et par dage siden jeg stod med et
lille hæfte fra http://www.schaffner.com/ med vejledning i hvordan man
NEMPsikrede sit audiosetup. Bla med NEMPfiltre til XLRind og ud, og PWR. Jeg
gætter på at udgivelsen var fra 70erne.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi

et
Jeg
mener jeg har hørt at man har fundet ud af at EMP sikre halvlederbaseret
udstyr idag (bruges bl.a. i kampfly) kunne være sjovt at vide hvordan..kunne
være et fint salgsparameter for ens udstyr da EMP jo er en ting men en
lignende effekt kan opstå i tordenvejr hvor de elektromagnetiske felter
snildt kan slå elektronisk udstyr ihjel selv om det ikke rammes direkte af
lyn men istedet fordi der indstråles magnetfelter der genererer strøm i
lederne i elektronikken.

Re: Rørteknologi

Rigtig udformning af kabel og stikindføring, udladningsrør ala glimlamper,
zenerdioder og modstande.
Der var faktisk diagrammer i den nævnte folder.

Hvis du laver tingene "efter bogen" kommer du faktisk langt.
Men hvem har råd til det idag?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi

Nævnte du ikke noget om privat mailudveksling på et tidspunkt,
men det gælder måske kun for andre ?

--
Ejvind

Re: Rørteknologi

Det kommer du lige til at forklare nærmere.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi
On Fri, 2 Dec 2005 00:15:03 +0100, "Jan Pedersen"

Tjah mit er analogt design, og til dels digital hardware. Og bare det
at VIDE hvordan rør fungerer har sine fordele.

Hm, jeg kender ikke programmet, men vi laver ALTID hardware i, ja,
hardware for at kunne teste ;-)

Re: Rørteknologi

"Jan Pedersen"

 : Hvad er så specifikt i en rørforstærkers måde at

Halvledere bruges i nyere konstruktioner til digitale emuleringer af rør,
dvs man udnytter ikke den overstyrede transistors egenskaber.

Det er sjovt at rode med rørkonstruktioner, og det er næsten umuligt at
fumle-ødelægge noget.

Men da rørforvrængning er et  >virkeligt<  nuanceret begreb ville jeg starte
med at lytte til lidt af hvert hos en instrumentforhandler.

Og for mit vedkommende: Jeg ville også købe det jeg kunne lide - uden at
tænke på jeg har en loddekolbe....

Per

Re: Rørteknologi
Tube

En transistor forstærker der overstyres = Firkanter.
En rørforstærker der overstyres = top og bund vil ligne en mellemting af
trekant og sinus kurve.
Denne effekt opnås ved en blanding af at udgangs rørende er "fuldt on" og en
transformator der nærmer sig mætning.

Hvis du vil lave en pedal og vil have en god lyd:
1) Du skal kompensere for guitarens frekvensgang både ved indput og output.
2) Hvis du simulere en rørforstærker på 10W så skal din transistor
forstærker kunne lervere en effekt der er nogle gange større end 10W da
denne ikke må overstyres.
3) Højtaler konstruktionen er det halve af en god guitar forstærker.

Du skal være klar over at du er igang med et project der er mere kompliceret
end at lave et godt HiFi setup, musikere kan være vanskelige at arbejde
sammen med, de ved hvordan det skal lyde men taler ikke samme sprog som os
elektronik nørder.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

se
rør
at
en
output.
kompliceret

Ah nu er pedalen til mig selv da jeg er utilfreds med den distortion effekt
der genereres digitalt i min nuværende multieffekt pedal. Folk har jo været
så flinke at lægge diagrammer ud på nettet over de mest brugte effekt
pedaler så jeg kunne selvfølgelig bare hente en af dem og bygge videre
på.....men....så kunne jeg jo også bare købe en færdig....
Den jeg pt. arbejder på skal være en kombination af flg. effekter:
Distortion (regulering på overdrive, tone og udgangssignal og så to slags
forvrængning: hård hvor der i tilbagekoblingen anvendes 1n4148 dioder 2 i
serie den ene vej og en den anden vej, og så en blød hvor der anvendes
germanium dioder back to back) og herudover en parametrisk equalizer så jeg
kan få noget mere diskant til de fede heavy rock numre , da equalizeren i
multieffektpedalen kun har 3 indstillinger, og så er den digital....bvadr...

Re: Rørteknologi
effekt
været
jeg
digital....bvadr...

Når det er til dig selv så er det jo bare at finde den lyd du vil have, så
frem med "Fumlebrættet" og så prøv dig frem, men et godt råd inden du
starter skal du have.
Start med at lave et EQ kredsløb så alle toner er ca. lige høje, hvis du
ikke laver dette så får du en pedal der kun egner sig til single toner
"denne fejl har mange af de pedaler som jeg har prøvet".

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Subscribe.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørteknologi

Nej. Indholdet af lige eller ulige harmoniske hænger sammen med om
signalet er symmetrisk eller ikke.

I de allerfleste tilfælde bygges transistorforstærkere med et push/pull
udgangstrin, og derfor vil et forvrænget signal KUN indeholde ulige
harmoniske.

Mange rørforstærkere var tidligere ikke pushpull, og gav derfor desuden
lige overtoner i forvrængningen.

Lige overtoner er ikke så slemme at høre på, da de ligger på "rene"
toner netop en, to , tre oktaver over grundtonen.

En anden ting er, at når en transistorforstærker overstyres, er det ofte
en klipning, hvormod en rørforstærker ofte vil lave en kompression. Det
skyldes dels strøm/spændingskarakteristikken for røret, og nok også at
feltet i transformerenkernen i visse konstruktioner begynder at mætte.