Rørforstærker diagram søges

Hey NG

Er der en der ligger inde med et diagram på en simpel og billig effekt
rørforstærker?

BN

Re: Rørforstærker diagram søges

Google er din ven... der er flere tusind så det er bare at gå igang...

Hvis du skal bygge noget med en udgangstrafo så kan det være en ide at finde
ud af hvilken en du vil bruge og så finde et diagram der passer til!

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Rørforstærker diagram søges

finde
Tak for hjælpen.... selvom jeg nu ikke synes der er flere tusind der ude, da
jeg helst vil have en uden udgangstrafo, for at holde prisen nede.

BN

Re: Rørforstærker diagram søges

Med mindre der er tale om en hovedtelefon-forstærker, så tror jeg det er en
dårlig ide at starte med en OTL. Specielt hvis argumentet er at holde prisen
nede.

    Mvh
            Kimjand

PS prøv at kigge her:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm#Amps

Re: Rørforstærker diagram søges

Hvorfor? Jeg har set en del 6C33 OTL designs på nettet, det ville jeg da
synes var et fint starter projekt (spændingerne er også lavere, ekstra
plus). 6C33 koster bestemt heller ikke en formue, og giver en fornuftig
udgangseffekt.

Mvh Jens (der selv har bygget en 6H30/2A3 fornylig)

Re: Rørforstærker diagram søges

De fleste bruger så til gengæld en plus/minus forsyning, og som regel flere
forsyninger.
OTL'erne har også en tendens til at være noget ustabile konstruktioner.
Det er nødvendigt at køre med en stor tomgangsstrøm, det sætter også større krav
til forsyningerne.
Som regel bliver der også brugt meget modkobling, hvilket kan gøre det lidt svært
at få forstærkeren stabil.

Sådan set ender man vel med at bruge pengene nogle andre steder, og man får et
sværere projekt at bygge.

6S33S har en tendens til at ødelægge soklerne fordi den kræver så meget
glødestrøm
(6,6 A), men de er ikke så dyre.

    Mvh
            Kimjand

Re: Rørforstærker diagram søges

Synes ikke jeg har bemærket nogen specielle forskelle mellem OTL og "alm"
rør strømforsyninger i min bladren på nettet. Mindes slet ikke at have
set nogen med seperat +/- forsyning, med mindre det var specielle
differentielle konstruktioner.

De fleste som bygger en rørforstærker vælger alligevel klasse A, så
tomgangsstrømmen vil være den samme for OTL som med output transformer.

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, hverken om der bliver brugt mere
negativ feedback i OTL konstruktioner eller om det forringer stabiliteten.

Der er nok ikke den store forskel. OPT's behøver heller ikke at være
dyre, Hammond har mange rigtig billige modeller.

Til gengæld kræver de ikke en meget høj B+, hvilket absolute er en god
ting for en begynder.

Mvh Jens

Re: Rørforstærker diagram søges

Tjaa... nul-signal er midt i forsyningen, ved at bruge +/- får man nul-signal ned
til stel. Ellers bruger man bare en (enorm) koblingskondensator.

Ja, tomgangsstrømmen. Men en OTL kører meget tæt på klasse B. Jeg har lige lavet
en lille sammenligning.
A: Katodefølger totem-pæl med +/- 150V forsyning.
B: Anodefølger med 4300 Ohm Raa transformator. 300V forsyning.

 Anslået værdi             A                          B
 Tomgangstrøm per katode   600mA                      300mA
 Ik peak                   1.7A                       445mA
 Pout                      12W                        24W
 Klasse A effekt           1.4W                       24W

Begge trioder er sat til 45W tomgangseffekt (ouch), og der er regnet med cirka
10% tab i Bs transformator.
B har lavere gain end A, men også lavere forvrængning ved fuld effekt.

Der bliver som regel brugt meget, for at jævne ud på klasse B driftens
forvrængning.

Det er nemlig rigtigt :)

Ja, men tilgengæld kræve de også en meget høj gitterforspænding. Det er bare et
spørgsmål om at flytte de praktiske problemer rundt.

    MVh
            Kimjand

Re: Rørforstærker diagram søges

Leder du efter noget bestemt (single ended VS push-pull?)? Hvor effektive
højttalere skal den drive? Som sagt tidligere i denne tråd, så prøv at
google på 6C33 OTL og du skal nok finde en del simple og billige
diagrammer.

Mvh Jens

Re: Rørforstærker diagram søges

ude, da
Jeg har kigget lidt på denne.

http://www.tubebuilder.com/images/schematics/otl/otlse.gif

ved ikke så fandens meget om det, og hvad man skal kigge efter... jeg har
ikke købt højtalere endnu.. men det bliver nogle ganske små nogle

BN

Re: Rørforstærker diagram søges

Den enorme spole i halen på udgangstrinnet bliver nok svær at skaffe, der er
sikkert tale om en eller anden japansk special-sag.
Ellers er der ingen specielle problemer, ikke lige ved første øjekast, i hvert
fald ikke ting andre OTL'ere ikke har.
Husk at du skal bruge to :)

    Mvh
            Kimjand