Rørforstærker 220 --> 230-240V - Page 2

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Om igen Karsten, det du omtaler er netfrekvensen, ikke netspændingen.

Men det var jo også sent om aftenen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Netop. Varierende belastning, og dermed spændingsforandringer inden for de
allerede nævnte tolerancer medfører/kan medføre svj er fortalt variationer i
netfrekvensen - uanset om den så bare hopper et par enkelte perioder, bliver
de (talt op) genindvundet over natten således, at antal perioder pr. døgn
bliver konstant.

Selvfølgelig er det noget, der er mindre aktuelt i forbindelse med
tolerancer for netspændinger rundt omkring, så betragt det blot som et
supplement.

I øvrigt, er man i tvivl, om man har netspænding inden for gældende
tolerancer, kan man bede el-selskabet om at sætte en 3-fase skriver op ved
el-måleren, og efter nogle døgn bliver strimlen vurderet, og i påkommende
tilfælde bliver der gjort noget ved det.

Ved ulige fordeling mellem de 3 faser har jeg flere gange set det smarte, at
i nærheden, hvor spændingsforskellene mellem de 3 faser opstår, sætter de en
"lille" kasse med 3 spoler i, så de 3 faser gensidigt "låner" hos hinanden.
Det har jo specielt betydning ved 3-fase elektromotorer.
Karsten H. Jensen

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Er det ikke noget skidt - netop med 3-fase motorer? Det én fase "låner" fra
en anden vil jo komme på et forkert tidspunkt, eller?

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid14%71
Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Prøv at fdjerne den ene fase eller blot reducere spændingen med 10% og
se/hør, hvad der sker. Det er jo én af årsagerne til, at man sætter
motorværn på.
Karsten H. Jensen

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Igen.....

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Jeg tror ikke at de få volt som nettet er øget med gør din forstærker noget,
men tjek for en sikkerheds skyld lige gløden.

Jeg ville udskifte samtlige lytter da de nok er udtørret. Hvis bare du
holder dig på maksimalt 500 volt er der ingen ko på isen. Derover kan det
blive svært (læs kostbart).

1: Det er kendt at ensretter og udgangsrør slides, så dem skal du nok
teste/skifte. Der kommer du langt med en 1000 seddel.
2: Lytterne har jeg nævnt.
3: Signalkondensatorerne kan også være tærre hvis de er af papir-olie typen.
Hvis du ikke vil betale for papir-olie typen kan de udskiftes med
polypropolen eller polyester (i nævnte rækkefølge). Bare husk at spændingen
skal holdes. Modstande, nja kun hvis de er defekte.

Held og lykke med sagen. Kontakt mig hvis der er andet.

Benny

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Jeg kan holde mig omkring de 450 som højeste værdi, efter det jeg har
fundet indtil nu - jeg må støve nogle steder op, hvor de typer endnu
eksisterer - fint Benny.

Starter med ensretterne, der er nogle stykker af. Udgangsrør i den tunge
ende gemmes til senere (se under Per, Odense).

Der er mange mange hundrede styks, og håber ikke mange er af den ældre
voks type, som er nedbrudt og smuldret. Har ikke fundet papir-olie typen
endnu, men der er antagelig også nogle af dem.

Rigtig mange bliver brugt i frekvensafstemmende led, så det skal også
indregnes i valget.

Erstatning bliver så polypropylene, polystyrene eller bedre de kritiske
steder - polyester er en fæl (men billig) type ifm. de her rene sinus

Tak.. jeg får nok brug for lidt held og lykke Benny.

Venlig hilsen
Finn

Site Timeline