Rørforstærker 220 --> 230-240V

Jeg er så heldig ;-) at noget 40-45 årigt udstyr (musik) med rør skal
checkes og nok pusles til en mere nutidig stand. Så det kan trille de
næste 10 år ;-))

Rørtyper bla. 6X4, 5Y3, 5U4GB, 6C4, 6J5, 6AU6A, 12AU7A, 12AX7A, 12BH7A,
6SJ7, 6SN7, 6SC7, 6SL7..

Dele er konstateret funktionelt med lyd på, men udstyr nok kun haft lidt
akut rep., og nul løbende service og pleje.

I min spæde start med rygende loddekolbe lugtede jeg lidt til rør (OC71
var få år før kommet i handlen  ;-), men valgte tran'serne.

Nu står både ensretterrør, og ...ioderne etc. og lyser venligt til mig,
og der skal snart pilles ved lamperne mm. =(8-)

Udstyr er samlet i DK - da med 220V netspænding, som vi har øget til
230-240V. Jeg fik den tanke, at både glød, anode samt øvrigt antageligt
er skredet lidt i spændinger, så rør mm. måske drives lidt for hårdt ?

Jeg har diagram over en del kredsløb.. skal jeg øge modstande hist og
pist i PSU'er for igen at sænke spændinger til oprindeligt niveau ?

Nogle lytter må være trætte - tørret ud, der er registreret hørbar brum,
så der skal erstattes med duelige individer. Gamle typer hvor
tilsvarende typer nok ikke kan skaffes - hvad er erfaringerne her ?

Hvad siger eksperticen til projektet ? Alle gode råd om, hvad der er
mest væsentligt at få checket, målt (har osc./måleudstyr) samt med
fordel bør udskiftes. Specielle kendetegn ifm. velkendte defekter etc.
modtages meget gerne.

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Af ren nysgerrighed kunne det være spændende at se et billede af hvad det er
for noget udstyr du har fået... vil du?

Men jo, ellers har du ret. Sæt en variotrafo på, mål dig frem og gennemgå
det hele. Udskifte alle kondensatorer, check alt, og ikke fristes til at
sætte fuld strøm på før "for at se hvad der sker" = ubehagelige
overraskelser. Hvis du skal udskifte modstande så husk at der må ikke ligge
mere end 250v over standard typen - ved rør er det ofte ikke nok (køb nogle
HV udgaver).
Det er ikke et lille projekt at få sådan noget op at køre godt igen
(naturligvis afhængig af stand), slet ikke hvis du vil ha ændret
spændingerne på det, men der må du også måle dig frem ved hjælp af
variotrafoen og vurdere hvor meget arbejdspunkterne rykker sig.

God fornøjelse - spændende er det i hverfald!

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

S'gerne... brugbart komplet eksemplar åbnet til indholdet, det findes
ikke på WWW. Men noget der ligner meget, prøv linken '5 A-100 Power Amp'
på denne URL:
   http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/hammond-pictures.html

'AO-28' link er konkrete eksempel det omtalte sammen med flere af de
øvrige link her ;-)

Fint hvis muligt, men det bliver over lang lang tid.

Der hundrede og hundrede af dem. Mindre værdier op til omkring 1yF er
overskueligt, men eller skal noget brugbart støves op, det er ikke så
nemt at finde sådanne gamle 'dåser'..

Jeg har kylet de typer ud gennem tiden - ejer ikke en eneste af lytter
mfl. til så høje spændinger ;-)

Dele har været i drift og er brugbart. Men tilstanden på nogle dele og
især alle rør er ukendte og nogle enheder har ikke været anvendt.

Ja og for det meste skal jeg nok også op i mindst ½ W typer og derover.

Nej, men det er underholdende i forhold til SMD'er, SSOP'er etc. -
rendyrket nostalgi, som er til at føle på. Og arbejde til flere år ;-)
  Har ledt efter et brugbart eksemplar i 10-15 år før det lykkedes !

Netop det jeg mener at kunne konstaterer..

Tak for det Peter.

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V
Ja aboslut! længe leve alt med "hang til det analoge" :-))

Meget spændende! hvor har du fået støvet sådan et orgel op henne og hvad har
du givet for sådan et?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Det er bygget på licens i Ulkebøl på Als af min senere arbejdsgiver. Jeg
kender derfor (indefra) modellerne etc. Typen jeg skal i gang med, er
der ikke mange af, og hovedparten findes i USA hos kirker/menigheder.

En del er savet over 'molstreret til transportabel' og har været brugt
til suppe-steg-is samt tumlede rundt på landevejene. Endt som vrag
sammen med øvrige modeller - herfra stammer næsten alle reservedele.

Orglet har levet sine mange år (ca. 1960-2000) på midtsjælland og blev
så i år 2001 fanget af en i hovedstaden, som har luftet 'damen' rundt
omkring i Dannevang.

Og nu skal vi to leve sammen i mange år på Fyn - håber jeg - men det går
ikke lydløst af Peter, det kan jeg helt sikkert love dig ;=O

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Til gutter med hang til det analoge ;-) nostalgi og nogle år på bagen,
prøv at se linkene..

   '40 Filter Caps and Drawbars'
   '43 TG Connections'
   '44 TG Connections'

                  på denne URL:
   http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/hammond-pictures.html

Fuglereder ka' sør'm lave den skønneste vellyd... (smukt, hvis man ka'
rede 'trådene' ud ;-)

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V
I meddelelse: 44b4262c$0$164$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk

Jamen det er jo bare herligt :-)
Da jeg sad og svarede på dit indlæg tidligere tænkte jeg ikke over at min
"nye" Fender forstærker (Blues Deluxe) faktisk er fra ´69, så de har også en
del år på bagen. Der står dog på den at den er til 230volt.

--
MVH Per, Odense

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Der blev lavet god lyd den gang Per, robuste og tit med få komponenter.
Men prisniveau på udstyret da var jo også meget over det, som man i dag
kan købe i 'boxe' fyldt med titusinde aktive komponenter

Og dem som laver lyd i dag aner sjældet noget om lyd - de er tilfredse
med at massefremstille. Det nye er også sjovt at lege med, men det gamle
udstyr har noget med sig, som jeg mangler - lyd er en forunderlig del
hos mennesker ;-)

Det blev natteroderi, jeg må under dynen..

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

I stedet for en variotrafo kan man bruge en trafo 220 V/6-7-8-10 eller 12 V
og så forbinde primær til sekundær som en autotrafo. Sekundær-viklingen
bestemmer effekten, der kan trækkes, men det bliver nok næppe noget problem.
Karsten H. Jensen

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Spændingen er ikke ændret, det er måden værdien beregnes på, der er ændret.
Netspændingen er afhængig af tidspunktet på døgnet og hvor på nettet.
Der er derfor tale om en statistisk beregning.

Ove

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V
Hej Ove

Nej, den danske netspænding er som følge af harmonisering i EU
ændret fra 220 VAC til 230 VAC. Ændringen er blevet indført i
løbet af halvfemserne og har også medført andre spændings-
tolerence grænser på forsyningsnettet.

Mvh Max

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Sådan som jeg husker det, er det rigtigt at spændingen i stikkontakten ikke
ændrede sig i praksis. Det var blot tolerancen, der blev mere snæver.
I England havde de 240V og i resten af Europa 220V. Ved EU harmonisering
valgte man 230V nominelt, da det lå inden for tolerancerne i alle EU-landene
uden at man skulle til at ændre på kraftværkerne ;o)

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V
Hej Allan

Det er sådan idag at der skal være 230 VAC i din stikkontakt
mod 220 VAC tidligere. At man siger at de gamle 220 VAC
apparater kan køre på 230 VAC skyldes at den gamle tolerence
for overspænding var så stor at de kan klare 230 VAC uden
problemer. Men det er nu ikke alle produkter der har klaret
overgangen uden problemer :)

Mvh Max

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Vi har i dag en nominel spænding på 230V +5%/-10% => spændingen i
stikkontakten ligger mellem 207 og 241 Volt.
Før EU harmuniseringen var den nominelle spænding 220V +10%/-10% = >
spændingen i stikkontakten lå mellem 198V og 242 Volt.

Med andre ord kan overspænding ikke være et problem ved overgangen fra 220
Volt til 230 Volt ;o)

Der er noget, der ikke passe ;o)

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Spændende det her, da der nok her er teori/statistik vs lokale forhold,
som spiller ind. Før oplevede jeg ikke større forskelle i nettets
udsving, men det er oplevet flere gange de seneste år.

- en anden bopæl (lokale forhold)
- målt omkring de 230 og gerne lidt over
- knurren og vibrationer fra diverse 220 trafoer med år på bagen

Har talt med ULVECO i en anden forbindelse vedr. nogle >15 år 220
ringkerner, hvor der blev beregnet ca. 6.3% øget sek. spænding..

Min tanke må nok udspringe af lokale forhold, men det det faktuelle er
uændret... udstyr 'aner' intet om beregnede gns. pr. døgn eller årstid.

Sek. i de hersens gamle traf. må give lidt mere blus på gløden, samt da
der også er hhv. 280/290V tilført en del af rørtyperne, så skal jeg
lige have målt kredsløbene igennem i næste uge, så ser vi hvor meget
spændingerne er skredet.

Jeg har ingen variotrafo, som kan trække det, ellers var det en god ide
Peter A. kom med (energimærke 'A+' opnår det her aldrig ;-).

Venlig hilsen
Finn

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Nåh.

I starten af halvfemserne havde jeg 245 volt i stikkontakterne i Aalborg
Øst. Vores glødepærer over sofabordet holdt i små 2 uger.
Sparepærer kan holde til 260 volt med dengang kostede de 150 spir.

Benny

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Kan du redegøre for de to forskellige udregningsmodeller?

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Nej det kan jeg ikke. Den gang ændringen blev gennemført oplyste elværkerne,
at det kun havde teoretisk betydning og ikke ville påvirke brug af
apparater, f.eks levetiden for glødelamper og lignende, men du kan jo
spørge den lokale elleverandør.

Ove

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Iflg. EU-harmonisering skal netspænding i alle EU-lande korrigeres til 230
V~ +/- 10%. UK kørte på 240 V~ og reducerer til 230 V~.
Lande, der i bland DK. hævede spændingen til 230 V~ +6/-10%. Denne forskel i
en årrække til man må formode, at alle apparater etc. beregnet til 220 V~ er
faset ud. Selvsagt gælder for 380 V~til 400 ~. Har selv hørt det fra
pålidelig kilde.
Karsten H. Jensen

Re: Rørforstærker 220 --> 230-240V

Netspændingen skal være 50 Hz. Den kan grundet forskellig belastning ændre
sig i løbet at en belastet periode. I mellemtiden tæller man op, hvor mange
50 Hz pulser, der mangler i et døgn og regulerer så, så det for døgnet
gældende antal pulser for 50 Hz passer.

Ellers kunne du heller ikke bruge ure eller andre apparater styret af
lysnetfrekvensen.
Karsten H. Jensen