rør forstærker

hej derude..

http://www.aaroncake.net/circuits/tubeamp.asp
jeg har fundet dette design jeg godt vil i gang med at bygge. og jeg
har fundet alt andet end T1 er der nogen der ved hvilken spole jeg kan
bruge hvis jeg gerne vil have den med 230 V input.

mvh
yspede

Re: rør forstærker

Det er en nettransformator du skal have fat i.
Prim: 230V  secundær  6.3v 300 mA  6.3v 1.6Amp.
2 x 300 V. 200 mA.

Alt i alt en svinedyr konstruktion.
Som jeg kraftigt vil fraråde dig at bygge.
Desuden afslører dit spm. at du ikke har den fornødne erfaring til dette
projekt.
Køb et byggesæt med transistorer i stedet for.
Håber du vil modtage mine råd i den hjælpsomme ånd de er givet.
Hvis du alligevel insisterer, så bare spørg igen.

--
MVH.
Finni

Re: rør forstærker
Hej Finni

Hvorfor mener du at den er svinedyr

Ud over at der er nogle ubehagelige spændinger at arbejde
med, burde det ikke være det store problem at bygge den.
Det største arbejde er jo det mekaniske.

Hvor kommer erfaring fra ?

Som dør hvis man slår en forkert prut.

Re: rør forstærker

Åhr, Max.

Nu er du vist bare ude på at diskutere.

Det er bare hvad jeg synes ud fra min erfaring.
Da du synes mine råd er forkerte er det jo godt du
også skriver så der er balance i tingene :-)

--
MVH.
Finni

Re: rør forstærker
Fej Finni

Naturligvis er jeg det, men du vil åbenbart ikke
svare på mine spørgsmål.

Du kan jo så fortælle lidt mere om hvorfor du mener
som du mener.

Re: rør forstærker

Mine råd kommer af mange års erfaring med undervisning.
Jeg har set alt for mange kuldsejlede projekter fordi folk
har stilet for højt.
Man skal starte i det små og arbejde sig opad.
Og som du sikkert har set har vores ven har fundet en nettrafo i
Tyskland til ca.Kr. 500,-. og det er vel rimeligt nok.
Det synes jeg dælme er mange penge bare for trafoen.
Husk på vi taler om en forstærker på bare 4 W.
Forrige vinter ville jeg bygge en guitarforstærker.
Hver eneste gang jeg skulle bruge noget var der problemer med at skaffe det
eller det var meget dyrt.
Lad mig nævne: Udgangstrafo, nettrafo, rørsokler, rør,  højspændingslytter.
I mit tilfælde var det nok billigere at købe noget på brugtmarkedet.
Nå, men det endte med at blive en transistorforstærker som jeg er godt
tilfreds med.

MVH.
Finni

Re: rør forstærker
Hej Finn

Nu er jeg gammel nok til at kunne huske at jeg selv blev
anbefalet at bygge med rør fordi at dengang i tredserne
var rør lavteknologi og transistore højteknologi.

Ja, men det er måske alligevel et rigtig god forstærker.

Du kunne jo have skrevet, meget af det kan man jo finde
i kælderen.

Re: rør forstærker

Man lE6%rer af at brE6%nde transistorer af. Dengang jeg begyndte at
eksperimentere var transistorparret AC187/188 det der var in. De var
svinedyre, og brE6%ndte af for et godt ord. Germaniumtransistorer var
meget sarte med varme. Men lyden var pragtfuld nE5%r fF8%rst skidtet
fungerede.

Min bekymring mht. en muligvis uerfaren der gE5%r ombord i en
rF8%rforsE6%rker er de hF8%je spE6%ndinger. En transformator der kan levere
300V ved 200 mA kan slE5% et menneske ihjel, et HPFI relE6% hjE6%lper ikke =
den situation. Enkelte steder i konstruktionen taler vi om en
potentialeforskel pE5% 600V AC - stadig ved nominel last pE5% 200 mA,
trafoen kan levere endnu mere inden sikringen springer. Hvis jeg fE5%r
500mA gennem hjerteregionen finder jeg ikke trF8%st i at sikringen
forhE5%bentlig gE5%r om et minuts tid.

Der er ikke de sammme risci ved at arbejde med transistorforstE6%rkere
medmindre man er oppe i kilowatt klassen, for sE5% begynder der ogsE5% at
komme knald pE5% dE9%r. Og brE6%nder der en transistor af kan man bare kF8%
be
en ny, og sE5% fundere lidt over hvorfor den fF8%rste brE6%ndte af.

Hilsen Kim

Re: rør forstærker

jeg har det bare sE5%dan at man skal starte et sted. og jeg tager ogsE5%
mine forholdsregler nE5%r jeg atbejder med hF8%je spE6%ndinger. men man ska=
sku ogsE5% prF8%ve, for at lE6%re noget.
jeg vil aldrig lE6%re at arbejde med rF8%r, hvis jeg kun mE5% bygge med
transistorer
og jeg har bygget en klasse d forstE6%rker/ plasma speaker sE5% jeg har
arbejdet med transistorer.

sE5% kan vi ikke komme on topic igen og ikke indbyrdes diskutere om jeg
skal bygge den eller ej. tak

Re: rør forstærker

Altså, hvis du endelig "tror" på projektet, skal du lade være med at
"pive" på grund af sølle 2x300 V=. Begynd at tale med, når vi roder med
rørkredsløb med anodespændinger >4 kV og en 1A. penge +/-, og pas så på
ikke at brænde fingerne.:-)

Du skal ikke være bange. Du skal blot have respekt for høje spændinger.
;-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

1 gang skal jo vE6%re den fF8%rste... hehe og jeg har adgang til masser at
hjE6%lp bE5%de pE5% arbejde og i skole.
men jeg har kigget lidt rundt efter byggesE6%t og sE5% fandt jeg den fra
weller men den koster jo 8-10k og det er for meget

Re: rør forstærker

Men pas på at det ikke bliver den sidste, der er meget ubehagelige
spændinger i rørforstærkere.

Ja, men der findes billigere kinesiske udgaver.

Men hvis du ikke kan finde den omtalte trafo, så prøv at kontakte dem
her,
de kan nok lave den for dig.

http://www.cumag.dk /

Re: rør forstærker

1 gang skal jo være den første... hehe og jeg har adgang til masser at
hjælp både på arbejde og i skole.
men jeg har kigget lidt rundt efter byggesæt og så fandt jeg den fra
weller men den koster jo 8-10k og det er for meget

Hej igen.

Læg mærke til at der på hjemmesiden er en update af konstruktionen. Der kan
du læse de nøjagtige data på nettransformatoren.

--
MVH.
Finni

Re: rør forstærker

Den lyder til gengæld også fremragende med et sæt Dali Evidence 370.

Jesper Poulsen

Re: rør forstærker

jo men koster ogsE5% 90% mere end den jeg vil bygge ;-)

Re: rør forstærker

Jeg venter på at få råd til at bygge Velleman's vellydende konstruktion.

Desuden kontrolforstærkeren dertil og så måske en Sven Dyhr rør-RIAA. :-)

Jesper Poulsen

Re: rør forstærker

jo jeg kender skam godt Sven Dyhr RIAA'en jeg har haft ham som
underviser pE5% de sidste 2 hovedforlF8%b.

Re: rør forstærker
Har du kikket her?
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/forstaerker/annonce/3672167

mvh
Leif

Re: rør forstærker
er der nogen der kan forklare mig hvor stor den kondensator C5 er, der
stE5%r 200uuF 400V. og inde pE5% hans hjemmeside stE5%r der 200mmF 600V

Re: rør forstærker
snipped-for-privacy@34g2000hsh.googlegroups.com:

Det samme som 200nf eller 0,2uF (amerikansk måde at skrive på).

mvh
Leif

Site Timeline