Røgmåling

Hejsa,

Er der nogen her som har rodet med røgmåling ?
Det jeg vil lave er en udsugning som automatisk bliver aktiveret af
cigarretrøg.
Det er ikke styringen jeg leder efter men sensoren.

John

Re: Røgmåling

Køb en røgmelder. den må man da kunne få lidt ud af :)

/René

Re: Røgmåling

Det overvejede jeg også på et tidspunkt. Ved nogen om der kommer en analog
spænding, eller nogle pulser ud af sådan en radioaktiv røgsensor.

tpt

Re: Røgmåling
Hej Troels,

Brug den hel og tag signalet fra piezo'en - der er godt nok ikke stærk
radioaktivitet i sådan en sag, men jo mere man piller...
Og du opdager det ikke før (længe) efter skaden er sket og tilmed er det
akkumulativt.

Det er dog kun nogle røgalarmer der er så overdrevent følsomt justeret at
de kan bruges hele.

--
Venlig hilsen,
Søren

Lav sensoren selv, en lille kasse hvor der bores huller
i begge ender så røgen kan sive igennem den, man sætter
en pære i den ene ende og en fotomodstand i den anden
ende, dr placeres et på plader inde i kassen så der dannes
en labyrint så fotomodstanden ikke kan se pæren.
Det hele sættes op så pæren sidder for neden of fotomadstanden
sidder foroven, varmen fra pæren sørger for at trække luft gennem
kassen (skorstenseffekt), når der så kommer røg i kassen spredes
lyset så pæren kan lyse om hjørner og fotomodstanden kan måle det.

Mvh Max

Re: Røgmåling
Hej Max,

Skal der ikke en hel del røg til før det virker ?
(Der kan jo godt trænge til udluftning før røgen er synlig, i hvert fald
for øjet).

--
Venlig hilsen,
Søren