R = ?

Utgangen på en moderne, ukjent paralellport skal drive optokoplere. Jeg
har en "egenprodusert" VCC = 5V.

En motstand fra VCC gjennom lysdioden til utgangen på LTP.

Strømtrekket avgjøres av motstandsverdien (+ diodespenningen.)

Hvor stor strøm bør jeg "utfordre" LPT-utgangen med?

HM

Re: R = ?

Gå ud fra at en printer-port ikke kan trække en lysdiode direkte og benyt en
buffer eller transistor.

Re: R = ?
Den 09.07.2010 21:51, skreiv Allan Soerensen:

Eller en optokopler med meget høy xferfaktor.

HM

Re: R = ?

Det er noget klamp at drive både lysdioder og optokoplers direkte fra en
printerport. Porten har aldrig været beregnet til at skulle drive andet end
en printer, som i gamle dage vare en TTL-indgang.
Lav det dog rigtigt og benyt en buffer eller transistor.

Re: R = ?

kommer helt an på hvor stor strøm lysdioden skal have for at lyse... :o)
2 mA pr. bit har jeg arbejdet med i de konstruktioner hvor jeg har brugt
parallelporten på en computer til andet end at printe...

Rasmus

Re: R = ?
Den 09.07.2010 22:17, skreiv Rasmus Jensen:

Utgangen skal drive en inngang som er "pulled up" med 1K, -> 5mA.
Xfer-faktoren bør være 250%. Slike finnes, Sharp PC817D, 300 - 600%. I
alle fall i databladet ;-)

Takk.

HM

Site Timeline