Quiz om elektrisitet.

Prøv lige denne norske quiz om elektrisitet. :-)

http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id13%63

Re: Quiz om elektrisitet.

13 ud af 14, jeg beholder svendebrevet lidt endnu :)

/Jan Rasmussen

Re: Quiz om elektrisitet.

Jeg gætter på at du svarede forkert på om batteriet blev varmt, eller
lampen lige lyste et kort øjeblik :)

Bo //

Re: Quiz om elektrisitet.

naturligvis :-) Syntes nu den burde give et lille gøld fra sig :)

/Jan

Re: Quiz om elektrisitet.

Ramte du også forkert ved nummer otte med en lampe på et batteri?

Tomas

Re: Quiz om elektrisitet.

Det skulle være 14 ud af 14, så svære er de spørgsmål altså ikke.

Re: Quiz om elektrisitet.

Enig, men syntes nu stadig den lille pære burde have givet et glimt fra
sig :-)

/Jan

Re: Quiz om elektrisitet.

Det afh. nok kraftigt af hvilken type batteri vi taler om, jeg vil tro
at de genopladelige typer kan få liv i lampen, men det er jo afh.
pæretype og batteritype, som de kjære nordmænd jo ikke nævner noget
om.

/Hans

Re: Quiz om elektrisitet.

Spørsmålet var.
En lampe på 1,5 Volt og 50 Watt kobles til et nytt penlight batteri på 1,5
Volt. ;-)

Re: Quiz om elektrisitet.

33+ ampere fra et penlight batteri?

Re: Quiz om elektrisitet.

Tjaeh, hvis det er en god NiMH celle, så vil jeg da tro at det kan
lade sig gøre. Jeg har trukket over 150A ud af en Sub-C NiMH
batteripakke.
Men ok; Det er nok ikke lige det, som opgaven har i tankerne.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Quiz om elektrisitet.

11  rigtige, uden svendebrev, og kun ca 1% elektronikviden:-)

 Men nu er norsk jo også zvært...

per

Re: Quiz om elektrisitet.

Jeg fik 14/14, og spørgsmålet "Er du seniorforsker på Fysisk Institutt"

Det svarede jeg nej til.

Bo //

Re: Quiz om elektrisitet.

jeg har taget til mig en strøm af kundskab.

Tomas

Re: Quiz om elektrisitet.

Den var sgu for nem. 14 rigtige af 14:-)

Steen.

Re: Quiz om elektrisitet.

Hmm spørgsmål 7:
7. Hva er formelen for Ohms lov?
Svaralternativer:

  a.. R=U/I

  b.. P=U*I

  a.. L=U/I

Re: Quiz om elektrisitet.

">> Prøv lige denne norske quiz om elektrisitet. :-)

Både punkt a og b er da rigtige??

-Søren

Re: Quiz om elektrisitet.

Jo, men kun en af dem kaldes Ohms lov.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Nej, ohms lov handler kun om modstand, strøm og spænding, ikke om effekt.

Re: Quiz om elektrisitet.

Ja, der er ikke noget galt med den fysiske sammenhæng i hverken A eller
B. men da Ohm har lagt navn til modstanden, holder B ikke, fordi R
(modstanden) ikke indgår i ligningen. Måske B hedder "watt's lov" fordi
james watt beskrev netop denne sammenhæng