Quad 303 - halvledere

Jeg er så heldig at have fået fingre i en sådan sag.
Umiddelbart funker den fint, den skal bare have nogle nye lytter (én af de
små "eksploderede" inden for de første 2 timer jeg havde den spillende, den
blev hurtigt erstattet og den spillede lystigt videre. Den blev kørt lige på
grænsen, 10 v 300 uf, målt spænding: 9,7 v, intet under den stod af efter 35
år :D Intet bliver varmt, så umiddelbart tilskriver jeg det alderen)

Men selvom den jo funker fint synes jeg nu det er meget rart at vide moderne
ekvivalenter i det tilfælde der skulle brænde noget af af den ene eller
anden årsag. Transistorerne har jeg vist fundet ekvivalenter for de fleste -
dog ikke 100% til driverne, men nogen siger BD139/140 funker fint m. en
re-bias :)

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quad303cirb.html

Næ, det jeg mangler info om er dioderne:
Strømforsyningen:
Zener - 152120 (eller UR120C tror jeg der står som alternativ)
15920

Forstærkeren:
15920

Mvh
Morten

Re: Quad 303 - halvledere

Det burde da være til at måle...

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
  Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden
Re: Quad 303 - halvledere

Hmm... Jeg er vist temmelig træt i dag :D

Anyway tak for hjælpen! Den måler 11,97 v jævnstrøm, så det passer fint med
en 12 v zener.
Btw. Ligner det vist mere LR120C... De andre er vist bare 1N4148, omend de
ser spøjse tykke og blå ud m. en rød og sort ring foruden den alm. (hvide)
markering af katoden. Grunden til jeg gætter på 1N4148 er jo at ifølge
diagrammet er de ens, men den i strømforsyningen ligner mere en typisk
1n4148 (dog stadig med sjove farvemarkinger (sort-røde ringe) i stedet for
tekst).

Men! Hvorfor siger multimetret 17,3 v jævnstrøm og 37 v veksel over
"1N4148"? Og ca. 25 v veksel over zeneren?? Tilsyneladende måler multimetret
rigtig nok i andre henseender...

Mvh
Morten

Re: Quad 303 - halvledere

Hmmm.. Et eller andet fejler det vist alligevel... Kan i hvert fald ikke
genskabe opførslen. Men de 17,3 v over "1N4148" er god nok.

Mvh
Morten

Re: Quad 303 - halvledere

Lad mig gætte, den sidder som ensretter ?

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
  Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen og er ikke set siden
Re: Quad 303 - halvledere

No, det er MR200 på diagrammet. Ensretterne behøver jeg næppe bekymre mig
om, de er jo robuste og skulle de endligt brænde af kan 4 tilfældige 8 A
ensrettere bruges og vil de endda dimensioneret til 2 x max rms belastning
:o)

Mvh
Morten

Re: Quad 303 - halvledere

Det kan godt være at dit udstyr virker (eller ikke virker) men det du
skriver herover kan godt lade sig gøre. Forestil dig en voldsom
pulserende DC, der hopper fra 0V og meget op over 37V så kan AC'en godt
bliver meget mere end DC'en.
Kan det forstås?
Det er vel heller ikke sikkert at dit multimeter måler "true RMS"?
VH
Klaus

Re: Quad 303 - halvledere

Jep, men jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle gå i selvsving. Det må da
kunne høres (i højttaleren). Som sagt bliver intet faretruende varmt heller.

Det gør det højst sandsynligt ikke, det er bare et alm. multimeter i den
lavere end af prisskalaen.

Mvh
Morten

Re: Quad 303 - halvledere
snip----

OK, Hvis den ikke bliver faretruende varm, er det måske ikke så
"farligt". Selvsvingets frekvens kan måske være så høj, at du ikke kan
høre det? 100kHz? 1MHz?
VH