Q: Min båds ladestrøm

Jeg har en elektronisk lader til min båds elforsyning.
(En sejlbåd med elmotor til havnemanøvrer etc.)
Den trækker normalt ca. 4 amp fra de 220v - og lader med ca. 48 volt på 2
sæt 90 amperetimers batterisæt

Men - jeg må kun trække max 2 amp. fra min kajplads

Hvordan begrænser jeg laderen til max 2 ampere - nemt ?
Kan det fex fungere hvis jeg sætter en hurtig diode i serie med de 220v ?
Eller en 500w lampe ?

Andre ideer ?

Re: Min båds ladestrøm

Hey

kan du ikke lige forklare det lidt bedre ?..

er båden 12V (som næsten alle lystbåde) eller 24V eller 48V ?

hvordan er batterierne koblet sammen til den spænding og hvordan er lader
koblet på det ?

mit bud var jo på en måde at evt prøve med kun ½ delen af batterierne men
kommer jo an på configurationen og evt laderen

Kasper

Re: Min båds ladestrøm

Naturligvis.:-)

Båden har et el-motorsystem i stedet for en traditionel dieselmotor
Motorsystemet kører på 48 volt - bestående af 4 seriekoblede 12v
marinebatterier i et batterisæt
Der er så 2 skt. 48 volt batterisæt - parallelkoblede - for at give
tilstrækkelig amperetime reserve (ca180 amperetimer)

Laderen er en switching mode lader til  nominelt 48v (lader med ca 55v) -
med en ladestrøm omkring 20 ampere i boost-perioden

Re: Min båds ladestrøm

Hey

Det eneste råd jeg kan give dig er at få reguleret lade strømmen på sekundær
ned... evt med trimmer internt eller noget..

hvis du sætter noget i serie på primær for at få et spændingsfald så vil du
trække mere stræm når det er en switchmode

Kasper

Re: Q: Min båds ladestrøm

Av

Køber en anden lader, eller finder ud af, hvordan du i nuværende lader
kan begrænse ladestrømmen.

_nej_

Re: Min båds ladestrøm

Ja.

Gå til havnekontoret og forelæg dem din sag i den korrekte sammenhæng. Spørg
om det er muligt at få udskiftet ?automatsikringen? i den faste installation
til en 6A type. Du kan eventuelt foreslå at du selv påtager dig udgiften til
denne udskiftning. Lav en eksklusivaftale med havnemesteren om at du kun
lader på dine batterier i perioder hvor elprisen er lav (om natten). Gør
havnemeteren klart at du _ikke_ skal bruge den ekstra effekt til et
elvarmeapparat i din båd.

Overhold de indgåede aftaler...

Alle andre løsninger vil i min verden passe ind i kategorien 'klyt og
klamp'.

/Claus

Site Timeline