Q: Hvorfor d ø r Li-ion batterier?

Hej.

Kan nogen svare på, hvorfor selv relativt nye Li-ion batterier - i dette
tilfælde til Canon digitalkameraer - pludselig dør eller mister en stor del
af deres kapacitet?

Jeg - og andre lidelsesfæller - har gentagne gange oplevet dette fænomen,
som både angriber originale Canon- og tredjeparts-batterier. Batterierne har
ikke været kortsluttet eller gemt væk i et tændt kamera, så de er blevet
afladet til døde. Og det skyldes heller ikke kuldepåvirkning.

Jeg gør normalt det, at jeg altid oplader batteriet, inden jeg tager
kameraet med på tur. Herudover ryger de også i laderen, hvis jeg har været
af sted en hel dag og har brugt kameraet meget. Så de er klar til brug, hvis
det skulle blive aktuelt.

Netop Li-ion batterier skulle jo kunne tåle sjatladninger uden at tage
skade, så jeg undrer mig meget. Hvis man skal købe originalbatterier,
snakker vi jo om 5-800 kroner hver gang, og det kan simpelthen ikke passe,
at det skulle være nødvendigt.

Hvorfor sker det? Og kan man puste nyt liv i et batteri, som er blevet
dårligt?

Svar gerne (også) direkte.

mvh
Skipper

Re: Hvorfor dør Li-ion batterier?

del

Jeg ved ikke hvordan Canon's batterier fungerer, men jeg ved hvordan Nikon
gør, og det er samme måde, som man gør i en moderne blærbar PC.

Li-ion batterier er ikke lette at lade, og må IKKE aflades helt. Derfor er
der normalt indbygget en lade-mikroprocessor, der måler hvad der afleveres
og modtages fra batteripakken. Med tiden kan den "regne forkert".

Derfor er der i mange PC'ers BIOS et punkt, der hedder "calibrate battery"
og i nikon's prof kameraer findes der osse et punkt, der hedder noget med
"refresh battery". Det aflader og oplader batteriet og kalibrerer det igen,
og hvis der er utilgængelig kapacitet, bliver det tilgængelig igen.

Undersøg om Canon har noet lignende.

Bo //

Re: Q: Hvorfor dør Li-ion batterier?

Tjah. Det er en sliddel, forvent ca. 1års levetid, 2 med reduceret
effekt.

Ofte er  ladekredsløbet fejlkonstrueret i forhild til folks reelle
brug. Der tages ikke hensyn til lange perioder med intet forbrug.

Desværre kræver en omgåelse af dette typisk at man adskiller batteriet
og lader direkte på cellerne, kontrolleret. Kan ikke betale sig
medmindre man har meget lyst

--
[* -dk.admin]
=-50 From {\bJesper G. Poulsen\b} #En støjsender, et brokhoved.

Re: Q: Hvorfor dør Li-ion batterier?

Et ritigt godt spørgsmål som der har været til alle batterityper.

Jeg er personligt nået til den konklution at jeg altid køber udstyr der
kan køre på almindelige batterier og ikke specialpakker. Nu du nævner
Canon har jeg et Powershot 70 der gladeligt arbejder med 4 stk AA
størrelse NiMh genopladelige batterier.

Dem kan man bedre "ødelægge og skifte ud" og dem lader man på
individuelt i en seperat lader.

Re: Q: Hvorfor dør Li-ion batterier?

Som oftest er svaret noget med en dårlig lader og et brugsmønster, der ikke
er optimalt for batteriet.
Men i modsætning til andre batterityper er det ikke let at give LiIon en
ordentlig og sikker lader. Lades LiIon forkert risikerer man de direkte
exploderer, hvor andre batterityper blot dør. Endvidere er LiIon ikke så
robuste som fabrikanterne gerne vil have os til at tro. *

* Og det vil de da LiIon ikke sælges i alm. løsvægt, men pakkes proprietært
ind grundet sikkerhed. Dvs. erstatningsbatterier kan sælges dyrt. Dog kan
cellerne købes i løsvægt de rigtige steder, men som Bo indikerer, kræver det
man ved hvad man gør = det er sjældent noget for den glade eletronikamatør.

Glimrende ide.
Jeg har ærgret mig gul og blå at jeg valgte et Canon S50 (LiIon) kamera, der
ikke kan tage alm. NiMH i AA størrelsen. NiMH er billige og pålidelige og
stiller ikke større krav til laderen end at de fleste intelligente ladere
til et par hundrede kroner er udemærkede, men dyrere ladere har dog stadig
sin berettigelse. Flere af mine celler er 5 år gamle og fungerer som næsten
nye.
Af extra batterier til S50'eren har jeg kun købt uoriginale. Stadig dyre,
men under 1/2 pris af de originale og jeg har ikke opserveret forskel i de
to batterier der ikke er i det uoriginales favør når man tager prisen i
betragtning.
Men stadig, grundet proprietær (til S50'erne extern) lader kan jeg kun lade
et batteri af gangen :/

Hvilket betyder man kan bruge kameraet imens.
Og man bestemmer selv om laderen skal være 2 timers eller 1 times. Vælger
man særlige hurtigladbare NiMH kan ladningen dog klares på 30 eller 15
minutter.

Mvh
Morten

Re: Q: Hvorfor dør Li-ion batterier?