Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade? - Page 2

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

 - Hvor mange forstærkere har du udviklet??
Sanken's 2SC3264 mfl. har de bedste karakteristika med omkring 75 grd. C. på
kølepladen, hvorved det optimale kompromis imellem forstærkning og
forvrængning ligger.
Hvis en af transistorerne har en højere strømforstærkning eller en dårligere
afsætning af varme udi kølepladen, vil denne blive varmere, trække mere
strøm end gennemsnittet, og ramme 2nd breakdown selvom forstærkeren som
helhed kører korrekt.

Men i en bilkabøtte med 2ma i tomgang er det ligemeget, de spiller ringe
alligevel.

Lars / Viborg

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Ingen; men repareret en del, dog mest prof. grej.

Så langt så godt.

Forstærkningen kan måles; men hvordan vil du parre for varmeledning?
Komponenterne er vel i dag så ensartede, at har du to transistorer fra
samme produktions lot, må det vel være den bedste garanti. Det er vel
også mest denne garanti man betaler dyrt for, når man køber parrede
transistorer.

Christian Treldal

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?
On Wed, 13 Apr 2005 00:35:21 +0200, "Lars Nielsen"

Det er da heller ikke spændingssving.
Det er statiske spændinger.

Det er kun relevant ved parallelkobling af udgangstransistorer. Og
prøv at tage et par transistorer af samme batch og check Hfe - de er
meget ens. Og der er separate basis og emittermodstande til at hjælpe
med at fordele varen.

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Nnæeh... - Svinget kommer af sig selv...

Præcis!! - Derfor bruger man for det meste transistorer fra samme batch, for
de er ens nok.
Så er kunsten kun at finde komplementæren med samme HFE og BE-drop, så har
du et sæt udgangstrans. der kan arbejde optimalt sammen.

Der er ikke nødvendigvis basis eller emittormodstande... *SS - Men det skal
vi ikke tale om, den var fanneme besværlig og makke i!!

 / Lars

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?
On Wed, 13 Apr 2005 18:34:04 +0200, "Lars Nielsen"

På C af et standard udgangstrin?
Nej.

Ja, netop.

Hvorfor er de komplementære transistorers B-E  vigtig?
HFE, til dels, men det har vide grænser.

Så er konstruktionen defekt.

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Har selv en 400 series 2. Anvendes siliconeskiver (TO3-hus) går der
sædvanligvis selvsving - specielt ved genbrug af isolationsskiverne.
Der kan så være den årsag, at en metalslpint gå lige durck igennem i
modsætning til en ny glimmerskive.

Jeg lod mig fortælle, at siliconeskiver virker bedre som lavpasfiltre,
således at jo højere frekvens jo større mulighed for selvsving.

Det kan ikke have noget med dæmpningsfaktoren at gøre, da den er >100.
Derudover er den eneste justering, der kan foretages, en justering af bias.

niveauet på B+/B- spændinger er i den forbindelse ligegyldig.

Konklusion: Uanset hvad, brug glimmerskiver med heatsink compound - men ikke
et tykkere lag, end netop et fingeraftryk kan ses. I modsat fald risikerer
man, at delene ikke kan spændes tilstrækkeligt sammen, så varmeoverførslen
er så effektiv som mulig.

Sennepsfabrikanterne lever ikke af den sennep, der spises, men hvad der
bliver tilbage på kanten af tallerknerne eller papiret ved pølsevognen.

Det samme gælder for producenter af heatsink compound. De lever heller ikke
af det, der udnyttes effektivt, men af alt det overflødige, der smøres ud
over det hele og sviner ad h...til.:-)
Karsten H. Jensen