Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

hej jeg søger ovennævte gerne i ark man kan klippe af evt en gummi udgave af
glimmer-skiver. jeg kan ikke huske hvor jeg har set det?

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Elektronikforretninger har det....

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

 - Kan findes hos for eksempel RS Components, hvis du er momsreg. ...
Men vær opmærksom på at visse forstærkertyper kan påvirkes negativt i lyden
i forhold til "rigtig" glimmer med kølepasta, det er endog set at
forstærkere går i sving pga. anden kobling til kølepladen end org.

Lars / Viborg

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Kan du begrunde det teknisk? Hvordan skulle lyden blive anderledes?

kapaciteren fra transistorens bagside til kølepladen er stort set den samme
om det er lavet af det ene eller det andet. Problemet ved glimmer er at der
ofte er dårligere varmeledning, og at pasta kan udtørre ved længere tids
brug ved høje temperaturer. Det er en naturlig ting at kølepladen er
stelforbundet.

Bo //

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

samme
der

Kunne man forestille sig at dielektricitetskonstanten i silikone er
væsentlig forskellig fra glimmer?

Hvis der er en problematik, skal den nok ikke findes i bipolare forstærkere
med jordet kollektor, som der jo er flest af.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Det er tilsyneladende meget svært at finde data på glimmerskiver, men det er
vel mica? Mica har k~4.5-8, imens de siliconskiver f.eks. Elfa sælger, er
opgivet til k~4.5

    Mvh
        Kimjand

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Mica=glimmer

Om kapaciteren til kølepladen er 10pF eller 20pF, skulle helst ikke påvirke
en forstærkers funktion, med mindre det er til hifi, hvor folk kan "høre"
forskel på det mest utrolige.

Vi mangler stadig Lars' forklaring på hvorfor lydesn påvirkes ?

Bo //

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Så var jeg ikke helt galt på den ;)

Tjaaa, det brude ikke gøre nogen forskel, om så ikke andet, så ser det ud til
at siliconeskiverne er bedst i det henseende.
Med hensyn til termisk modstand, så er det også svært at finde noget på de
glimmer-produkter man rent faktisk kan købe. Måske er det fordi det er vej ud?
Man vil vel meget gerne undgå det ekstra bøvl under montage...

;)

    Kimjand

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Glimmerskiverne har en ret stor spredning i termisk ledning. Hvad der er
værre endnu er, at de, er monterer det, har en opfattelse af at jo mere
snask man smører på, des bedre. Det er forkert. Der skal pladder på for t
fylde ujævnheder, og ikke andet. Tykt lag pasta medfører dårligere
varmeledning. Desuden ser man tit at "olien" løber ud, og har man repareret
noget, der er 25 år gammelt, og har haft god varme på, er det hårt og
revnet, og garanteret med dårlige egenskaber. Derfor bruger man silikon
skiver eller andre moderne materialer, som f.x. kapton.

Bo //

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Ok.

<klip>

Tilgengæld flager de så også af når man rører ved dem ;)
Faktisk har jeg set en del eksempler hvor der tilsyneladende kun var brugt fedt,
altså uden oxider...

Hmmm, jeg har en rulle Upilex, måske skulle man undersøge egnetheden til
formålet... det er i hvert fald stærkt.

    Mvh
        Kimjand

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Fordelen ved kapton er at det har så stor dielektrisk styrke (mod
gennemslag) at det kan være extremt tyndt. Det forbedrer jo varmeledningen.
En tykkelse på 0.006mm har en gennemslagsspænding på ca 5kV

Bo //

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

varmeledningen.

Hvordan ser det ud med Mylar?

Forresten er der da også en ældning på silikone, skiverne ændre farve,
bliver stivere, og ødelæges ved demontering.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Gode elektrisk egenskaber, men mig bekendt ikke gode termiske egenskaber.
Kapton er med til de helt høje temperaurer, typisk på den anden side af hvad
man skal byde halvledere.

Bo //

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?
On Mon, 11 Apr 2005 21:10:45 +0200, "Lars Nielsen"

Så er forstærkeren da vist dybt defekt.

Re: Q: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

rofl....

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Hrrrmpf... - Nå, men jeg uddyber lidt omkring silikone / glimmer:

Ikke desto mindre, skulle du formaste dig til at bruge silikone i LC Audio
The End Millenium, LC Audio Zapsolute serien, Bob Carvers Phase Linear
400mkII samt 700mkII, MRT PA500, Gryphon PAM100 serie I og II   - for blot
at nævne nogen, så risikerer du selv om du bruger matchede og korrekt
monterede og justerede transistorer, at lortet går i sving, måske med
undtagelse af Gryphon'en, der kan man høre det.

Fælles for ovenstående forstærkere er at de har en uhyggelig høj båndbredde,
og sandsynligvis en særdeles begrænset global modkobling, måske er det disse
faktorer der hjælper til.

Jeg kan ikke backe det op med måledata eller tør teori, det er resultater af
ting fra ryggraden

Beolab Penta serie I + II kan forøvrigt osse have uheldige tendenser med
silikone

 - Har derimod aldrig haft problemer med Kapton.

Lars / Viborg

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

< Klip>

Så burde der jo være meget lidt indflydelse, hvis der var meget modkobling, så
ville forstærkerne jo være meget mere følsomme for at polerne rykker nedaf...
meeen under alle omstændigheder er det vel noget griseri at stole på parasitiske
elementer til at holde forstærkeren stabil.

ok...

Kapton burde også have en dielektrisk konstant der er endnu lavere end silikone.

    Mvh
        Kimjand

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?
On Tue, 12 Apr 2005 22:27:49 +0200, "Lars Nielsen"

Kender jeg ikke.

Den er da ikke specielt ustabil?
Og om du bruer det ene eller det andet til at isolere transistorerne
fra kølepladerne med er da dybt underordnet. Især da der ikke en gng
er spændingssving af betydning på udgangene?

Det er da kun fjerderangskonstruktioner der er seriøst afhængige af
parring af udgangstransistorer.
Parring af differentialtrinnet er da langt vigtigere, hvis det SKAL
være.

Næh. De har uheldige tendenser med defekte lytter.
Kapton er fortrinligt i transformatorer.
Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Tjoeh, den kan i serie II være ret kræsen mht. transistorer og isolering af
disse...
Sorry, der skulle have stået SeriesII, ikke mkII ved begge.

ca. 75 volt x 2 på den lille, og ca. 100 volt x 2 på den store, svjh.

 - Der er vi jo så et par stykker der er dybt uenige.
Hvis ikke du har ens nok udgangstransistorer, arbejder de ikke ens, og du
risikerer 2nd breakdown kommer før tid.
Men bevares, det er kun et problem i konstruktioner der er bygget til
grænsen af hvilken lyd der kan trækkes ud af transistorer, bilka-bøtterne
der alle spiller ens, spiller lige dårligt uanset hvad du hælder i...

Men, på dit sidste punkt kan du da få lidt ret...
Vi skifter altid transistorer parvis, hvis ikke vi kan måle os frem til en
der er tæt nok på den anden, medmindre det er helt noget billigt lort...

Osse det... - Og dårlige pot'er,
 - Og så findes der forskellige drivere, alt efter serienummer på dem, der
skal de rigtige bruges, ellers går de i sving.
Men det er rettet ret tidligt i prod. ...

Re: hvor kan jeg få fat på glimmer skiver til transistor montage på køleplade?

Det er formodentlig ikke den gode lyd, der brænder transistorerne af.

Det tyder da mere på at det er en tåbelig konstruktion, hvor man
forlader sig på at halvlederne fordeler strømmen ligeligt i blandt sig.
Det havde jo nok været mere stabilt med nogle modstande til at begrænse
strømmen.

Christian Treldal

Site Timeline