Q: ATXPSU som slavePSU?

Jeg har en PC hvor monteret PSU er ikke standard,
 og den har ikke power nok til at trække '4 harddiske mere'.

Q1: Hvordan tilkobler jeg en standard ATXPSU som slavePSU?

Jeg har tænkt mig at forbinde et rælæ, der kan afbryde 230V til slavePSU,
men hvordan tænder jeg for slavePSU?

Er det noget med at "kortslutte blivende mellem rød og grøn" på slavePSU?
Er det noget med at "kortslutte max. 2 sekunder rød og grøn" på slavePSU?

Q2: Kan jeg regne med at ATXPSU vil leve med kun at fodre '4 harddiske',
eller hvordan skal den belastes på øvrige spændinger for ikke at brænde af?

Q3: Andre forslag?

(ellers må jeg blive ved med at bruge min gamle ATPSU...)   :-(

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Q: ATXPSU som slavePSU?
<KLIP>
Hej Villy.

En ATX-strømforsyning tændes ved at den grønne ledning forbindes til stel.

Jeg vil anbefale dig at sætte et relæ på 5 eller 12-volten på den
eksisterende strømforsyning (alt efter relæets mærkespænding)
kontaktsættet forbindes så til Slave-PSU'ens grønne ledning og en stel i
computeren, så kan du "fjern"-starte den.

// Per.

Re: Q: ATXPSU som slavePSU?

> [...]
| kontaktsættet forbindes så til Slave-PSU'ens grønne ledning og en stel i
| computeren, så kan du "fjern"-starte den.

Har netop fundet:
http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply
og det svarer til din anvisning :-)

Så jeg fodrer to 12V relæer fra den monterede PSU:
 Det ene relæ tænder for forsyningsspændingen til Slave-ATX-PSU
 Det andet relæ forbinder en grøn og en sort ledning på bundkortstikket på
Slave-ATX-PSU

Tak for hurtig hjælp

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Q: ATXPSU som slavePSU?
Hvis dit ønske er at spare lidt standby-strøm, er idéen med at tænde og
slukke for de 230V fint, men to relæer er ikke nødvendigt, lav en
permanent forbindelse imellem den grønne og stel, så starter den så
snart at der er netspænding til rådighed.

Pas nu på med isolering af de 230V :-)

God fornøjelse med projektet.

> [...]

| permanent forbindelse imellem den grønne og stel, så starter den så
| snart at der er netspænding til rådighed.

Jammen, så er det endnunemmere ...:

| Pas nu på med isolering af de 230V :-)

... så styrer jeg blot slavePSU med en USB-strømskinne  :-)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Q: ATXPSU som slavePSU?

Hvorfor ikke bare bruge en alm. AT-psu ? Det har jeg gjort et par gange uden
problemer - er man så heldig at den ene af strømforsyningerne er med 220 V
udtag, er det jo en endnu smallere sag at videreføre forbindelsen :-)

ab©

Re: ATXPSU som slavePSU?
Som du ved Grøn til sort.

12 volt relæ fra master PSU'en.

Fire harddiske uden andet gik fint for mig.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen