PWM til Sinus

Jeg er i gang med at generere en sinus ud fra et PWM signal.

Jeg har nu lavet PWM generatoren og kF8%rer en sinustabel igennem den.
Jeg har sE5% blot prF8%vet at lavpasfiltrere med et simpelt RC-led og der
fE5%r jeg fF8%lgende waveform ud pE5% scopet:

http://www.wikiupload.com/download_page.php?id3D%63683

Jeg kan godt se tanken, men hvordan kan jeg fE5% "rykket" den
nedadgE5%ende waveform der "lF8%ber" pE5% toppen ned, sE5% det bliver en re=
el
sinus? Jeg vil altsE5% godt have mit nulpunkt til at vE6%re omkring 0. Ved
godt at jeg sE5% ikke blot kan gF8%re det med et RC-led...

Men hvad gF8%r jeg galt i hvis jeg blot skulle have den til at svinge
omkring halvdelen af forsyningsspE6%ndingen?

Er det i filtreringen eller i gennemlF8%bet af min sinustabel at jeg
bF8%ffer i den?

Eller er der noget fundamentalt omkring PWM filtrering til sinus som
jeg har misforstE5%et...?

HE5%ber I kan hjE6%lpe mig.

Mange Hilsner

Re: PWM til Sinus
Tror din tabel er lavet forkert.
Hvis din tabel er 8 bit, så prøv at lægge 127 eller 128 til alle dine
tal i tabellen.

Mvh Jan

Re: PWM til Sinus

ligner en fortegnsflje. Du bygger sikkert tabellen som signed int, og
afpiller den med en unsigned int ???

-det er ikke filtreringen :-)

Bo //

Re: PWM til Sinus [ "Magic sinewaves" ]

Hej!

Hvis du er nysgerrig, så kig også på disse adresser:

"Magic sinewaves" - teori fra ca. år 2000. Don Lancaster, Synergetics og
adskillige Synergetics Partnere har lavet en inverter modulationsteori,
som er exceptionel. F.eks. kan alle harmoniske op til ca. 22. harmoniske
af 50 eller 60 Hz udfases via et specielt timing-design af flankeskift.
Det er også virkeliggjort med 3 fasede vekselrettere. Kan anvendes til
elbiler og AC elektromotor styring:

"Magic sinewaves" are repeating long sequences of ones and zeros.] They
can get created from ordinary but extremely carefully chosen digitally
switched pulses:
http://www.tinaja.com/magsn01.asp

Se f.eks.:

Introduction to Magic Sinewaves:
http://www.tinaja.com/glib/msintro1.pdf

Three Phase Magic Sinewaves:
http://www.tinaja.com/glib/deltams1.pdf

Magic Sinewave Demo Hardware!:
http://www.tinaja.com/glib/mschips.pdf

Steplocked Magic Sinewave Synthesis:
http://www.tinaja.com/glib/stepsynt.pdf

hilsen

Glenn

Re: PWM til Sinus

Jeg holder med Hr. Bjerre.
Fortegnsfnidder i tabellen.

Nu ved jeg jo ikke hvordan du har implementeret det, men:
Tabellen behøver kun at indeholde en fjerdedel af
sinuskurven.
Resten kan klares med fortegn og læseretning.

Der er tit en lille "aha!" gemt der.

/Bo.

Site Timeline