PWM til glødelamper

Jeg har 36 små glødelamper a 5V / 100mA. Dvs. at de tilsammen bruger 3,6 A
ved 5V.

Men jeg spekulerede på, at sætte dem op i f.eks. en 6X6 matrix, så tænder
jeg kun 1 af gangen, og de vil så få ca. 3% duty cycle. Dvs. den lyser jo
nok ikke så kraftigt mere.

Spørgsmålet er så, hvor meget skal jeg øge spændingen for, at øjet ser det
som om den lyser lige så kraftigt, som hvis den var tændt hele tiden. Man
kan vel udnytte øjets træghed, eller er der ikke noget at komme efter, mht
at reducere strømforbruget?

/Tom

Re: PWM til glødelamper

Eller 100mA ved 180 volt

Hvis du kun vil have den tændt 3% af tiden vil jeg tro at du skal øge
spændingen (og dermed strømmen) til det 10 dobbelte

Husk på at en glødepære er lang tid om at opnå fuld lysstyrke og har
lang efterglød.

Jeg ville koble 6 i serie, 6 kæder i parallelt og give dem 30 volt 600mA

Re: PWM til glødelamper

Fænomenet virker bedre på lysdioder og lignende.

Erling

Re: PWM til glødelamper

Fordi de ikke har samme opvarmningsperiode som glødepærer...

Re: PWM til glødelamper

Ja, undskyld, jeg ikke fik det med.

Erling

Re: PWM til glødelamper

Og, - øjets træghed på bagsiden.

Erling

Re: PWM til glødelamper

Hvis du vil have dem til at lyse lige kraftigt, skal du bruge den samme
effekt for at opnå samme temperatur i tråden.

Glødelamper er "langsommere" end øjets reaktion. Derfor kan du ikke
snyde, som f.x. med LED'er

Bo //

Re: PWM til glødelamper

Husk at tråden i pære har en lav modstand når den er kold, og den vil derfor
trække en større startstrøm. Det er også derfor at pærer stort set altid
sprænger når de tændes og ikke mens de lyser...

Site Timeline