PWM styret luftventil

Jeg skal bruge en lille ventil hvor jeg kan styre flowet igennem, faktisk en
motoriseret drøvling, men det skal gå stærkt.

Jeg har ledt efter sådan en sag, men kan ikke finde noget, så DIY er næste
option.

Hvis nogen ved hvor jeg kan finde en lille billig magnetventil der kan PWM
reguleres, kan tåle 2bars tryk, og har ~6mm slangestuds, eller 1/8"
gevindtilslutninger så råb lige op.

Billig er mindre end ~500dkr

Alternativt laver jeg een selv, og planen er som følger:

Ventilen laves som en poleret rustfri stempel, opslidset så jeg får
nogenlunde proportionale åbning/lukning(bare det er bedre end 100% on/off),
der kører i en bronceforing. Luften tilføres i siden af ventilen, således at
trykket påvirker ventilens funktion mindst muligt.(så vidt muligt
balanceret)

Fjeder til at holde ventilen lukket.

Så kommer den elektriske del af skidtet:
Jeg skal jo ha viklet mig en spole der kan tåle at stå med 12volt
kontinuerligt(worst case), og som genererer en rimeligt magnetfelt, nok til
at håndtere min gliderventil, uden hakker i funktionen.

Stemplet og selve ankeret laves i enten 6 eller 8mm diameter(6 er rigeligt
til det aktuelle flow)

Hverken stempel eller anker beøver være særligt langt, og kan derfor blive
ret let.

Jeg laver en spændingsstyret PWM regulering til spolen. Jo højere
spænding,desto bredere puls,desto større åbningsgrad.

Hvad vil en fornuftig frekvens være på sådan en ventil, og hvor kraftigt
skal sådan en spole mon være(antal turns og tråddiameter)?

Gode idder,tips,tricks og meninger er yderst velkomne.

Mvh
Henrik.

Re: PWM styret luftventil
Hej Henrik,

Det afhænger af hvilken hastighed du skal regulere med og hvor fint.
Højere frekvens giver selvfølgelig finere regulering, men det er skidt at
gå højere end absolut nødvendigt pga. masse og inerti i selv det letteste
stempel og fjederen skal også overvindes - måske en kraftig magnet i
stemplet og så et vekslende magnetfelt ville tillade højere frekvens.

Først skal du finde ud af hvilken metode du vil bruge, så massen på
stemplet og beregne den fornødne kraft i forh. til ønsket frekvens, først
da kan du begynde at beregne på spolen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Davs, long time since....Du er ikke længere så aktiv som for nogle få år
siden?

Mht fjederen, så taler vi om fjedre i maksimalt kuglepensstørrelsen. Der er
ingen grund til voldstore fjedre her, da jeg kan lave glideren stort set
udbalanceret. Magneten skal altså kun overvinde fjederen, plus lidt overskud
til at trække glideren.

Jeg har snuset lidt på nogle ventiler med lign. princip og der er frekvensen
så lav at man ret tydeligt kan mærke ventilen brummer. Man kan faktisk høre
det som en dyb tone. Jeg har ikke mulighed for at måle på den jeg har set,
men kan da høre at frekvensen er meget lav.

Ret beset så er reguleringen ekstremt ufølsom overfor frekvensen, da jeg
regulerer på en luftstrøm, og endda via en restriktion, så der er temmeligt
meget elastik i skidtet.Ihvertfald ud fra et reguleringsteknisk synspunkt.
Jeg trækker en luftstyret aktuator, der nu er styret direkte, men som jo er
en ren P-regulator, og jeg ville gerne kunne fjerne aktuatorens begyndende
åbning "for tidligt", plus have muligheden for at justere det
gennemsniutstryk aktuatoren ser. Sådanset en PWM regulering på styreluften
til ventilen, blot i en simplere form end tilgængelige købeløsninger.

Jeg tænkte selv lidt på det med magneten i stemplet. Det vil vel give mig en
væsentlig større trækkraft på det samme stempelstørrelse, og måske en måde
at give trækspolen en mere linær bevægelse på.

Stemplets masse er maksimalt på 19gram. Kan nok lettes til ca. 12gram hvis
jeg bliver kreativ.
Diameter 8mm
nødvendig vandring ca. 12mm hvor der kan reguleres. Samlet vandring fra
endestop til endestop ca. 20mm.
Stemplet skal ideelt "flyde" midt i under normal drift.
Fjederkraften er yderst begrænset.

Findes der noget info om dimensionering af magnetspoler, mht trækkraft, og
dimensionering af vindinger på nettet. Som sædvanligt søger jeg nok ikke på
det rigitge, eller er druknet i links i google...:-(
Evt en bog på biblioteket.

MVh
Henrik

Re: PWM styret luftventil
Hej Henrik,

De sidste måneder har været udfyldt af bl. a. restituereringsforsøg på en
død HD der tog en bunke med i faldet :( og lidt krav fra de nærmeste, så en
ferie der ikke helt er afsluttet, inklusiv en polterabend med tilhørende
brækket arm og i går et vådt kæmpebryllup (150+ deltagere), så det har
været lidt trangt, men jeg bruger nok den sidste uge af ferien til at få
PC'en back to normal :)

OK, det letter jo kravet.

Ja og i stedet for at skulle overvinde en fjeder får du "skub" begge veje,
så der burde kunne reguleres bedre med mindre kraft.

Jeg kigger lige på det engang i aften/morgen når jeg er hjemme hos mig selv
og har fået effekten af gårsdagen lidt på afstand ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

--
Calle.

Re: PWM styret luftventil
Hej Calle,

Kbh. Rådhus -> Adelgade (hed det vist). Var du også der ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Den nok bedste jeg lige kunne skrabe op hurtigt:
<URL:http://www2.dsu.nodak.edu/users/edkluk/UPWeb/UPLab_HTML/UPEC10/UPEC10
_w.html>

Lidt mere:
<URL:http://www.solenoidcity.com/solenoid/manual/minimizingenergy/minimizin
genergy.htm>

Og hvis du vil forvirre dig selv :)
<URL:http://www.classictesla.com/download/indu_pt_2.pdf
og
<URL:http://www.sfu.ca/physics/people/faculty/cochran/chpt12.pdf

Men jeg ville nok starte med at vikle 2 forskellige og så finde parametrene
ud fra målinger - IMO lettere end at finde alle data på de anvendte
materialer.

(Jubii, nu virker newsreaderen også på den nye maskine :)

--
Venlig hilsen,
Søren

en

HeeHee... - På Saab 900 Turbo, sikkert osse 9000 Turbo, sidder en APC
ventil, der virker præscist som du skriver...
Den bruges til at åbne og lukke for ladetryk, så du elektronisk kan styre
mhp. ladetryk i forhlod til bankning i motoren...

 - Sådan en svarer til dit princip, kan tåle trykket, og bør kunne ( til
forsøg / kopiering ) findes på et ophug til ~ 50 J$ ( SWÅT )
Meeeen, om du kan PWM'e denne, det må du selv forsøge...

Lars / Viborg... - Der kun har programmeret chippen i APC-Boksen for 212 hk
imod 175 std...

Re: PWM styret luftventil

Yep, kender dem godt!

Nu har jeg jo været på jagt på diverse ophug, men pkt1 lykkedes det mig kun
at finde 1 på 5 forskellige ophug, og pkt.2: denne ene skulle huggeren have
400dkr for....SWÅT
Jeg er ikke minded på at give 400dkr for en godt irret ventil.

hk

Du har nok luret at det er en tilsvarende anvendelse, men blot ikke til
tændingsbanken. Jeg skal bruge det til at styre trykket, da vi har en ganske
alvorligt hysterisk motor, der har voldsom trang til at rotere hjulene i en
hastighed forskellig fra asfalten. Trangen stopper først omkring 130-140km/t
på slicks, så noget skal der gøres....;-)

Hekser du en del i de apc bokse, eller bruger du blot trimmerne til at
"tweake" boksen?

Mvh
Henrik

Re: PWM styret luftventil
du skal bruge en propertionalventil

--
Automatik-Mekaniker
            Calle

Re: PWM styret luftventil

Jo tak, det er jeg skam klar over. Der er nu ikke behov for en decideret
proportionalvirkning, men blot en lign. funktion.

Proportionalventiler er ikke i kategorien billig...

Mvh
Henrik

Re: PWM styret luftventil
så dyre er de nu heller ikke

--
Automatik-Mekaniker
            Calle

Re: PWM styret luftventil

Du har vel ikke et link, en pris, en producent, eller lign jeg kan kigge
nærmere på??

Mvh
Henrik

Re: PWM styret luftventil