PWM signal

Hej,

Er det korrekt hvis jeg vil pwm en audio udgang ud med 44100khz@16bit, at
jeg skal bruge denne PWM clock:
(har læst at for at få et godt resultat skal den have 12pwm cycles for hver
værdi)

44100Khz*12*65536= 35Ghz...

eller er der noget jeg overser?

Kasper

Re: PWM signal

Ja. Samplingfrekvensen er ikke 44100kHz. Måske er der flere fejl, som
jeg ikke umiddelbart kan påpege,

Bo //

Re: PWM signal

Sandt, men regnesykket er lavet med 44100Hz.. giver stadig 35G :(

Kasper

Re: PWM signal

Og det er fa.... ikke sjovt at arbejde med.

Benny

Re: PWM signal

Det bliver ikke til i så fald..

Kasper

Re: PWM signal

Hmmm, ja, men så må du jo igang med et mikrobølgekursus. Ved 35GHz er
bølgelængden ca 1cm. Så pas på med lange ledninger og dårlige
afkoblinger :-)

Bo //

Re: PWM signal

Så vidt jeg ved, så skal der ikke 65536 (x oversampling) samplinger til for
at lave PWM..

Prøv at kikke/søge lidt på 1bit D/A, for jeg tror det er det du har brug
for.

MNvh Hauge

Re: PWM signal

Mon ikke du har brug for at kigge på hvordan man lave 1 bit DAC'er?

Re: PWM signal

Tænkte på det samme. Man kan snyde lidt ved at bruge sigma/delta princippet
til at få PWM-frekvensen ned. Men det er en del mere kompliceret end
almindelig PWM. Man kan også kombinere PWM eller sigma/delta med multibit
teknik. Der er mange muligheder, jeg har gået og tænkt lidt over om man kan
lave en multbit konverter der ikke er så hysterisk følsom for skæve
modstandsværdier som R-2R teknikken. En string-konverter er et godt bud, men
er lidt træls at bygge selv i 16 bit.  ;-)  Faktisk ville jeg godt lave en
24-bit'er, men det bliver det jo ikke lettere af...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: PWM signal

Hej, kan du forklare det lidt mere?

Jeg er bange for at det kommer til at tage meget tid i uC, hvis der skal
hives et interupt hver 1/(12*44.100)...

Ideen er at output signalet skal føres ud til en H-bro.. mine pwm kanaler
har inbygget dead  time etc, så det ville være oplagt at bruge dem...

Kasper

Re: PWM signal

Der er en Wiki-side om sigma-delta modulation her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma-delta_modulation

Man laver som ved PWM sit signal som et gennemsnit af et pulstog, men ved
sigma-delta bruger man ikke en fast pulsfrekvens.Man bruger korte pulser på
en fast længde, og lægger dem mere eller mindre tæt, afhængig af hvad
signalet skal være. De kan dog sagtens lægges helt tæt så de udgør en
bredere puls.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark