PWM problem

Hej gruppe

Jeg har gang i at lave noget kom-hjem-lys på min bil.
Planen er at tågelygterne skal tænde på 75% styrke i 30 sek.
Jeg ville gerne at lygterne tænder og slukker "langsomt", så jeg har lavet
en tilføjelse til det diagram jeg har fundet på nettet:
http://www.folkeraceinfo.dk/Downloads/pwm1.gif(det eneste sted jeg lige
kunne smide billedet)
Det hele virker sådan set som det skal, på nær den "lille" ting at mine
tågelygter er stelforbundet hele tiden, og derfor skal styres på + siden.
Mine evner rækker ikke til at regne ud hvordan jeg klarer det, men satser på
at der er et klogt hoved herinde :)

Mvh
Martin Bjerre

Re: PWM problem
Hej Martin

Du sætter D på Q1 til plus 12V og tågelygterne mellem S på Q1 og stel,
så skulle du være kørende.

LED1, R8, D1 og C3 skal så ikke bruges.

Max

Re: PWM problem

"Max"  skrev i meddelelsen
[...]

Du må ikke svare under en signaturadskiller, så skære
de fleste af newsreaderne nemlig dit svar væk.

Jeg er ikke nogen ørn til mosfet, og måske skal du
bruge en P-kanal fet til din opgave.

Prøv at kikke nederst på denne side:

http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran_7.html

Max

Re: PWM problem
Martin Bjerre skriver:

Du skal bruge en IRF 9640 (eller lignende P-channel FET) i stedet.
http://www.vishay.com/docs/91086/91086.pdf

Jeg ville lade mig kraftigt inspirere af dette diagram:
http://www.atx-netzteil.de/schaltungen-elektronikseite/pwm_mit_tl494_und_p-channel-mosfet_schaltplan.GIF

Re: PWM problem
On 18 Okt., 23:05, "Klaus D. Mikkelsen"
er p
www.vishay.com/docs/91086/91086.pdf

når nu man er igang ville jeg nok vælge en high-side switch ala' f.eks
VN820
dyrere end en FET men beskyttet mod kortslutning og temperatur

zteil.de/schaltungen-elektronikseite/pwm_mit_tl494_...

og huske på at +12V i en bil er noget af det værste, så der skal
beskyttelse til

-Lasse

Re: PWM problem

"Klaus D. Mikkelsen"  skrev

[...]

Vi vil se hvad det ender med!

Re: PWM problem

Når jeg får en ledig stund til at lave det sidste, skal du bare holde øje
med p-pladsen ved Kiwi, så kan du se det :)

Martin

Re: PWM problem

"Klaus D. Mikkelsen"  skrev

  >      Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Re: PWM problem

På det fleste nogenlunde moderne biler er det blot noget man progammerer.
Hvilken bil mærke og model drejer det sig om?

Leo Havmøller.

Re: PWM problem

Bilen er en Mondeo fra 2004, og sådan en bil er slet ikke så avanceret som
så mange andre ;) Det er dog allerede lykkedes mig at modificere
tilskudsvarmeren, så den fungerer som et "rigtigt" oliefyr.
Opgraderingskittet koster en formue, men 4 timer og 16,- var alt der skulle
til :)
Der er jo også en vis fornøjelse ved at lave skidtet selv.

Martin

Re: PWM problem
Den lørdag den 27.
½ avanceret som

le

Du har vel ikke tilfældigvis en eller anden form for arbejdsbeskrivelse a
f det projekt.
Har selv sådan en mondeo og skal til rode med fyret alligevel da det oser
 helt vildt, så
kunne det være fedt at ombygge det til et "rigtigt" fyr.
Det er vel efterhånden også det sidste jeg ikke har rodet med endnu.
Hvad med styring af fyret hvordan klarede du det?

Mvh manse

Re: PWM problem

"Manse"  skrev

Den lørdag den 27.