PWM?

Davsen der..

Jeg har fl.g. scenarie :

CPU -> dims -> driver -> fin dc-motor

Det jeg skal er at styre hastigheden på en fin motor (DC). Det kan gøres ved
at lægge 10V på linien og en firkantspuls med en variable duty cycle. Det
kan gøres i CPU'en, men spørgsmålet er om man kan bruge en PWM, som man kan
styre fra CPU'en- eller hvorvidt andre løsninger findes. Hvad har jeg af
muligheder?

--
I doubt, therefore I might be.

Re: PWM?

CPU kan være en MPU med indbygget PWM (F.eks. AVR eller PIC)

dims er ikke nødvendig.

driver er en TC4427 (el. lign.), en PowerMos og en diode.

Så skulle det virke, men pas på printlayout og ledningstræk, det kan også
være en fin støjsender.

Re: PWM?

Det glemte jeg at skrive - CPU'en er af 8051 typen - og der er ingen PWM
muligheder i den jeg sidder med (80c535, well den kan jo skrives i kode hvis
jeg er desperat).

Nu er den :).

--
I doubt, therefore I might be.

Re: PWM?

hvis

dims er en lille MPU med PWM (f.eks. ATtiny15), interfacet mellem 8051 og
dims bestemmer du selv.

Re: PWM?

Man skal bare vide, at der ikke findes en C-compiler til ATtiny15 - vist
nok kun asm. Hvis man vil lave det med C skal man have fat i ATtiny13
(meget ny) eller ATtiny26.

- Lars

Re: PWM?

og

En simpel kommunikations protokol og styring af PWM skulle også være til at
lave i asm.
Atmels udviklings miljø med assembler og simulator gør det rimelig let at
teste kode.

Jeg kan godt lide ATtiny15 fordi den har det hele indbygget (inklusiv en ret
god PWM) og kun har 8 pinde. Men det ser da ud til at jeg også skal have
kigget på ATtiny13, når den bliver til at få.

Re: PWM?
hvis

Det må så være fordi timer2 benyttes til andet formål, ellers kan denne jo
generere 4 PWM out med 65535 steps, 1us opløsning.

Morten Jørgensen

Re: PWM?
Hvad med en lille Motorola MC68hc908qt1, den kan erhverves ved Farnell til
under en 20 kr + moms...

Codewarrior ligger i en eval udgave.. max 2 kbyte mener jeg, mener også det
både er c og asm

Programeringsinterface :
Max232  levelskifter med RX TX kørt sammen over en diode

Ved blanke kredse uden usermonitor , også en 9,8xx krystal osc.

--
Mvh Kasper

Re: PWM?

det
Det

Pas på Codewarrior og PWM der er fejl i programmet.
Nu er Codewarrior ikke det mest økonomiske med pladsen. Har selv droppet
Codewarrior pga. det samme og en kommunikations del til 8051 skal også
laves.

Benny

Re: PWM?

To pulser fra CPU'en, en med fast bredde der vha lidt elektronik denner
en savtak og en anden der varierer i bredden og giver "on" tid. Ind i en
opamp (komparator) og videre til en transistor.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: PWM?
altså, altså altså. :o)

PWM kan da laves med enhver mcu med en timer eller en programmerbar
delay-rutine. Hvis 8051 er den mcu han har ved hånden, så kan han da lige så
godt bruge den. Det handler da kun om at lave en stump kode der laver en
konstant frekvens og så have en variabel der definerer hvor mange procent af
periodetiden pulsen skal være høj.

Mvh.
René Kirstein

ved
Det
kan

Re: PWM?

af

Men hvis du vil have PWM frekvensen over 20KHz (for at undgå en hylende
motor) og en rimelig opløsning, så får MPU'en travlt.

Re: PWM?

Og det er det jeg gerne vil undgå. Men ok - jeg må have en mpu der kan de
tricks jeg ønsker. I øvrigt, hvorfor er det lige den motor hyler? Jeg
testede den i dag - og der pev den ved omkring 1kHz (50% duty).

--
"You look down and you see a tortoise crawling towards you."

Re: PWM?

Fordi den vibererer når du tænder/slukker strømmen. Den kan selvfølgelig
fjernes med et passende lavpasfilter, men hvem gider have en stor spole (som
ogås kan vibererer, hvis den ikke er lavet ordentligt) og en lyt ekstra?

Re: PWM?

Kommer an på hvad den ellers skal lave  ;o)
Jeg har flere gang lavet noget PWM-motorstyring uden at skulle bruge en MCU
med PWM generator.
Flere af mine modelfly har en sådan løsning

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
Re: PWM?

Når der kommer timer interrups med omkring 1 usec imellem, så har de fleste
MPU'er travlt.

MCU

Men hvis du ønsker at styre PWM'en fra en MPU, så er det smartes at bruge en
MPU til at generer den, men selvfølgelig kan en PWM også laves med en savtak
generator, en DA konverter og en comperator (eller en 555).

Re: PWM?
Hi
Hvad med en UC3825 fra WWW.TI.COM  eller noget i den stil
    MVH
        Henrik
ved
kan

Re: PWM?
[...]

De har bare alle max DC på 50% .... :-/

Henrik

Re: PWM?
Hejsa,

Hvad så med en UC3823, UC3524, eller tilsvarende ??

/C

Site Timeline