Pulsindgang på PC

Hej.

Er der nogen der har en anelse om hvordan man kan få tællerimpulser fra et
par flowmålere ind på en PC?

Det skulle gerne kunne aflæses/behandles i et regneark "realtime".

Jeg mangler både ide til hardware og software.

mvh

Re: Pulsindgang på PC

Parallelporten eller serielport

Det var hardwaren

Læs evt lidt her:
http://beyondlogic.org /

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Pulsindgang på PC

paralel porten er som skabt til denne opgave. seriel data er lidt mere
snavset end paralel data.

Re: Pulsindgang på PC

Seriel porten har nogle control signaler der er nemme at bruge fra vb/vbs,
hvorimod parrellel porten er mere besværlig da der skal bruges en dll og
sager...

hastighed mellem de 2 ander jeg ikke noget om, men tror parrellel er
hurtigst, men om det er hurtig nok er til dette er jo svært at sige

Kasper

Re: Pulsindgang på PC

Den er sikkert hurtig nok.

Men det afhænger _meget_ af driveren. På den anden side er en flowmåler
sjældent med mange pulser...

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Pulsindgang på PC
nej, parrallelporten kan læses direkte.

--
****  Calle. ****

Re: Pulsindgang på PC

Ja, i Windows 95, 98 og SE.
Windows XP, NT og 2000 kræver en kernel-mode driver for at der kan laves
direkte port-operationer.

Re: Pulsindgang på PC

En kernel-mode driver kan for øvrigt downloades her
http://www.logix4u.net/inpout32.htm

Re: Pulsindgang på PC

Parallel-porten er døende, vær derfor OBS på at mange nyere PCer slet ikke
har nogen parallelport (på notebooks er den helt væk).
Serielle-porten er også på tilbagegang, men der har været en enkelt på alle
de nye PCer jeg har haft i hænderne.

Anvender man seriel-portens kontrol-signaler som Kasper er inde på, er
seriel-porten faktisk lettere at gå til. Der skal anvendes en kernel-mode
driver for at få lov til at rode direkte på parallel-porten i Windows XP, NT
og 2000.

Re: Pulsindgang på PC

hmm...

med laptops jeg vil  nE6%rmere sige at parallelport stadig kan findes,
serielport er nE6%rmest ikke eksisterende

-Lasse

Re: Pulsindgang på PC

Ikke på dem jeg har haft fingrene i.
Hvad skulle formålet da også være med at have en parallelport på en moderne
laptop? Så godt som alle printere tilsluttes via USB-porten i dag (eller
Ethernet).

Re: Pulsindgang på PC
Mht software, er der vel et vE6%ld af muligheder.

Siden du siger det er til regneark, kan du mE5%ske bruge noget Visual
Basic scripts hvis du bruger Excel. Mener at kunne huske, at man kan
lave relativt avancerede VB scripts til Excel, hvor man kan redigere i
cellernes indhold. Om det kan laves realtime, er jeg ikke sikker pE5%.
Men mE5%ske en idE9%?

Jesper

Re: Pulsindgang på PC

Mht software, er der vel et væld af muligheder.

Siden du siger det er til regneark, kan du måske bruge noget Visual
Basic scripts hvis du bruger Excel. Mener at kunne huske, at man kan
lave relativt avancerede VB scripts til Excel, hvor man kan redigere i
cellernes indhold. Om det kan laves realtime, er jeg ikke sikker på.
Men måske en idé?

-------------------

Man kan bruge mscomm i excel med vb scripts

Kasper

Re: Pulsindgang på PC

Der er sikkert mange måder at gøre det du ønsker, en af dem er at bruge en
microprocessor
og lade den tælle pulserne og sende resultatet til PC'ens serielport.

Hvis du vil have noget der er meget let at gå til (også dyrt) kan du f.eks.
anvende en BasicStamp.

Kig på www.parallax.com de har også et lille program til Excel under
downloads, basic stamp
software, som hedder: StampDAQ Real-Time Data Acquisition for Microsoft
Excel

Mvh
Gert K.

Re: Pulsindgang på PC
Hej

Prøv at kigge hos www.Danbit.dk
Se under M485, måske der er noget der kan bruges.

Niels

Re: Pulsindgang på PC

Helt enig.
I et multitasking system, som Windows jo er, har man ikke mulighed for
sikkert at sample en port med et fast interval. Det afhænger af hvor meget
andet, der kører i baggrunden.

Re: Pulsindgang på PC

Tag du et kig på http://www.bwired.nl/Water.asp Der burde være inspiration
nok ;-) Han bruger bl.a. http://www.midondesign.com/LOG08-II/LOG08-II.html
til at opsamle målinger, så din PC ikke behøves at våre tændt hele tiden.

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Re: Pulsindgang på PC

Jeg ville sætte nogle tællere på parallelporten. Så risikerer man ikke at
tabe nogle pulser, hvis man "kommer for sent".

Stod tælleren sidst på 4 og nu på 7, så er der kommet 3 pulser.

Det er måske endda nok at have en 4-bits tæller, afhængig af hvor tit du kan
komme til at læse og hvor hurtigt pulserne kommer.

Leif

Re: Pulsindgang på PC

et
kan
Til gengæld, hvis du har nok bits, så kan windows endda gå ned, uden du
taber data :-)

Leif

Site Timeline