Pulsindgang på PC

Hej.

Er der nogen der har en anelse om hvordan man kan få tællerimpulser fra et par flowmålere ind på en PC?

Det skulle gerne kunne aflæses/behandles i et regneark "realtime".

Jeg mangler både ide til hardware og software.

mvh

Reply to
Karsten H. Rasmussen

"Karsten H. Rasmussen" skriver:

Parallelporten eller serielport

Det var hardwaren

Læs evt lidt her:

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Mht software, er der vel et v=E6ld af muligheder.

Siden du siger det er til regneark, kan du m=E5ske bruge noget Visual Basic scripts hvis du bruger Excel. Mener at kunne huske, at man kan lave relativt avancerede VB scripts til Excel, hvor man kan redigere i cellernes indhold. Om det kan laves realtime, er jeg ikke sikker p=E5. Men m=E5ske en id=E9?

-- Mvh Jesper

Reply to
Jesper H

Siden du siger det er til regneark, kan du måske bruge noget Visual Basic scripts hvis du bruger Excel. Mener at kunne huske, at man kan lave relativt avancerede VB scripts til Excel, hvor man kan redigere i cellernes indhold. Om det kan laves realtime, er jeg ikke sikker på. Men måske en idé?

-------------------

Man kan bruge mscomm i excel med vb scripts

Kasper

Reply to
Kasper

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

paralel porten er som skabt til denne opgave. seriel data er lidt mere snavset end paralel data.

Reply to
Jacob

Seriel porten har nogle control signaler der er nemme at bruge fra vb/vbs, hvorimod parrellel porten er mere besværlig da der skal bruges en dll og sager...

hastighed mellem de 2 ander jeg ikke noget om, men tror parrellel er hurtigst, men om det er hurtig nok er til dette er jo svært at sige

Kasper

Reply to
Kasper

Kasper skriver:

Den er sikkert hurtig nok.

Men det afhænger _meget_ af driveren. På den anden side er en flowmåler sjældent med mange pulser...

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Karsten H. Rasmussen skrev i en meddelelse:

Der er sikkert mange måder at gøre det du ønsker, en af dem er at bruge en microprocessor og lade den tælle pulserne og sende resultatet til PC'ens serielport.

Hvis du vil have noget der er meget let at gå til (også dyrt) kan du f.eks. anvende en BasicStamp.

Kig på

de har også et lille program til Excel under downloads, basic stamp software, som hedder: StampDAQ Real-Time Data Acquisition for Microsoft Excel

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Hej

Prøv at kigge hos

Se under M485, måske der er noget der kan bruges.

Niels

Reply to
nemorten

"Karsten H. Rasmussen" skrev i en meddelelse news:441ab325$0$15791$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Tag du et kig på

Der burde være inspiration nok ;-) Han bruger bl.a.
til at opsamle målinger, så din PC ikke behøves at våre tændt hele tiden.

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

http://erik.richard.er.irriterende.dk/
Reply to
Per Bau

"Jacob" skrev i en meddelelse news:441b14ca$0$15785$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Parallel-porten er døende, vær derfor OBS på at mange nyere PCer slet ikke har nogen parallelport (på notebooks er den helt væk). Serielle-porten er også på tilbagegang, men der har været en enkelt på alle de nye PCer jeg har haft i hænderne.

Anvender man seriel-portens kontrol-signaler som Kasper er inde på, er seriel-porten faktisk lettere at gå til. Der skal anvendes en kernel-mode driver for at få lov til at rode direkte på parallel-porten i Windows XP, NT og 2000.

Reply to
Allan Soerensen

"GK" skrev i en meddelelse news:WnFSf.182$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Helt enig. I et multitasking system, som Windows jo er, har man ikke mulighed for sikkert at sample en port med et fast interval. Det afhænger af hvor meget andet, der kører i baggrunden.

Reply to
Allan Soerensen

nej, parrallelporten kan læses direkte.

--
****  Calle. ****
Reply to

"Calle." skrev i en meddelelse news:EZlTf.174$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Ja, i Windows 95, 98 og SE. Windows XP, NT og 2000 kræver en kernel-mode driver for at der kan laves direkte port-operationer.

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev i en meddelelse news:441df0b4$0$38723$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

En kernel-mode driver kan for øvrigt downloades her

Allan Soerensen

Allan Soerensen skrev:

et ikke

p=E5 alle

de

XP, NT

hmm...

med laptops jeg vil n=E6rmere sige at parallelport stadig kan findes, serielport er n=E6rmest ikke eksisterende

-Lasse

Reply to
langwadt

Ikke på dem jeg har haft fingrene i. Hvad skulle formålet da også være med at have en parallelport på en moderne laptop? Så godt som alle printere tilsluttes via USB-porten i dag (eller Ethernet).

Reply to
Allan Soerensen

"Karsten H. Rasmussen" skrev i en meddelelse news:441ab325$0$15791$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jeg ville sætte nogle tællere på parallelporten. Så risikerer man ikke at tabe nogle pulser, hvis man "kommer for sent".

Stod tælleren sidst på 4 og nu på 7, så er der kommet 3 pulser.

Det er måske endda nok at have en 4-bits tæller, afhængig af hvor tit du kan komme til at læse og hvor hurtigt pulserne kommer.

Leif

Reply to
Leif Neland

"Leif Neland" skrev i en meddelelse news:44250168$0$15787$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

et

kan

Til gengæld, hvis du har nok bits, så kan windows endda gå ned, uden du taber data :-)

Leif

Reply to
Leif Neland