Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

Hej.

Der sidder måske en TV mand et sted og ved hvad jeg skal lede efter her:

Jeg har et let defekt BeovisionL2502, som ellers er i flot stand.Ca. 11år
gammelt.

Billedet er knivskarpt i ca. 1sekund, og fader så til en grødet masse.
Tydeligst v. tekst, hvor teksten til sidst bliver ulæselig. Det bliver værre
og værre i ca. 20sek. hvorefter billedet med et bliver knivskarpt igen, og
sådan bliver det ved. Der er tendens tila t det bliver lidt mindre når
fjernsynet er varmt.

Strømforsyningsprintet i TVet har engang fået en tvivlsom rep. af en
radiomekaniker med et veludviklet fugleredebyggergen, men jeg tror ikke det
er der fejlen kan være.

Nogen der sidder med et tip til hvor jeg skal opspore den fejl?

Måske noget m. fokuseringen eller sådan noget? tænker på om det print der
sidder direkte på enden af billedrøret måske er synderen?

Der er ikke umiddelbart en defekt lyt at spore noget sted.Ikke visuelt
ihvertfald.

Mvh
Henrik

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

værre

Kig efter efter om focusledningen sidder monteret rigtigt (er smuttet fra på
billedrørsprintet, eller ikke er trykket langt nok ned i
splitdiodetransformatoren)

--
Mvh. Uffe Ravn
DUSK Party 2005 - Out of Sync

Nu har jeg fejlen...! Eller har jeg???

Det viste sig ganske rigtigt at ledningen sad _meget_ løst på
billedrørsprintet. Så løst at den faldt af da jeg rørte den.

Fint nok, jeg klikkede den på, og startede TVet. Nu er billedet permanent
sløret, så nu er pulseringen da væk....:-/

Trækker jeg ledningen helt af, så den kun hviler mod plasthuset(stikkenes
plasthuse står imod hinanden) SÅ er billedet drøngodt.

Well, det kan sguda ikke være rigtigt at ledningen skal være afmonteret, for
at billedet er godt!!?

Hvis jeg var forvirret før, så ved jeg ikke rigtigt nu...?

Mvh
Henrik

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?
igen,
fra
for

Har du prøvet at justere focus mens ledningen er monteret rigtigt.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har ledt efter det potmeter i snart ret lang tid, havde først en ide om
at det måske kunne være defekt, men kunne ikke finde noget potmeter. Hvis
ledningen er helt afmonteret pulserer det dog stadigt. Frekvensen det
pulserer med er afstandafhængig.

Er ledningen korrekt monteret er billedet konstant sløret, aka focus for
dårlig.

Nogen der har et nummer på den trimmer, for der er jo trimmere nok at pille
i?

Mvh
Henrik

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

Nu kan jeg ikke lige huske, om apparatet har separat HSP og horisontal-del
(kan bare huske, at B&O har lavet begge typer).
Men hvis den ikke har- og billedet ikke trækker sig sammen (eller bliver
bredere) i takt med uskarpheden, så tror jeg egentlig at HSP er ok...
Focusproblemet kunne måske befinde sig et sted omkring HSP-transformatoren,
forus-justeringen, eller billederøret(!).

Kunne måske måske være en dårlig bundmodstand ved fokuspotentiometeret.

Hvor går ledningen hen? - Den skulle gerne gå ned til et meget støvet
område, hvori der gerne sidder et skrueknapper (ikke almindelige små-tøsede
trim-potentiometre).

Hilsen
Lars

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?
HSP-transformatoren,

Ja....omkring focus justeringen, men den kan jeg bare ikke finde...

Ja, gid jeg kunne finde det potmeter...

små-tøsede

Små tøsede trimmere har jeg ellers nok af. Jeg har et enkelt større
trimpotmeter mærket "horz cent" der er placeret små 10cm fra hsp trafoen.
Derudover er der kun 2 store spoler med justerbare kerner på hsp printet.
intet andet justerbart der.

Fra printet på enden af billedrøret har jeg en stel, jeg har en hsp fra
trafoen, 3hvide fra HSP printet, og 9hvide der går til de 3 prints med alle
trimmerne på. Her findes flg potmetre(små tøsede)
ampl
bdrive
rdrive
b-ccutoff
r-cutoff
horampl
e.w par
vert ampl
horampl
vert c
hor phase
hor freq
vert lin
vert tilt,

men ikke noget der lugter af focus.

Mvh
Henrik

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

Den er på siden af linie transformatoren, følg focus ledningen ned til
transformatoren, der er to potentiometre på den, den der sidder op mod
ledningen er focus, den der er ned mod printet er G2.
Det er lettest at sætte modulet på plads og så justere ind fra siden af
kassen "så kan man nemlig se billedet på samme tid".

--
Hilsen
   Peter N Petersen

HURRAA....!

Tusind tak, det var lige det der skulle til.

Jeg anede ikke de sad derinde og havde nok aldrigt fundet dem selv. Men nu
er de jo nemme nok at finde....;-)

Flot billede igen...

Mvh
Henrik.

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

Sidder der ikke en stor hvid rektangulær slambert af en trimmer på
billedrørsprintet? Ca. 5x3 cm, lodretstående (i forhold til printet) med en
aksel i midten, til at dreje på. Hvis ikke, så sidder der to skruer på selve
HSP-trafoen, den øverste er focus. Men jeg mener trafoen i den dér er uden
potmetre.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?
On Thu, 10 Mar 2005 19:33:18 +0100, "Henrik Mortenssen"

Lidt OT - folk bliver ofte overraskede over alderen på deres "næste
nye" tv.
En 2502'er er i nærheden af 18 år efterhånden - men stadig et pænt
tv:-)

Henning
hsb(at)image.dk

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

Tja, jeg ved det ikke. Jeg fik det af vide fra min "svigermormor", der ejede
app. indtil for nylig. Det blev faktisk købt hos en forhandler for 11 år
siden, men om det var voldsomt overgemt, eller et "nyt" demoapp. der blev
solgt til nypris ved jeg ikke. Det kostede 13 kkr i 1994....

Lyder næsten som om hun blev snydt...?

Mvh
Henrik

Re: Pulserende uskarpt Beovision L2502,måske defekt lyt?

ejede

Måske, men hun fik dog et fjernsyn der holdt i 11 år.

Fik jeg en LX2*02 ville jeg da holde godt fast på den.
Dejlig spille.

--
Mvh. Uffe Ravn
DUSK Party 2005 - Out of Sync