Pull-ups i en 16F84

Er der en, der liiiige vil forklare, hvorfor jeg IKKE kan se at PORTB er
pull'ed up i watch-vinduet.

Jeg ønsker PORTB.4 og PORTB.5 skal være inputs pull'ed up til 1.
Via ringetryk over til hhv. PORTB.3 og PORTB.2, som er outputs sat til 0
ønsker jeg at kunne fange et tryk
på hver af disse ringetryk.

Mit problem er, at input-portene IKKE er trukket op til 1 - så koden TROR
der er trykket !

Jeg kan se der er en beskrivelse i dokumentationen af et skisma med
værdierne på LATCH og port-PINs.
Det er vist liiiige netop dette problem jeg står med, men jeg kan ikke
forstå problematikken !

Er der en, som liiiige vil give et hint ?

Mvh KS

Re: Pull-ups i en 16F84

Kender ikke lige den cpu, men sæt 0xff i output til de porte før du læser
dem, idet mindste første gang.

Mvh

oz0cr

Re: Pull-ups i en 16F84

Det virker på en 8051 i al fald, men jeg mener pic har et retnings register
?

Kasper

Re: Pull-ups i en 16F84
Jeg har nu prøvet lidt af hvert - her er den stump kode jeg følger:

 movlw b'11110000'    ; her defineres portværdien
 movwf PORTB           ; her skriver jeg til porten som forsøg

 bsf STATUS,RP0       ; bank1 vælges

 movlw B'00000100'    ; pull ups are enabled (Bit7=0) OG prescaler32%
 movwf OptionReg

 movlw b'11110000'     ; her defineres I/O-porte
 movwf TRISB              ; og sættes her                    *)

 bcf STATUS,RP0        ; clear bitten = select Bank0

*) vil give '00000000' på port B
- jeg har prøvet at skrive til porten flere forskellige steder i forløbet.
- jeg har prøvet at sætte retning FØR enable af pull-ups - samme resultat

Jeg ser værdien af PORTB i watch-vinduet og ville her forvente at PORTB
skulle være '11110000'

Hilfe - hvad er der galt ?

Mvh KS

Re: Pull-ups i en 16F84
Jeg HAR nu fået det til at virke, MEN ...

det er ikke HELT klart for mig hvornår jeg KAN og IKKE kan se portene er
pull'ed up i watch-vinduet - jeg synes det virker 'som vinden blæser'

Har det i virkeligheden noget med STIMULI at gøre - noget tyder på, at jeg
KUN kan påvirke visningen af PORTB inputs med disse stimuli og IKKE ved at
'skrive' med movwl PORTB ?

Men det virker - det var en AHA-oplevelse at få det til det, men der mangler
det sidste AHA vedr. synligheden af pull'ups, men det kommer nok !

Mvh KS

Site Timeline