Puf - defekt lader og bærbar

Jeg satte som sE5% mange ganeg fF8%r laderen i den bE6%rbare mens der var
strF8%m pE5% bE5%de lader og bE6%rbar - det skulle jeg ikke have gjort. Der
kom en stor gnist og hpfiE9%n slog fra (trods det at hverken den bE6%rbare
eller strF8%mforsyning var jordet)

Men resultatet er at den strF8%mforsyningen er dF8%d, og den bE6%rbare kun
lettere skadet - men alligevel ubrugelig

Den bE6%rbare (acer ferrari 4005) kan starte op og kF8%re pE5% batteri - men=

ikke pE5% en ekstern 19V strF8%mforsyning (PrF8%vede med en anden)

Batteriet er et li.ion pE5% 14,8volt og stikket har 5 poler (http://
www.notebookonline.dk/shop/batteri-til-acer-14691p.html). Det ene er
lidt lE6%ngere end de 4 andre sE5% det er nok en nul. Men nogen bud pE5%
hvad de andre er ?

Jeg ved godt at man skal passe pE5% med at lade pE5% et li.ion FA%den en
lader til formE5%let - men mE5%ske jeg kunne holde lidt kundstigt
E5%ndredrE6%t i pcen via battericonnectoren ?

Hvilken spE6%nding vil i sE5% gE6%tte pE5% jeg skal tage udgangspunkt i ?
(Imorgen tidlig vil jeg prF8%ve at mE5%le pE5% stikket - og sE5% mE5%ske kun=
ne
gE6%tte hvad der er hvad)

PS Nogen i det storkF8%benhavnske der vil leje mig en ferrari 4000
weekenden over vil jeg ogsE5% vE6%rdssE6%tte det ... Skal bare bruge den som=

batterilader

PPS lE5%n/leje af en lader der kan putte lidt strF8%m i er ogsE5% meget
interessant

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Skummelt, var de andre kabler sluttet til computeren ? ?

Den kan være til at redde, der sidder overspændingsbeskyttelse i
computren så du kan risikere at det kun er den der er gået i stykker.
Ohm på indgangsterminalerne, er der under 10 ohm mellem plus og minus er
din PC nok til at redde.

Meldte den overload ?

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Det er var en "høj" impedans og nærmere inspektion viste at en sikring
rigtig nok var brændt af. - Kan sådan en smd virkelig spring med så stor en
gnist og samtidig sværte computeren ... På printet er desuden plads til
flere komponeneter end de monterede. Umidelbart ser det ikke ud til at andet
har lukket røg ud, men derfor kan der jo godt være flere defekter ...

Printet er samtidig bindeled til skærmen og batteriet. Så jeg prøvede at se
hvad der skete med  batteri og print når jeg kortsluttede sikringen.  Jeg
havde håbet at den så ville lade på batteriet, men der skete intet - og den
trak heller ingen strøm af betydning - få mA.

Men pt har jeg sat en lab. strømforsyning parallelt med batteriet, og jeg
har liv i computeren. Det forvirrer selvfølgelig ladestyringen..... men den
er kørende

Jeg har også bestilt et erstatningsprint men leveringstiden er ukendt og
afhænger af om det er lagervare i UK eller ligger længere væk.

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Nej den reagerede ikke på 19V'en - Men jeg har ikke turde prøve med
sikringen kortsluttet .... Det har jeg kun med printet løst i håbet om at al
ladelogik var derpå. Enten er det ikke det eller der er andre defekter

/A

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Ladelogikken sidder nok nE6%rmest i batteriet.

Har du en variabel forsyning?

SE6%t en glassikring i stedet pE5% ca det antal A du forventer computeren
skal trE6%kke. Start sE5% uden batteri, men med restan af computeren
koblet til.

Klaus

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Men med 5 ledere i stikket til batteriet er der jo lidt signaler frem og
tilbage. Ladetilstanden melder batteriet jo tilbage til pc'en men jeg ville
ikke stole på at batteriet selv slog opladningen fra når det var fuldt - Men
det kan jeg måske godt regne med. Altså at hvis jeg tilslutter batteriet
direkte på en strømforsyning med "passende" spænding (og strømbegrænser) så
vil batteriet stoppe opladningen når det er fuldt ?

Yep - jeg har en fin variabel med strømbegrænser. Det er den jeg har kørt
med igår.

Computeren bruger mellem 2 og 3A (ved ca 16V over batteriet) - Så skruede
jeg lidt op og ned afhængigt af hvad computeren sagde at batteristanden var.
3A indtil batteriet var opp eomkring 90% og så skrue ned under 2,5A - Når
batteristanden så var ved at være lav igen skruede jeg op. Dvs jeg brugte
egenligt batteriet som "spændingsregulator" og lod så strømforsyningen putte
en "passende strøm i

Uden batteri er der ikke liv i noget som helst på pc'en - Jeg kunne så
selvfølgelig forsyne den direkte på batteristikket, med ~14,8V (nominel
spænding på batteriet) Men nu har jeg fået en alternativ pc op at køre så
den gamle for lov at vente på printet ... Så håber jeg at den er flyvende
igen ...

Mvh
Anders Majland

Re: Puf - defekt lader og bærbar
Jeg satte som så mange ganeg før laderen i den bærbare mens der var
strøm på både lader og bærbar - det skulle jeg ikke have gjort. Der
kom en stor gnist og hpfién slog fra (trods det at hverken den bærbare
eller strømforsyning var jordet)

Formodentligt fordi laderen belastede nettilslutningen asymmetrisk da den
døde.

Men resultatet er at den strømforsyningen er død, og den bærbare kun
lettere skadet - men alligevel ubrugelig

Den bærbare (acer ferrari 4005) kan starte op og køre på batteri - men
ikke på en ekstern 19V strømforsyning (Prøvede med en anden)

Batteriet er et li.ion på 14,8volt og stikket har 5 poler (http://
www.notebookonline.dk/shop/batteri-til-acer-14691p.html). Det ene er
lidt længere end de 4 andre så det er nok en nul. Men nogen bud på
hvad de andre er ?

Bl.a. forbindelser til den lille processor i batteriet som holder øje med
ladestatus.

Jeg ved godt at man skal passe på med at lade på et li.ion úden en
lader til formålet - men måske jeg kunne holde lidt kundstigt
åndredræt i pcen via battericonnectoren ?

Der sidder ofte en switch i batteriet, som styres af den lille processor i
batteriet samt den bærbares ladestyring. Styringen i den bærbare vil
formodentlig få en fejlmelding fra batteriprocessoren men derfor kan det da
godt være at den bærbare alligevel vil tage strøm.

Hvilken spænding vil i så gætte på jeg skal tage udgangspunkt i ?
(Imorgen tidlig vil jeg prøve at måle på stikket - og så måske kunne
gætte hvad der er hvad)

Hvis det er absolut nødvendigt at få liv i den bærbare, ville jeg vælge en
lavere spænding (12-13 volt) så batteriet ikke blev ladet, men måske
batteriprocessoren alligevel bliver forvirret.? Det kan måske koste et
batteriet livet.

mvh
JBH

Re: Puf - defekt lader og bærbar
Mål på batteriet hvad spænding det har, + og - r jo markeret,
god fornøjelse - Knud

Knud Madsen

Re: Puf - defekt lader og bærbar
Det/de ekstra ben kunne være til en temperatur sensor. Hvis man lader på
et batteri der er enten for koldt eller varmt, kan man vist nok skade
batteriet.

En anden mulighed er, at der sidder en lille micro processor inde i
selve batteriet. Den pc'er jeg købte sidste sommer, har en cyklus tæller
indbygget, som følger batteriet, og ikke pc'eren, dermed kan jeg se hvor
mange gange batteriet har været op og afladet.

Under alle omstændigheder skulle det være muligt at lade direkte på de
ben, som pc'eren normalt trækker strøm fra.

Mvh.
Henrik

Re: Puf - defekt lader og bærbar

sat fut til elektronik gruppen

[...]

PS Nogen i det storkøbenhavnske der vil leje mig en ferrari 4000
weekenden over vil jeg også værdssætte det ... Skal bare bruge den som
batterilader

PPS lån/leje af en lader der kan putte lidt strøm i er også meget
interessant

Jeg ville købe et extra Batteri og så se, om du ikke kan få en oplader til
selve Batteriet, evt. her hos "http://www.batterier.dk /" så kan du jo også
spørge, om det er mugeligt, at sætte en ledning fra Batteriet til opladeren.
Ledningen burde vel kunne klemmes imellem Batteri og PCens bund, du kunn jo
evt. slibe lidt ved kanten så Ledningen ikke klemmes itu, når Battriet
sættes i PCen? Jeg ville prøve. om det er en alm. strømforsyning, eller en
Ledning fra Batteri til oplader, er vel lige fedt. Ellers skal din Bærebar
til Rep og det bliver sgu for dyrt i forhold til, hvad en Bærbar koster
idag.
Mvh.Jama

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Jeg har fået en pris der hedder 350,- excl moms og forsendelse - det er jo
ikke så slemt. Det er leveringtiden derimod ...

Den bærbare er ikke mere end 2,5år gammel så det er lidt tidligt at kassere
den ... Men hold k**t hvor var den beskidt indvendigt. Det kunne godt ses at
den har været med ude i den virkeligt verden ...... (Teglværker,
glasuldsindustri og alm. maskineproduktion er ikke ligefrem "rene
kontormiljøer")

Men jeg har bestilt en erstatningspc - håber den kommer imorgen

/A

[...]

Prøv denne mugelighed!!

[...]
idag. Det burde kunne gøres på denne måde?
Mvh.Jama

Re: Puf - defekt lader og bærbar

Jeg har sendt flere svar ved en fejltagelse. Jeg svarede til Bærbar Gruppen
og kunne ikke se dem der, sorry.
jama