PTC som termostat.

Jeg bruker en PTC, TO92, plast, som termostatføler. Den er festet til et
sprittermometer av transparent plast ved hjelp av dobbeltklebende teip.

Termometeret , et inne/ute-termometer og kroppen min er skjønt enige om hva
som er rett temperatur, men termistoren krever for høy temperatur når der er
"varmt" ute, og for lav temperatur når der er "kaldt" ute.

Jeg overvåker PTC-en med PC-en, den viser ukalibrert verdi.

Spørsmålet er så:

Hvordan bør jeg montere PTC-en mekanisk for at den skal fungere godt/bedre?

HM

Re: PTC som termostat.

Hvis du kan bruge en NTC istedet, er der her et program der viser hvordam
man temperaturkompenserer

http://www.murata.com/designlib/mcnvs_e.html

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal

Re: PTC som termostat.

godt/bedre?

Nei, det er ikke temperaturkompensering dette gjelder. Det er kun mekanisk
montering for å avspeile samme temperatur som termometerene.

HM

Re: PTC som termostat.

Hmm. her forstår jeg ikke rigtigt hvad du mener. PTC og termometer bør
vel afspejle temperaturen i den omgivende luftmasse eller vædske. Det har
vel ikke noget med monteringen at gøre.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal

Re: PTC som termostat.

mekanisk

PTC-en, en TO92, med to lederer er "limt" til plastplaten på et vanlig
stuetermometer, nær den røde veskebeholderen. Dersom PTC-en og termometeret
ikke raporterer samme temperatur, så har jeg et monteringsproblem, f.eks at
en av dem faktisk måler temperaturen  på veggen og ikke luften.

HM

Re: PTC som termostat.

Ja eller der kan være andre ting der går galt. Hvor nøjagtigt er dit
sprittermometer? Viser det 0C når du sænker det ned i et glas vand af
næsten smeltede isterninger??

Viser de ens hvis du hænger dimsen op i en tynd tråd i lysekronen, her
må man da antage at temperaturen er den samme.

Det er vel ikke sådan at du afsætter effekt i din PTC?

Prøv først at undersøge hvor dårligt dit sprittermometer er.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal

Re: PTC som termostat.

Alle muligheter finnes.

Her er ikke snakk om absolutt nøyaktighet, men det kan være snakk om
repeterbarhet. Jeg måler i området 19 - 21 grader. Kroppen min sier at 20
grader er rett temperatir for meg, ifølge stuetermometeret og
inne/ute-termometeret.

(Ja). Det er revnende likegyldig, jeg skal ikke ha 0 grader i stuen, heller
ikke 100 grader, kokende vann, for den del:-),men det var refferansene den
gang jeg justerte boksen med multiplexer ig forsterker.

Jeg monterte PTC-en som fortalt tidligere, og prøvet meg fram til rett
settpunkt, jeg er havnet på verdien 130, som egentelig ikke forteller noe
som helst, bare at det er den verdien som styrer oppvarmingen.

Det har jeg ikke forsøkt, siden den plasseringen er lite hensiktsmessig, men
jeg søker kvalifiserte gjettinger på en annen mekanisk montering og
plassering.

1 mA over 1K?, nei. Etter databladet, neglisjerbart.

Kjenner du forresten egenoppvarmingen av et TO92 hus?

Det er implisitt undersøkt, 10 termometer i butikkhyllen viste samme
temperatur.

Som sakt, jeg heller mest til monteringsmetode og eller plassering

HM

Re: PTC som termostat.

Hvorfor ikke bruge LM35
http://www.national.com/ds/LM/LM35.pdf
den koster en tyver :)

Hvad er et sprittermometer ?

hva
er
godt/bedre?

jeg havde valgt at bruge en LM35 eller en stribe dioder
sådan som her
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Temperature-Sensor/Temp.jpg

eller
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt25.htm
note: This circuit changes the change of the resistance value into the
change of the voltage using the transistor

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

der

Jeg går ud fra at du bruger Gameport på PC ?
jeg faldt lige over denne her , der er sat 2 100Kohm modstande over for at
øge området
http://www.allthingsspiny.co.uk/Downloads/pcthermometer.pdf
fra siden
http://www.allthingsspiny.co.uk /
pc termometer

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

om

Neidå. 16 stk blir multiplekset inn til en LM358. Analogsignalet går til
analoginngang på en PLS som digitaliserer signalet. Jeg overvåker
digitalverdien via PC-ens comport.

HM

Re: PTC som termostat.

Blant annet fordi elektronikken fungerer tilfredstillende.

Vanlig simpelt stuetermometer med billig spiritus i røret, i motsettning til
de dyrere termometerene som bruker kviksølv.

der

Takk, men i tilfellet mitt er problemet at temperaturføleren har vansker med
å oppfatte stuetemperaturen. Det er altså ikke et elektronikkproblem, kun et
monterings / plasserings-problem