PTC KTY81, egenoppvarming.

Datablad:
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/KTY81-1SERIES_4.pdf

Den har SOD70 hus. Jeg har tenkt å "male" den hvit eller sølv for å øke
egenoppvarmingen. Jeg har ikke funnet aktuelle data for det huset. Hvem vet,
eller kan gi et kvalifisert gjett: temperatirstiging, grader / mW over 25
grader?

HM

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

Kurverne fig. 4 side 8. burde give et fingerpeg.
Ellers prøv at finde en transistor i samme hus, der står normalt termisk
modstand opgivet.

Ove

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

Jeg er ikke istand til å lese egenoppvarming ut av de kurvene.

Jeg har også forsøkt å finne egenoppvarming av tilsvarende hus, (78L05,
BC547)  men ser ingen gjennomgående likhet.

KM

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

Nu bad du om et kvalificeret gæt og det mener jeg godt at kunne få ud af de
kurver:
Under 1 mA er der ingen betydene opvarmning.
Tager vi kurven ved 25 C er modstanden 1 K.
Næste kurve er 50 C her er modstanden 1,2 K.
På kurven 25 C yderst til højre nås ca. 80% af 50 C kurven, jeg antager at
temperaturen her er ca. 20 C højre (45 C).
Effekten er ca. sqr(0,01)*1160 = 0,12 W.
20 C temperaturstigning. 0,12/20 giver 5,8 mW/C.

I følge min databog (MOTOROLA Discrete devises data book 1982) har BC547
5 mW/C.

Som kvalificeret gæt kan det vist godt bruges.

Ove

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

de

Takk. jeg bruker 5,8 med tillegg for sølvmaling. Egenoppvarmingen er ønsket
:-)

HM

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

Nu skriver du ikke hvad du skal bruge det til. Hvis det er til en eller
anden form for styring, regulerings eller måleformål, så findes der
specielle modstande monteret i en lufttom glaskolbe. Jeg ved dog ikke om de
stadig produktseres.

Ove

Re: PTC KTY81, egenoppvarming.

de

Jeg takker for tipset, men i dette tilfellet er det nok en PTC jeg skal
bruke. En helt annen ting er om den angitte typen er brukbar, det må jeg
regne noe på.

HM

Site Timeline