Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvordan ?

Hej Alle.

Jeg har brug for lidt indput /hints/ færdigt kredsløb ;-)

Problem:
Jeg har en Pt100 føler, hvor jeg ønsker et output
på 0-5VDC når temp.er henholdsvis 0-100 deg.C.

Jeg har 5VC som supply, og det er måske? urealistisk at
forvente 5VC ved 100 grader, men ellers, så meget som muligt.
Alternativt kunne en 12VDC blive nødvendigt også ?!

Outputtet fra kredsløbet skal bruges som analog indgangssignal
til en PIC. (10 bit opløsning)
Derfor ønskes så stor variation af spænding da det jo skaber
den største opløsning ifht. PIC'en.

Løsningsforslag:
A: Jeg har prøvet lidt med wheatstone-målebro for at se
om man kunne udkompensere de 100 ohm (0 grader)
Men det skaber vist et problem at få 5VDC ved 100 grader.

B: Måske en op-amp ? Jeg kender lidt til grundkoblingerne,
men mangler lige det sidste i at kunne lave duiagrammet...

Info: En Pt100 føler er 100ohm ved 0 Grader,
og 138,5ohm ved 100 grader.

-Venligst, Bo Andersen.

Re: Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvordan ?

Skal det være en Pt100? Eller er en LM35 meget nem at have med at gøre.
Den har dog kun ene opløsning på 0.5 grad.

Mikkel

Re: Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvordan ?

Hej.
Ikke nødvendigvis, men føleren skal
passe i et dykrør, og desuden monteres udendørs.

Så LM35 ser ud til at være et 'no_go'.
Men tak for oplysningen, måske man kan finde
anvendelse andre steder for LM35, den ser
bestemt interessant ud.

-Venligst, Bo Andersen-

Re: Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvordan ?

Kan nok lade sig gøre

Ikke ved med et par opamps.

PT100 er ikke helt lineær. Du må kunne rette den ud med softwaren.

Benny

Re: Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvordan ?

I slike tilfeller er det alltid snakk om nøyaktighet,oppløsning, avstand
og repeterbarhet med mere.

Du skal ikke håpe på å få 5V ut ved VCC = 5V. Svært ofte blir %V
generert fra en noe høyere spenning. Den kan kanskje brukes? Du har i
alle fall bruk for en OPAMP for å forsterke signalet.

Jeg foreslår at du føder PT100 med en konstant strøm, 1 mA? Liten strøm
for å hindre egenoppvarming, stor strøm for å få stort spenningsfall;
jatakk begge deler :-)

ELFA har konstant strømgeneratorer, under spesialdioder tror jeg. Den er
stor som en 1N4148, eller du kan bygge den selv: 1 transistor, 2 dioder
og 2 motstander.

Du trenger en OPAMP, jeg foreslår LM358, fordi jeg har slike.

1 mA * 138R = 138 mV
1 mA * 100R = 100 mV
Spenningsforskjell, 138mV - 100 mV = 38 mV
Signalet skal forsterkes til 5V: 5000 mV / 38 mV = 131,5 ganger.
Signalet skal ofsetjusteres: et 20 torn potmeter mellom VCC 0f GND,
midtpunktet til OPAMP.
Strø om deg med noen kondensatorer.

Eller finnes der et hav av egnede OPAMPs, 20 på dusinet.

Ofg så en betenkning.
100 grader / 10 bit = 100 grader / 1024 = 0,1 grad / bit. Det blir som å
kjøpe Mercedes for å hente avisen?

HM

Re: Pt100 målekredsløb. 0-100 deg.C. -> 0-5V Hvord an ?

Der findes såkaldte transmittere, hvis formål det er at omsætte
modstandsværdierne for de pågældende temperaturer til 0-20 mA eller 4-20
mA,. hvilke er de normale standarder og sendes videre til temperaturmåler
og/datalogger med følsomhed og kalibrering. Jeg mener, at signalet 0-20 mA
er lineært versus temperatur.
Karsten H. Jensen