PT100

Hey

Der er noget ved PT100 jeg ikke er helt sikker på...

1. Nå man vil måle Temperaturen på en PT100, Gør man ikke det ved at sende
en lille strøm igennem den fra en strømgenerator, og måle spændenigen over
den ?

2. Hvor stor strøm ? 1mA 0,1mA ?

3. Korrektionsledninger, de fås både med 2-3-4 ledninger, hvor er det lige
den korrektion ligger??, jeg regner med det man bruger de ekstra ledninger
til, er at lade strømmen løbe igennem andre lednigner end man måler på ??

4. Den forstærker det skal monteres på, bør vel være en differentiel
forstærker, men et godt CMRR, og kablet vel være parsnoet.... men igen, den
ene side af føleren har vel direkte forbindelse til GND?

5. Skal man bruge nogle overførings kondensatore, eller hedder de
gennemførings eller sådan nolge med gnd i midten og så ind og ud på hver
side, når man forbinder føleren til et print

Er der måske nogle der har et lille diagram liggende, skal have det ind på
en 5V ADC

--
Mvh Kasper

Re: PT100

Jo.

Så lille som muligt, da stor strøm vil give selvopvarmning. Men den nedre
grænse sættes af bl.a. støj.

Normalt bruges firpunktsmåling: To ledninger i hver ende at føleren, een ledning
i hver ende bruges til at sende stræm igennem føleren, de andre bruges til at
måle med. Dermed er ledningslængden og -modstanden betydningsløs.

En instrumentationsforstærker, please.
Føleren har ikke direkte forbindelse til GND, der er en lang ledning imellem.

De hedder gennemføringskondensatorer. De kan ikke skade.

Mvh,        Bo.

Re: PT100
Jeg havde regnet med at først bruge sådan en fyr her, hvor den målte direkte
på PT100 :
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/12157751ssm2141.pdf

dernæst ind i en AD623BR Inst. amp.

Fordelen ved den anden forstærker er den har integreret modstande som alle
ligger på samme chip.. =  højt CMRR

Men ved ikke om det går....
--
Mvh Kasper

Re: Pt100
Kan nogle hjælpe mig.
Jeg har en Pt100 temperatur føler.
jeg vil gerne lave en billig converter 0-10V

Søren

Re: Pt100

Hey...

Du skal lave en strømgenerator og sende strømmen igennem pt100'eren og så
bruge en inst. opam til at forstærke spændingen

Kasper

Re: Pt100
Hey...
http://www.thesunscreenman.com/download/msy0000.pdf

det ser meget smart ud med den 317, men en instrument amp ville jeg
foretrække

--
Mvh Kasper

Re: Pt100

Nu har jeg kun taget et hurtigt kig på det, men bruger de ikke blot
317'eren til konstantstrømkilde?  ;-)
Man kan så diskutere hvor stabil det kan være, men hvis det ikke er
noget højpræcisionsinstrument der skal laves betyder det vel knap så
meget...

Over føleren sidder en spændingsfølger og derefter noget forstærkning -
det ser da umiddelbart ok ud.

- Lars

Site Timeline