PT100

Hej NG

Jeg sidder og roder lidt med PT100 følere, og har i den forbindelse ikke
kunne finde noget info
omkring disse følere på nettet, jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget
strøm (mA) man
normalt kan trække igennem føleren, og hvad det har af indflydelse på
temperaturen.
Er der nogle der har lidt hints eller evt. en god link.

Mvh. Jens

Re: PT100

meget

Databladet for føleren.

Der er mange udforminger af PT100 følere, så du er nød til at se et datablad
for den aktuelle føler.

Re: PT100

datablad
Det har jeg desværre ikke, det er nogle følere der er gravet frem fra
gemmeren
og der er ikke påtrykt noget firmanavn, så det bliver ikke let at finde....

Jens

Re: PT100

finde....

Så kig i diverse PT100 datablade (Kan sikkert findes på RS, Farnell og Elfa)
og find en der ligner. Så vil data være rimelig tæt på.

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Du kan finde en tabel over PT100 modstandsværdier i programmet her:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: PT100
hvis du vil vide mere om temperatur så se http://www.its-90.com /
og http://www.temperatures.com /
http://www.isotech.co.uk/refer.html#journal

--
/carsten

Re: PT100

meget

6 V - ca. 20 mA. Vigtigt ikke at trække så stor en strøm at selvopvarmning
får indflydelse på nøjagtigheden af føleren.
Karsten H. Jensen

Re: PT100

Det var også det jeg ville undgå, som det kører nu trækker jeg kun ca. 1mA
men jeg syntes det hele er lidt følsom, men ved 1 mA ændre spændingen sig
jo ikke meget pr grad.( Jeg skal bruge spændingen til en A/D converter )
20 mA lyder i mine øre lidt meget.....?

Jens

Re: PT100

selvopvarmning

Så puls den, tænd for spændingen i 0.1 sekund og hold derefter 10 sekunders
pause. Dermed har du reduceret effekt med en faktor 100.

Re: PT100

6 V= er standarden for alle PT100 opstillinger. Spændingen skal i øvrigt
leveres af din A/D-converter. Forbindelsen mellem indgang på A/D converteren
og føleren skal være 3 x 1,5# kabel, hvor den ene leder bærer spændingen ud
til føleren og tilsluttes det ene ben. De 2 resterende ledere tilsluttes på
hvert sit ben. Et af benene er således forbundet til 2 ledninger. Man kan
også anvende et 4-leder system. Med et 3- eller 4 leder system kompenserer
man  for modstandstabet i kablet netop ved at tage målespændingen "med ud"
til føleren. Husk på, at skal man udnytte PT100 følernes nøjagtiged (og
dermed opfylde lovkrav til nøjagtighed), spiller brøkdele af en Ohm
pludselig ind i måleresultatet.

Fandt i øvrigt lige et par simuleringsmodstande, hvor 0º C = 100 Ohm og +30º
C = 111,67 Ohm. Det er den rigtige type viklet af manganintråd. Hele
temperaturskalaen kan nok findes et eller andet sted på webbet.

Heraeus i Tyskland er eksperter i fremstillings PT100 følere, endten med
platintråden inddampet i glas, kvartsglas eller keramik (steatit) og i et
hav af dimensioner.

Et firma som f.eks. Rosemount laver PT100 følere i tykfilmsteknik.

Hvilken type eller form, man skal vælge, afhænger udelukkende af måden og
det materiale, der skal måles på.

Som standard anvendes ofte en måleværdiomformer monteret på føleren, hvor
føleren afleverer et 0-20 mA eller 4-20 mA signal beregnet til indgangen til
sådanne signaler på måleapparatet. I en sådan måleværdiomformer er der
korrigeret for ulinearitet.

Så vidt jeg ved, så har de fleste moderne apparater indikatorer, regulatorer
og skrivere) indgange (måske ved hjælp af moduler) for tilslutning af alle
måleværdier, der kan omsættes til en spænding/strøm.
Karsten H. Jensen

Re: PT100

Nej, det er den ikek på en føler med 10 meter kabel (Carlo Gavazzi).

Eller Tempress i Risskov.

Re: PT100

Jeg har lært, at der altid skulle anvendes 3 x 1,5# neoprenkabel til PT100
følere til termometercentraler, der var godkendte af
klasificeringsselskaberne. Disse kabler kunne til gengæld anvendes over
stræk på mere end et par hundrede meter.

Men selvfølgelig er det ikke kritisk ved kortere afstande, og hvor du ikke
skal bruge nøjagtigheder bedre end +/- 1° C. I øvrigt er 4-leder koblinger
også ofte anvendt.

Ok ja, der findes garanteret flere, men det var lige dem, jeg kom i tanke om
i farten.

Karsten H. Jensen

Re: PT100

Er det med 2,3 eller 4 ledninger

Der må max gå 1 mA, da der ellers vil opstå en selvopvarmning.

PT100 -> 0 grader C = 100R.
PT1000 -> 0 grader C = 1000R.

Lav en konstantsstrøms gennerator på 1mA. lav dit
målekredsløb så det evt. kompenserer for lednings tab (lange
ledninger).
Jeg har en table over modstanden i PT100 følere, hvis det
evt. har interesse.

MVH
Brian Lassen

Re: PT100

PT100 tabel

http://www.kp-as.com/opslag.asp?id=4

MVH
Brian Lassen

Re: PT100

Har lige været inde og kikke på ovennævnte link. Det virker som om, du er
"velbefaren" der. Er det et firma, der evt. er dannet eller udsprunget fra
Frode Pedersen & Co. A/S eller eksisterer de endnu?
Karsten H. Jensen

Re: PT100

Frode Pedersen eksisterer endnu - sådan da:
http://www.ametek.dk

- Lars