pt100 - 0 - 5V - Page 2

Re: pt100 - 0 - 5V

Aner det ikke. Jeg har aldrig brugt det. Har bare hørt nogen (fysiklærere)
tale om det.
Karsten H. Jensen

Re: pt100 - 0 - 5V

Saltet bruges til hvis du vil UNDER 0 grader celsius.

Mvh. Uffe Ravn

Re: pt100 - 0 - 5V

Jo, - men netop dette.
jeg havde forstået, at det var præcis nul, man ville finde,
og så forstod jeg ikke saltet.

Erling

Re: pt100 - 0 - 5V

Det er jo så også rigtigt forstået :-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: pt100 - 0 - 5V

Nåh ja, saltvand fryser jo ikke ved 0° C.
Karsten H. Jensen

Re: pt100 - 0 - 5V

I øvrigt, hvad vi nok har glemt at fortælle, så består en PT100 i
almindelighed af et glas eller keramikrør, hvor der på den indvendige side
er pådampet en modstandstråd af platin. PT100 findes også som
tykfilmkredsløb - altså på en lille priontplade i forskellige faconer alt
afhængig af formål.

Du kan ikke bruge kogende vand, da temperaturen stærkt afhænger af lufttryk
og højde over havets overflade. Jo tyndere luft jo lavere kogepunkt.
Karsten H. Jensen

Re: pt100 - 0 - 5V

Jo, ved 1013,25 Hpa.

Erling

Re: pt100 - 0 - 5V

Tja... Is er OK til 0 °C. Du skal blot sørge for at det er en is / vand
blanding af konsistens som grød.
Få isterninger, svømmende rundt i et glas dur ikke.
Teoretisk bør det laves af destilleret eller demineraliseret vand, men rent
vandværksvand giver erfaringsmæssigt ikke større fejl end 0,01-0,03 °C.
Alle forureninger af vandet (her kalk, salt, sukker etc) vil give
temperaturer lavere end  0°C. Kommer du rigtig meget salt i laver du en
såkaldt kuldeblanding der kan blive under -15 °C.
Lufttrykket betyder ikke noget (jvf. vands trippelpunkt hvor trykket er ca.
6 mBar kun har ændret sig 0,01 °C)

Kogende vand er meget mere kritisk mht. lufttrykket.
Så vidt jeg husker, var en af de gamle definitioner af temperatur 100 °C
vands kogepunkt ved 1013,25 hPa.
Jeg har aldrig arbejdet med kogende vand som reference, så jeg ved ikke
hvilken usikkerhed der er ved den metode, men et skud kunne være 1-2 °C,
hvis du ved at lufttrykket er "normalt"  1013 hPa.
Undlad at måle helt nede ved bunden af kedlen og ligeledes i overfladen.
Sørg for at vandet kun lige netop koger og der er god omrøring i beholderen.
Hvis beholderen kan isoleres, så gør det.

Ja, men på usenet er det almindeligt og accepteret at tråde(ne) kan tage
andre retninger

Ikke i min verden. Det ville være rent gætteværk.

Jeg ville låne mig frem til et godt termometer (kalibreret eller ukalibreret
alt efter hvad dit behov er)
Kan du få fat i et gammelt væske (glas) termometer, plejer de at være ret
nøjagtige, og skulle de engang have været kalibrerede, ændrer de sig ikke
over årerne, med mindre de er mishandlet (f.eks. væskesøjlen er brudt, skala
knækket etc.)

--
hilsen Ole

Re: pt100 - 0 - 5V

Ja, ja. Jeg har jo ikke 35 års erfaring men en erfaring, der er 35 år
gammel.

Den skala må je lige checke. D.v.s., at de målemodstande, jeg har, er
værdiløse i dag - lige bort set fra 100 Ohm.
Karsten H. Jensen

Re: pt100 - 0 - 5V

Rolig nu... Hvis du har en testmodstand til 100 °C, skal den iflg IEC751
normerne være:
ITPS-68:  138,5000 Ohm
ITS-90:    138,5055 Ohm

Altså en forskel på 5,5 mOhm, og mon modstanden kendes med den nøjagtighed?

--
hilsen Ole

Re: pt100 - 0 - 5V

jow, jow, jeg har taget en dyb indånding og er faldet til ro - pyh ha'.:-)
Karsten H. Jensen