Pt 100 => 4 - 20 mA

Hej gruppe
I en PLC-solvarmestyring skal jeg bruge 5 inputs fra Pt 100 følere. Kan
nogen hjælpe med diagram til en konverter der har et 4 - 20 mA output ? Evt.
et link til en "billigleverandør", det behøver ikke være samme
kvalitet/nøjagtighed som f.eks. PR Electronics osv.

Mvh  Finn Lange

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

brug 5 stk. SMT160 transistorer istedet, de kan kobles direkte på en digital
indgang, og er meget billigere. Jeg har selv rodet lidt med at lave
styringen til et solvarmeanlæg med dem, men det var på PC
--
Calle

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

digital
Hej Calle

Jeg skal bruge 4 - 20 mA analogsignaler (industri/PLC-standard) til diverse
temperaturmålinger, kan derfor ikke bruge en digital indgang, det er jo kun
on/off.
Det jeg søger er en konverter der kan videregive modstandsændringen i en Pt
100-føler som et 4 - 20 mA signal, skaleret f. eks. 0 - 150 °C.

Mvh  Finn Lange

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

diverse
kun
Pt
Eg har designa ferdig ei slik løysning:

    16 PT100 inn i ein Phoenix moks, skalert og multiplexa til ein
analogutgang.

Mail meg vis du er interessert.

HM

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

Nej, så har du jo ikke læst databladene, den sender digital pulser ud der
varierer alt efter temp. Jeg kender godt til PLC og standardsignaler, da jeg
arbejder med reguleringer hver dag i mit job som automatikmekaniker

hvis du ikke vi spare penge ved at bruge en SMT160, så brug et PR modul.

--
Calle

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

jeg

Ikke for at kværulere, men det kan da være, at udviklinen har muliggjort
andre former for transmission af temperatur- og andre målemetoder.

Hvad så med "i gamle dage"? Så vidt jeg husker var/er transmittere 4-20 mA
og 0-20 mA standard med en DC-strømsløjfe. Fordelene var, at uanset
kabellængde mellem transmitter (placeret f.eks. i det skrå
termineringshovede på et inddykningstermometer kunne kalibreringen foretages
ved instrumentindgangen, så strømsløjfen var det korrekte udtryk for
temperaturen.

De fleste skrivere, punktskrivere, regulatorer og terometercentraler
havde/har transmitterindgang, så man var uafhængig af lineariserede indgang
for forskellige thermolelementervar, samt indgang for PT100, hvor der i
øvrigt også skulle en målespænding med ud på målestedet (tre-lederkobling)
for at kompensere for modstandsforskel mellem lederne i kablet til føleren.
Denne målespænding var ca. 6 V. og var så begrænset for at undgå
selvopvarming af PT100 føleren.

En anden kæmpefordel var/er desuden, at ved følere med thermoelementer var
transmitteren lineariseret til det pågældende thermoelementpar allerede -
eller næsten ude ved målestedet, hvor kompensation for temperaturforsel
mellem det kolde og det varme loddested var nemmere at håndtere, f.eks.
jern/konstantan, Ni-CrNi, Ni-Alumel for set ikke at tale om Pl-PlRd,. I de
sidste tilfælde var det dog på grund af de høje temperaturer (teglværker)
nødvendigt at bruge kompensationskabel fra hovedet til et koldere sted, hvor
så transmitteren kunne anbringes.

MVH
KHJ
(har tidligere arbedet ca. 10 år med temperaturmåling etc., men det var da
også dengang at ruder konge var knægt).

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

bruges stadig

Korrekt

--
Calle

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

jeg
Hej Calle

Jeg har "Googlet" lidt efter data på SMT 160, fin lille ting, men den passer
ikke rigtig ind i mit projekt, en standard digitalindgang på en PLC kan ikke
rigtig være med ved de 1 - 4 kHz den har som output, ligeledes er spændingen
på 5 -7 volt ikke helt passende til det øvrige signalniveau på 24 V DC, den
er nok bedre egnet hvis mal vil lave styringen med en PIC-kreds ell.
lignende.  Det ser dog ud til at jeg nu har fundet en løsning med de links
Christian har postet.

Mvh  Finn Lange

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA
How, jeg havde da glemt, at den var 5V undskyld

--
Calle

Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

Evt.

Her kan du finde flere rigtig gode app. notes med bla. RCV420 og XTR10x.
Disse kan fås som gratis samples.

http://focus.ti.com/analog/docs/analogtechdoc.tsp?navSection=app_notes&templateId=3&familyId50%8

Fx. disse:

http://www-s.ti.com/sc/psheets/sboa017/sboa017.pdf eller

http://www-s.ti.com/sc/psheets/sbfa007/sbfa007.pdf

--
mvh/rg. Christian
Re: Pt 100 => 4 - 20 mA

http://focus.ti.com/analog/docs/analogtechdoc.tsp?navSection=app_notes&templ
ateId=3&familyId50%8
Hej Christian

Tak for linkene, det ligner et lille loddeprojekt til de mørke
efterårsaftener.

Mvh  Finn Lange

Site Timeline