PSU til audio

Når man bygger lidt audioudstyr ind imellem, ja så render
man ind i mange facts, fornuftige ting og myter/rygter.

Bl.a. fremhæves PSU A på dette billede
http://www.sandcastle.dk/artikler/PWR.gif
frem for PSU B.

Er der en fornuftig forklaring der gør at A er at foretrække ?

Max

Re: PSU til audio

Hvis jeg må byde ind, vil jeg umiddelbart mene at A er mest støjsvag når
der tænkes på det brum der kan fremkaldes af de ripplestrømme der løber
i ledningerne mellem transformatorens midtpunkt og kondensatorernes
midtpunkt. Mit bedst argument er at det er vanskeligt at få begge grene
til at være helt symmetriske.

Det er en pulserende jævnstrøm med nogle udtalte spidser der lader
kondensatorerne op og der skal ikke være ret meget modstand imellem
kondensatorerne i midtpunktet eller asymmetri i transformatoren førend
hele strømforsyningen (B) er overlejret med en svag ripple der
indeholder ganske mange harmoniske af netfrekvensen.

/Lars

Re: PSU til audio
Hej Lars

Det lyder plausibelt og er måske en grund til at vælge netop den
løsning, personlig kan jeg også lide den da belastningen på hver
bro jo er meget mindre og dermed bliver de ikke så varme.

Max

Re: PSU til audio

Strømmen går jo gennem 2 dioder i løsning B, men kun 1 diode i løsning A. Så
man spilder bare en ekstra diodespænding, og varmer dobbelt så meget til
sammen.

Kan iøvrigt ikke rigtig se hvor den ripplestrøm skulle blive et problem, der
er jo kun én stelledning ud af PSU'en. B er vist det man kalder 'strømløs
stel', men hvor går den fatale strøm i A?

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: PSU til audio
mme der
sning A. SE5%20

Lad os sige at ripple spE6%ndingen er 1V. Med opamp/forstE6%rker pE5% 100dB=
 PSRR er effekten pE5% udgangen 10uV. Kan man mon hF8%re det?

/Klaus

Klaus

Re: PSU til audio

Sikkert ikke. Dog kan jeg høre noget mindre end 10uV i en høretelefon ved
3-4kHz. Ved 100Hz ripple plus overtoner er det nok til at overhøre.

Men hvordan er A forskellig fra B mht. ripple?

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: PSU til audio

Tjaeh... - Religion / politik...
Det er vel et spørgsmål om du helst vil ha' risiko'en for trafo-ripple
eller diodestøj i stelvejen...!!?

/ Lars

Re: PSU til audio
Hej Lars

Det er som om der aldrig er "en" rigtig løsning, det er
altid et spørgsmål om prioriteter :)

Max

Site Timeline