psu -> alm trafo, how to do? - Page 2

Re: psu -> alm trafo, how to do?

www.greenline.dk : Tridonic TE-S 105W, 258,20 + moms ..

www.elministeren.dk : Elektronisk Trafo 35-105W, 235,00 incl moms.

Det skulle også undre mig om du ikke kan finde nogle stykker hos farnell
eller RS components ..

Ellers kan du jo gå ind til din lokale elektriker og bede om at få en 105
Watt transformer ..

~~Frank .,

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Vejle RC, skal have 318,-  incl. det frække.. for en god gammeldags kerne.

Det må kunne gøres billigere, elles må jeg mokke 19 spost op i serie, og
montere dem direkte på lysnettet ;o)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Jeg fandt en gang en lille switchmode der kunne trække melem 20 og 105
watt til 150 kr i en ide-møbler.

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Jeg plejer at købe et komplet sæt hos fætter Harald og så
smide lamperne ud, sådan et sæt koster 150 kr.

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Har du overvejet at købe 230V halogen spots istedet :-)

Jeg mener at have læst et sted at 12V halogen spots helst skal have
12Vac. Hvis du kobler dem på en computerstrømforsyning med 12Vdc vil det
måske påvirke levetiden af de enkelte halogen spots.

Mvh.
Rune

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Rune

Hvis du har læst det, ja så må det være lige omkring den første
april, det er ihvertfald en and.

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hejsa,

Kan du da underbygge _din_ påstand??

/C

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Det kan Ohm's lov da nemt klare ...

Effekten er den samme om det er 12v DC, eller AC

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hejsa,

Ohm's lov: U=R*I    (Intet "P" eller "J/s")

Jeg tror også du skal have blandet Joule ind i det, selvom det godt kan
blive temmelig svært, da han er død.....;-Z

/C

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Claus

Jeg kan fortælle at jeg gennem de sidste 30 år har været med
til at bruge mange tusinde halogenlamper i varierende størrelser,
nede fra 5 watt op til 500 watt typer, blandt andet til filmfremvisere.
I sammenhæng med brugen af halogenlamper dukker levetiden
jo op som en væsentlig faktor, at skifte lamper er jo en stor
omkostning både til lampen og ikke mindst til manden der skal
gøre det, og anlæget står jo stille når lampen springer, så leve-
tiden er noget man bekymre sig meget om. Jeg har samarbejdet
med Osram, Philips, Sylvania, Oshia, Guerra, GE og en del
andre lampeproducenter. Jeg har bladret igennem tusindvis
af datablade. Har diskuteret alle mulige former for spændings-
forsyning af disse lamper, og jeg har aldrig hørt eller set noget
der kan underbygge en påstand om at levetiden skulle påvirkes
af om spændingen er AC eller DC.

Hvis man vil have sine lamper til at leve længe, ja så laver man
en konstantstrømsgenerator og forsyner dem med 95% af den
påtrykte spænding.

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Her er så lige en 'ikke' underbygget påstand....

En faglærer på teknisk skole fortalte i sin undervisning om levetid på
lamper. og hans påstand var at en underspænding på op til 5% ville forkorte
lampens levetid, og en underspænding på over 5% igen ville forlænge lampens
levetid .. set i forhold til nominel spænding for lampen.

Er der andre der har hørt det ? (det kan være den kan underbygges)

~~Frank .,

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Er der ikke en der kan scanne den normograf der er i de
gamle kataloger fra Radio Parts, jeg savner den sådan.

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

den fra de gamle røde kataloger ?

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Jan

Ja, må have været i sidste gang omkring katalog nr. 16

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Jeg skal senere idag ind forbi mit gamle firma, så jeg kigger lige om
den røde bog står der endnu, så scanner jeg siden til dig

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Jan

Ville være virkelig lækker, og i en rimelig høj opløsning, please.

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Ja, men jeg forstår så ikke den lange levetid jeg har på de halogenpærer
der sidder over mit sofabord. De er 3½ år gamle nu og kører næsten hver
aften på opstartsstyrken (touchdæmperen starter op på ca ½ niveau).

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Frank

OSRAM skriver følgende på deres hjemmeside.

A change of voltage on 5% dimming has the following effect:

Half, resp. double the life span
15 % change of light power
Longer life duration
8 % change of performance
3 % change of current
2 % change of colour temperature

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Det må så blive et 'nej' .. fra Osram ..

~~Frank .,

Re: psu -> alm trafo, how to do?
Hej Rune

Har lige støvet igennem Osram's hjemmeside og opdaget at der faktisk
er lidt sandhed i det der står her, men kun lidt.

Osram omtaler at 230 V halogenlamper med lav effekt kan forventes at
leve kortere hvis de forsynes med DC, det har noget med den øgede
materialetransport i tungstens filamentet at gøre. Men denne effekt
er ikke tilstede ved lavspændingslamperne da deres glødetråd er
meget tykkere.