psu -> alm trafo, how to do?

Jeg har lige futtet en trafo af, som drev nogle 12V halogen spots..
problemet var at den var på 60W det passede fint til 3 stk. 20W spots
Men da jeg skiftede til 35W spots, så holdt den ikke længe..
der var ingen elektronik i kassen ud over selve kernen med een primær, og
een sekundær vikling..

Så fik jeg den ide, at jeg kunne tage en PSU fra en PC, men hvordan får jeg
den til at køre, uden at være mokket på en bundplanke?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Kortslut en 13 og 14

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Prøvede med en skumpaq, men der sker ingen ting - blæseren starter ikke, og
der er kun ca. 5V over ben 10 og ground, målt ubelastet.

Jeg fandt også en AT psu, og prøvede at luse samtlige ben kombinationer,
heller ikke her startede blæseren..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: psu -> alm trafo, how to do?

en AT PSU skal ikke Luses ..

~~Frank .,

Re: psu -> alm trafo, how to do?

nej, men uden belastning på 5V starter den ikke, jeg mener at man skal
trække over 100mA før den starter, har selv belasted min med nogle
5watts modstande.
Det virker fint.
mvh Erik

Re: psu -> alm trafo, how to do?

ATX forsyning, eller spumpaq egenopfindelse ?

AT bør starte uanset hvad.

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Der er ATX bundplanke stik på, PSUen har ATX formfaktor..

Well det ved min PSU ikke..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: psu -> alm trafo, how to do?
:

hvis den leverer pulver nok ud på 12v kan du, ellers ikke
(du skal vist op i en mindst 300w model)

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Man kan ikke bruge Watt angivelsen på en PSU til PC til ret meget.
Det kommer an på hvor mange A 12V linien kan levere, i dette tilfælde skal
der bruges 8.75A som absolut minimum og helst mere for undgå overbelastning.

Mvh
Benjamin

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Der kan være en grund til ordvalget "pulver nok ud på 12v" ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Jow jow, men du fulgte sætningen op med at der nok skulle mindst en 300W PSU
til..
En 250W kan sagtens gøre det.. Og finder/har man en god 200W kan den såmænd
også klare opgaven ;o)

Mvh
Benjamin

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Yepper -  ingen af de 200/250w modeller jeg har på lager øffer mere
end 10A ud på 12volt - 300w æskerne gør

Hvis du kører max load på 12volten alene, gider de typisk ikke lege
med

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: psu -> alm trafo, how to do?

10A er også nok, der skal jo "kun" bruges 8,75A til at drive 3 x 35W spots.

Mvh
Benjamin

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Det er vel også god latin at belaste 5 Volt udgangen på sådan en
sag da det er den der bruges som reference ?

Mvh Max

Re: psu -> alm trafo, how to do?
jeg

Hvorfor ikke købe en ordenlig elektronisk trafo til dine spots?? som både er
godkendt til det, og overholder alle lovkrav. samt ser lidt bedre ud..

Computerstrømforsyninger larmer generelt .. og hvis du skulle få den geniale
ide at du vil lysdæmpe dem, så er du nok på herrens mark ..

~~Frank..

Re: psu -> alm trafo, how to do?

er
geniale

Så kan han jo lave et 2 trins dæmper 5V/12V ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Hvis vi skal op ad den vej  .. så kan han faktisk lave 5 - 7 - 12 - 17 Så er
der nok blus på ....:-)

~~Frank,.

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Hvis du vil bruge -12 skal du huske at der sjældent er meget strøm at
hente der....

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Ja du har ret .. men jeg kunne jo også bruge -5 volt .. men der er jo
heller ikke noget at hente ..

Jeg havde lige i skyndingen glemt ., at de kører med fælles ground...

5 - 7 - 12 volt må svaret så være . ..

~~Frank .,

Re: psu -> alm trafo, how to do?

Hvor, og hvilken pris?

PSUen er da Ce mærket ;o)

Det er et spørgsmål om viften..

Den geniale ide får jeg ikke, jeg skiftede jo netop fra 3*20W til 3*35W
spots, for at få mere lys..