PSU ?

Hej gruppe,

Sidder lige og fumler med nogen LEDs der sidder i serie, for en
sikkerhedsskyld ville jeg lige se udgangseffekten på PSUen jeg skal brugem,
den lå på omkring 10-11 VDC selvom det dog er en 9VDC 1200 mA - det er vel
fordi den ikke er stabiliseret den giver mere eller er det mangel på
belastning.

Kan jeg regne med at når den kommer under belastning så vil den holde sig på
9VDC (~ 0,5 VDC).

Serien består af 3 x 3,3V 350 mA LEDs, hvis det er helt korrekt skal jeg vel
også måle modstanden i ledningerne jeg bruger, den LED der kommer til at
sidde i midten får lidt længere kabel end de andre.

Ydermere ved jeg der findes et lille program her på nettet som der er en
dansker der har lavet, det kan lave en masse udregninger lå/ligger på
get2net.dk nogen der har linket?

På forhånd tak

Re: PSU ?

Du kan sikkert godt regne med at den falder til 9VDC når du belaster
den med de 350mA du skal bruge.

vel

Med de strømme og ledningslængder du arbejder med er modstanden i
ledningen så lille at den er ubetydelig, så glem den hvis den er under 10
meter.

Du tænker helt sikkert på MiscEl, hent den på
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
det er et uundværlig program for enhver hjemmefusker, og prof. for den sags
skyld også.

Mvh Max

Re: PSU ?

<KLIP>

Det bliver så 3 * 350mA

<KLIP>

sags

Det var lige netop det program, det er suverænt til hjemmebakseri takker
mange gange.

Re: PSU ?

Nej, da du seriekobler dine lysdioder, bliver strømmen 350 mA, men
spændingen over dem bliver 9,9 V.

Jeg går ud fra at du seriekobler dem for at undgå seriemodstande.

Mvh Max

Re: PSU ?

<KLIP>

Sig det til min laboratorie strøforsyning den siger 1 Amp når jeg skruer op
på 9,9-10 VDC

Både og... Men mest fordi jeg har et par 9VDC PSUer man skal spare hvor
spares kan :o)

Re: PSU ?
Hej TGD

op

Jeg kan så fortælle dig at hvis der løber 1 Amp gennem dine lysdioder, så
gennemløbes de alle 3 af 1 Amp, og det betyder at du er ved at ødelægge
dem. Strømmen gennem dioderne stiger uhæmmet indtil de ødelægges når
man øger spændingen, derfor bruger man normalt en modstand til at begrænse
strømmen. Og når man seriekobler dem, ja så løber strømmen jo gennem
alle sammen, så strømmen skal være 350 mA hvis det er det der er opgivet
på lysdiodernes datablad.

Mvh Max

Re: PSU ?

<KLIP>

Kan godt se hvad du mener, men hvis du har 3 dioder der forbuger 350 mA
bliver total forbruget 1050 mA, jeg har snakket forbi dig sikkert i mangel
på viden...

Hvor stor kapacitet skal en modstand have for at kunne klare de 3 dioder?
Det skal vel være 3 x så meget som ved en enkelt (siger min sunde fornuft).

Re: PSU ?

begrænse

Jeg tror problemet er, at du "lytter" forbi Max. Du seriekobler dioderne
nævnte du selv i starten af indlægget, og det vil osse være langt det
smarteste at gøre. Hvis du skulle finde på at parallelkoble dem, så er det
korrekt, så får du et hulens til strømforbrug, men hvem vil du glæde med al
den effekt du kommer til at afsætte i seriemodstandende, i omegnen af 2,5
Watt pr. stk. (sorry, det er kun hovedregning, så nogen vil nok gi' mig på
puklen, hi).
Hold dig blot til seriekoblingen, så er alt fjong ;o)

MVH
Ebbe

fornuft).

PS. En modstand har ikke kapacitet, det har en kondensator.... En modstand
har resistans

Re: PSU ?

<KLIP>

Hvad kalder man det så - ved godt hvor stor modstanden skal være (Ohms lov)
men en eks. 6ohm 0,25W modstand vil da helt sikkert brænde af i min
serieforbindelse. Tolerance....

Re: PSU ?

Ordet du leder efter er nok effekt.

Det er ikke sikkert, din modstand brænder af. Det afhænger af
spændingsfaldet over den. Du skal regne ud, hvor stor effekt, der
afsættes i modstanden. Det gør du med følgende formel:

P = U * I

Du skriver, at din forsyning er normeret til 9V ved 1200 mA, og at du vil
have 350 mA gennem dine lysdioder. Når du kun trækker 350 mA, så giver
forsyningen nok ikke 9V, men en højere spænding, som du er inde på. Lad
os antage, at der kommer 11V ud af den. Hvis spændingsfaldet over hver
hver diode er 3,3V, så får vi:

Spænding over modstand:
U = 11V - 3*3.3V = 1.1V

Der løber 350 mA gennem modstanden, hvorfor effekten bliver: P = 1.1V *
0.35A = 0.38 W

Så du kan f.eks. have 2 0.25W modstande parallelt.

Modstandens størrelse skal være:
R = U/I = 1.1V/0.35A = 3.1 Ohm.

Hvis du vælger at sætte to parallelt, så skal du altså vælge et par 6
Ohms modstande.

Håber det hjælper lidt.

Jonas

Re: PSU ?

Det vil jeg huske... Har altid sagt kapacitet uden nogen der har korrekset
mig.

<KLIP>

Det gør det... Skal huske at forklare mig en del tydeligere ved et andet
spm.

Re: PSU ?
Hej TGD

Lad os istedet for koncentrere os om den effekt der bliver brugt, så kan
du måske se meningen med det jeg siger.

1 lysdiode har en spænding over sig på 3,3 V og gennemløbes af 350 mA,
dermed er den effekt der afsættes i den efter Ohm's lov (effekt er lig
spænding
gange strøm) 3,3 * 0,35 = 1,155 W.

Hvis vi så seriekobler 3 lysdioder og øger spændingen 3 gange til 9,9 V og
bibeholder strømmen på 350 mA bliver resultatet 9,9 * 0,35 = 3,465 W.

Som du vil se bliver effekten 3 gange så stor, men strømmen forbliver
den samme.

Du behøver ingen modstand.

fornuft).

Skal vi ikke gemme din sunde fornuft til du har lært at forstå Ohm's lov :)

Mvh Max

Re: PSU ?

<KLIP>

:)

Har bare snakket forbi dig, er helt uptodate med Ohms lov, jeg var/er kun
interesseret i total forbruget.

Site Timeline