PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt

Hejsa

Er der en der ligger inde med et diagram til en simpel psu 1 Amp, men
variabel mellem 0 (0 og ikke 2, et eller andet:-) ) og 15 volt.

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt
Hej Allan

En LM317 hvor du laver en -1.25 volt forsyning, så du kan trække styrebenet
1.25 volt under stel (minus ud), så kan du gå helt ned på nul volt ud.

Mvh Hauge

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt

Lyder da kanon :-)
Er det noget du har et diagram over også??
Der skal ikke være andet end at man kan skrue op og ned for volten..

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt
Hej Allan

Jeg tror du kan bruge det her som ledetråd:
http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Power-Supply/Power-Supply.htm

Mvh Hauge

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt

Mindes forøvrigt også at der er en applicationnote i databladet fra National
Semiconductor, hvor lige netop det bliver lavet.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/8619/NSC/LM317.html
Side 15 i pdf'en.

Mvh Hauge

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt

Kan man ikke være så grov at man blot kobler 2 dider i serie med
udgangen og så har et spændingsfald på den måde?

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt
Hej Claus

Det kan man sagtens, men så mister du de 2 dioders tab i toppen i forhold
til ladelyt-spændingen.

Mvh Hauge

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt
Klaus D. Mikkelsen kom med denne ide:

Hejsa Klaus, så lige din signatur, det er modeltog det skal bruges til,
et par af mine venner køre med det i flensborg.

Re: PSU 1amp, Variabel 0 til 15volt

Til modeltog skal man da bruge PWM og ikke en linær regulator.