PS EA-3013S

Jeg har en gammel strømforsyning (se subject) som jeg ikke kan finde
noget information om på nettet.
Forsyningen tænder, der lys i knappen, relæet klikker, der ligger
spænding på de store transistorer og der ligger spænding på ic'erne,
men jeg får ingen spænding ud og kan ikke stille på regulatorerne??
Hjælp venligst??

Re: PS EA-3013S

er det ikke en labratorie forsyning ?
kan du måle nogen spænding på Basen af transistorerne ?
hvad gør det relæ der "klikker"  ?
hvad hedder IC'er  723 måske ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jo det er en labratorie forsyning (Labor netzgerät).

Transistorerne er 2 stk 2N3055, der er loddet en modstand imellem base
og emitter på begge transistorer og jeg kan ikke måle nogen spænding
på base eller emitter men masser på kollektor, lyder det helt
mærkeligt?

relæ'et siger klik og man kan se det vipper ned og skaber kontakt, men
det vipper også op igen.

Ja IC'er hedder 723, kan det være disse der bare skal udskiftes? Da
jeg mener de bliver forsynet som de skal, det er dog svært at bedømme
da jeg ikke kan finde nogen diagrammer etc. Men har dog fundet data på
ic'erne.

Re: PS EA-3013S

Min Meget simple opbygget opbygget Labforsyning også på en 723, der har jeg
risted kredsen en 2-3 gange når jeg har kørt med en linak actuator, jeg tror
det sker når jeg stopper den pludseligt .. kortslutter motor terminalerne,
så tror jeg den smider en mæn transient af sted... men er ikke helt sikker..

Den gav bare 0V ud uanset hvad.. og det var nok at skifte kredsen

Kasper

Re: PS EA-3013S

Kun hvis der er spænding på basen åbner kollektor emitter strækningen
og du for spænding på emitter
de to 2N3055 sidder som serie regulator (højst sansynligt Parallel hvis der
kun er en udgang på strømforsyningen )
er der flere udgange på strømforsyningen bruges en til hver

kan du komme til at Ohm'e dig ( eller måle spænding) så du kan finde ud af
hvad det relæ
laver ,altså hvad det slutter (bryder) for

der kan være trukket for stor strøm fra IC'er så brænder de af ,men derfor
er der jo aligevel
forsynings spænding til dem
det du skal måle er spænding fra  trafo og frem til ensretter ( AC) på den
anden side af ensretter (DC)
hvis der er flere udtag på transformatoren bruges en sikkert til at forsyne
IC'er ,
du skulle også kunne få et overblik over hvordan den virker ved at se på
datablad for 723
især Aplications examples er til stor hjælp , fordi din strømforsyning er
opbygget stort set
som et af Aplications examples ,hvis du kan regulere ned til 0 V så har den
måske det
man kalder et negativ klamper kredsløb , men en ting af gangen ,altså igang
med at måle måle og måle
men se på datablad for 723 ,så vil du hurtigt finde ud af hvordan den virker

håber du for den til at "spille" :)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Så spiller den :) :)

relæ'et slår til når man skruer forsyningen op over 15V, hvilket jeg
jo burde have sagt mig selv :)

Det var 723'erne der skulle udskiftes. Så det var jo nemt nok, det var
nu også min første tanke, men jeg skulle lige have dem fundet.

Men nu vil jeg da måle på den mens den virker, så kan jeg jo håbe på
at blive en del klogere :)

Site Timeline