Prototyping?

For laang tid siden, da jeg bygget 8K RAM-kort av 1Kx1 rambrikker brukte
jeg "Wire wrap".

Senere har jeg i det alt vesentlige brukt VERO BOARD og lodding av
ledninger. Dette synes jeg er for tidkrevene.

Hva andre metoder er brukbare til prototyping? Hva er det "vanlige" nå?
Det er også snakk om "engangsløsninger".

HM

Re: Prototyping?

Fotoprint.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Eller få dem lavet ude, men det koster lidt mere end en stump fotoprint.

Brian

Re: Prototyping?
Hej Harald

En printfræser, en lækker løsning :)

Mvh Max

Re: Prototyping?

300 kr for 10x16 cm dobbelsidet gemmempleteret print med loddemaske og
silketryk:
http://www.olimex.com/pcb/index.html

Du kan sagtens have mange print for de 300 kr, bare de kan være indefor
10x16 cm

--
Nyttige elektronik links:
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Re: Prototyping?

Olimex laver nogle fornuftige print. Der er nogle stykker ud af 10 print
der har dårlige via der knækker eller at der sker pad-lifting under
normal montering. Jeg har dog desværre oplevet, at printene slog
sig/blev tykke ved bølgelodning.
Og ca. 300 kr for et eurocard (160x100mm) er sgi billigt.

Jeg vil dog lige slå et slag for pcbcart.com. Det laver nogle fantastiske
print, og her fåes 5 stk. eurocard print for $26 ved 15-dages levering.
Bestillingssiden kan godt være lidt tricky, men jeg sender ofte bare en
email med gerber-filen vedhæftet.
Og man kan selv vælge farven på laklaget ;-)

Cheers,
Mikael

Re: Prototyping?

Lille rettelse:

Prisen er ca. $26 for et eurocard, og $45 (ca. 270 kr) for 5 stk. eurocard
af samme plot.

Cheers,
Mikael

Re: Prototyping?
Hej

Hvad så med fragt og told...?

Jens

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Prototyping?

Hvis de bor udenfor EU (de regner i $$) kommer der foruden fragt også
told og moms oveni.

Bo //

Re: Prototyping?

+ 1 - 3 uker ekstra leveringstid : (

HM

Re: Prototyping?

Leveringstiden var ikke noget problem overhovedet! De leverede indenfor de
angivne 15 dage (i begge tilfælde jeg har bestilt).

De 5 stk. print jeg fik leveret blev til ca. 390 kr. alt inklusive. Det
var det beløb jeg overførte med Visa-kortet.
Det er måske ikke så ofte der er behov for 5 stk. - og især ikke i
forbindelse med prototyping, men ved 2 stk. print og opefter kan det kun
blive billiger (og bedre!!!) end Olimex IMHO.

Grunden til at pcbcart blev nævnt fra min side var pga. af printenes
gode kvalitet. Derfor synes jeg fabrikanten var værd at nævne.

Cheers,
Mikael

Re: Prototyping?

Her i Norge er problemet noe annet. Ved forsendelser fra utlandet der
verdien er over N.Kr 200 skal der betales 25% merverdiavgift. Det fører
ofte til en tidsforsinkelse på 1 - 3 uker, - og så et ekspedisjonsgebyr
til spedisjonsfirmaet. 15 dager + 3 uker er ikke akseptabelt når det
gjelder utvikling og rene test / prøveoppstillinger. Prisen er en, for
meg, udiskutert sak.

HM

Re: Prototyping?

Når sælger bor uden for EU burde der også komme en regning fra Skat på moms
og evt. told.
Så vidt jeg kan se er der her tale om et firma i Kina, så det virker
underligt at du ikke har betalt moms og told (opkræves når varen kommer til
Danmark, så det kan ikke være inkluderet i det beløb der er trukket på dit
Visa-kort).

Re: Prototyping?

Det kommer an på hvilken aftale pcbcart har med Danmark (jeg siger ikke
det er sandsynligt pcbcart har en aftale), og et godt eksempel er
amazon.com. De opkræver dansk moms og told ved bestilling (gjorde i hvert
fald for 2-3 år siden da jeg bestilte). Hos Amazon.com fremgår det
tydeligt af faktura, men hos pcbcart bestilte jeg i begge tilfælde via
email, og modtog faktisk aldrig nogen faktura. Derfor kan jeg ikke sige
hvad de ca. 390 kr. dækker.

Men hey, det kan også være jeg er heldig... jeg regner i hvert fald ikke
med at Skat finder og punker mig efter næsten 9 mdr. Og på den anden
side, hvor stort kan beløbet lige blive :-) (Måske jeg er faldet for en
petitessegrænse...)

/Mikael

Re: Prototyping?
hehe... hos SKAT?? lyder usandsynligt... :-)

Rasmus
Re: Prototyping?
Hejsa,

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/ehandel8/uden-for-eu /

??

/Claus

Re: Prototyping?

Der er en bundgrænse for afgiftsfri indførelse til EU.

Asiaterne er _RET_ dygtige til ved at uheld at deklarere værdien under denne
grænse, for som de siger " we like returning customers..."
Kald det snyd eller hvad du vil. Måske er bundgrænsen bare sat for lavt...

Lars / Viborg

Re: Prototyping?

Bagatelgrænsen for toldfritagelse er så vidt det ses dkr. 80,-

/C

Re: Prototyping?

Jeg takker alle sammen.
Vi har nok forskjellig oppfattelse av begrepet "prototyping".

Det dere snakker om, kaller jeg "prøveprint". Jeg er istand til å
fremstille slike selv, som enkeltsidige og uten gjennompletering.
Ulempen ved prøveprint er at de er lite egnet til revisjoner, et par nye
komponenter og bytting av et par lederer.

Men takk alike vell.

HM

Re: Prototyping?

Overfører et screendump til CNC-kontrolleren, scalerer det og trykker på
start...

efter 5 min. har man sit prototypeprint.

Hvis det skal være dobbeltsidet, skal det dog overføres som hpgl, .plt eller
.eps , for at være nøjagtig nok...

Lars / Viborg