PROMMER

Hej NG...

Lige et hurtigt spørsmål fra en absolut begynder på området.

PROM=Programmable Read Only Memory kan kun læse fra kredsen.
EPROM=Erasable osv. kan lægge ny software ned i kredsen.

Men hvad er en FLASH PROM for en størrelse.........?
Er det det samme som en EEPROM eller hvad........?

Håber i har tid/lyst og lejlighed til et svar, jeg er frygtelig nysgerrig
på området....   ;-)

M.v.h. søren.....

Re: PROMMER

EEPROM er Electronically Erasable (and) Programmable Read Only Memory.

(EEPROM er nemmere at sige...)

EPROM kan omprogrammeres, men ikke uden ekstra udstyr - det kan EEPROM
derimod. PROM kan programmeres, men kun én gang. Dette foregår typisk ved
at et antal forbindelser brændes over, hvorefter et fast mønster er præget
i kredsen.

Flash ROM (eller FEPROM) kan slette store dele af kredsen samtidig, og
skrivehastigheden er derfor (typisk) bedre end ved EEPROM.

I øvrigt eksisterer udtrykket EAPROM (Electronically Alterable Programmable
Read Only Memory), der dækker over alle slags ROM der kan omprogrammeres.
Hermed både EPROM, EEPROM og FEPROM.

Der tages forbehold for at jeg skriver dette i en kort pause i
eksamenslæsningen, og at det er ved at være længe siden jeg har beskæftiget
med med emnet. (og aldrig andet end teoretisk)

Håber det kan bruges alligevel :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: PROMMER

Ja, det er grundlæggende det samme. Flash er eeprommer hvor
man har sænket programmeringstiden betydeligt, typisk ved
at en større datamængde kan gemmes på en gang.

BTW  jeg har det ikke godt med at butikkerne kalder det flash-ram,
det er flash-rom! - men det er selvfølgelig blot ordkløveri.

Ivar

Re: PROMMER
ROM, er maske programeret.
PROM, er en engangsprogramerbar device.
EPROM, kan somregel slettes ved brug af uv lys ved 254nM.
FLASH PROM / RAM er en device der kan slettes i sekmenter, elektrisk, og så
genprogrameres, et sted imellem 10.000 til 1.000.000 gange.
EEPROM, er ved at udgå, til fordel for FLASH, kan slettes i et hug,
elektrisk.
Jørgen

Re: PROMMER

Der findes også "SEEPROM" hvilket er Seriel EEPROM - de fylder somregel
noget mindre end en alm. EEPROM, dem jeg har haft fat i var 8 bens IC-er, og
arbejde med I2C protokollen :)

Brian

Re: PROMMER
Vil det sige, at en EPROM programmerer man ved hjælp af UV-lys,
medens en FLASH-PROM programmeres ved hjælp af elektriske

Re: PROMMER

Ikke programmeres, men slettes med henholdsvis UV-lys eller elektrisk..
De programmeres alle i en programmeringsenhed..

mvh
Preben Larsen

Re: PROMMER

Nej, fælles for alle PROM er at de bliver programmeret elektriskt,
forskellen er hvordan indholdet bliver slettet/erstattet... Ved EPROM bliver
indholdet _slettet_ med UV-lys, mens en EEPROM kan slettet elektriskt,
indholdet i FLASH-ROM og SEEPROM kan _erstattes_ elektriskt, du slipper
altså for at slette alt indholdet for at fylde nyt i :)

Brian

Site Timeline