Projektorlampe

Hej i gruppen,

Jeg har en projektor som pludslig ikke virker mere. Den har kørt 400 timer,
men burde efter forhandleren køre 2000 timer inden lampen går. Den er over
2½ år gammel, så der er ikke mere garanti/reklamation. Men jeg er lidt i
tvivl, om det er pæren, der er i stykker, da det ikke er en helt almindelig
pære, hvor man ellers nemt kan se, at glødetråden er brændt over.

Da jeg ikke ligefrem er et teknisk supergeni, ville jeg spørger her i
gruppen om, hvis jeg måler modstanden over lampens + og - poler, ville der
så ikke være en mindre modstand end uendelig, hvis den stadig virkede? Eller
kan der være noget specielt ved projektorlamper, så man ikke bare lige kan
checke det på den måde?

I hvert fald måler jeg uendelig eller O.L.

- rick -

Re: Projektorlampe

Det er også normalt nok, for der er ikke forbindelse i den ved så lav
spænding. Det er en gas der lyser i den, og den leder først når spændingen
bliver højere.

Kommer der nogle blink eller noget svagt lys når du tænder den, før den går
ud? Hvis der ikke gør kan det være strømforsyningen til pæren der er i
stykker. Ja, det kan selvføligelg også være alt muligt andet. Men hvis det
kun er pæren plejer der at komme nogle 'startforsøg' når man tænder.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Projektorlampe

Okay... jeg kan regne ud, at det var en dårlig testmetode så ;o)

Nej, der kommer ikke noget som helst. Der er heller ikke lys i nogle lamper
og den reagerer ikke på noget, som jeg trykker på. Men der står også i
brugsanvisningen, at projektoren vil være død, hvis lampen går, så det er
selvfølgelig ret upraktisk. Personligt ville jeg da mene, at en lampe kunne
blinke eller noget for at indikere, at der er noget galt.

Re: Projektorlampe

Hej Rick

Hvad sige projectorens status lamper ?  Indikerer den lampe fejl ?

Lige som med andre pærer er der nogle der holder længere end andre. Rasler
den ?

Har du haft den tændt og slukket mange gange ?

Har det givet "knald" da du tændte projectoren ?

Husk at pæren er fyldt med Hg gas så lad være at åbne den.. Og skil dig af
med den på forsvarlig vis.

Her er beskrivelsen til min projector angående pæren:
http://www.fixya.com/support/p145323-hitachi_pjtx100_multimedia_projector/manual-18463/page-31

[Snip]

LAMP WARNING - HIGH VOLTAGE - HIGH TEMPERATURE - HIGH PRESSURE The projector
uses a high-pressure mercury glass lamp. The lamp can break with a loud
bang, or burn out, if jolted or scratched, handled while hot, or worn over
time. Note that each lamp has a different lifetime, and some may burst or
burn out soon after you start using them. In addition, when the bulb bursts,
it ipossible for shards of glass to fl y into the lamp housing, and for gas
containing mercury to escape from the projector's vent holes

[Snip]

Læg mærke til dette: Note that each lamp has a different lifetime, and some
may burst or burn out soon after you start using them

Så de 2.000 timer er ikke en garanti... Den kan sagents være brændt ud
allerede. Surt men sandt.

/Niels

Re: Projektorlampe

Nej, desværre ikke. Som jeg skrev til Ulriks indlæg, så står der i manualen,
at projekteren ikke vil reagere på noget som helst, når pæren er gået.

Nej, den ser faktisk ret fin ud.

Jeg har brugt den ialt 400 timer og jo, den er brugt ret ofte. Tit ½-1 time
ad gangen til en omgang wii og andet, da det faktisk er det eneste "TV", som
jeg har, da jeg kun har en DVB-T/S-tuner i pc'en og ikke ejer et almindeligt
TV.

Nej, slet ikke, men sidste aften, jeg brugte den, inden den gik i stykker
mindes jeg, at projektorens køler kørte ualmindeligt længe på højtryk. Den
plejer at køre meget langsommere.

Ja, det så jeg godt, da jeg åbnede den, at der stod Hg på.

Okay. Måske, jeg skulle prøve at bestille en ny. Jeg har fundet en side på
nettet, hvor den koster godt 1000kr.

Jeg takker for info.

- rick -

Re: Projektorlampe
Du er vel ikke kommet til at blokere nogle ventilationshuller?
Lyder lidt som en termosikring der er gået, eller noget strømforsyning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Projektorlampe

Det kunne godt lyde sådan, men den hænger altså frit fra loftet, uden at
noget blokerer nogle huller.
Hvordan ser sådan en termosikring ud? Vil den være let at identificere og
aktivere igen, hvis jeg åbner kassen?

Re: Projektorlampe

De findes i en del forskellige udformninger, her er et par stykker.
http://www.made-in-china.com/image/2f0j00RBwEbnGyLLkZM/Thermal-Fuse-Micro-Fuse-KLS5-104-.jpg
De plejer ikke at kunne aktiveres igen, men det er nemt at måle om de
virker, de skal bare lede som en almindelig sikring, ellers er de sprunget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline